„Ściągaj szybciej na kolokwium” - reklama Nokii uznana za nieetyczną
Komisja Etyki Reklamy oceniła, że billboard telefonu Nokia 500 z hasłem „Ściągasz na kolokwium? Ściągaj szybciej i za darmo dzięki WiFi. Źródło wiedzy miej zawsze przy sobie” naruszyła branżowy kodeks etyczny.
W skardze na pokazywaną jesienią ub.r. reklamę Nokii 500 z hasłem „Ściągasz na kolokwium?” odbiorca ocenił, że taki przekaz jest demoralizujący, ponieważ sugeruje, że telefon ten pozwala łatwiej i szybciej ściągać na kolokwiach, tym samym pokazując go jako narzędzie umożliwiające i ułatwiające zachowania nieetyczne i zabronione. Nokia Poland broniła się, twierdząc, że reklama jest utrzymana w konwencji żartu słownego, a słowo „ściągać” zostało w niej użyte w znaczeniu „pobierać z internetu”, co podkreśla zawarte obok sformułowanie „szybciej i za darmo dzięki WiFi”. Zdaniem firmy taki przekaz nie jest w stanie zachęcić przeciętnego odbiorcy do oszukiwania podczas egzaminów, ponieważ powszechnie wiadomo, że w ich trakcie obowiązuje zazwyczaj całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych. Nokia podkreśliła, że celem reklamy było unaocznienie konsumentowi możliwości korzystania z mobilnego internetu w bardzo wielu miejscach i warunkach.
źródło: wikinews.org
Komisja Etyki Reklamy nie przychyliła się jednak do tych wyjaśnień, oceniając, że słowo „ściągać” i zawierające je sformułowanie „ściągasz na kolokwium” ponad wszelką wątpliwość odnoszą się do czynności zabronionej na egzaminach, a nie do rzekomego pobierania czegoś z internetu. Komisja podkreśliła, że szczególnie wskazuje na to zdanie „Źródło wiedzy miej zawsze przy sobie”. Tym samym reklama sugeruje, że źródłem wiedzy na egzaminach mogą być treści z sieci dostępne za pomocą promowanego telefonu, a nie - tak jak powinno być - wyłącznie umysł zdającego. W konsekwencji Komisja orzekła, że reklama naruszyła normy etyczne poprzez propagowanie negatywnych wzorców.
Dołącz do dyskusji: „Ściągaj szybciej na kolokwium” - reklama Nokii uznana za nieetyczną