Rynek outsourcing procesów biznesowych - jaka wartość?
Wartość polskiego rynku outsourcingu procesów biznesowych (BPO) wynosi 3.960 mln zł, wynika z raportu Millward Brown SMG/KRC zleconego przez Instytut Outsourcingu. Przedstawiciele firm zrzeszonych w Instytucie Outsourcingu oceniają, że w ciągu najbliższych lat wartość tego rynku może rosnąć w dwucyfrowym tempie.
"Bezpiecznie możemy założyć, że wzrost będzie dwucyfrowy" - powiedział prezes spółki Target BPO Łukasz Gajewski, który jest również prezesem Instytutu Outsourcingu. Według niego, wzrost rynku będzie efektem zarówno tego, że na outsourcing będą się decydować nowi klienci, ale również większych potrzeb i wymagań firm, które już z niego korzystają.
Prezes Web Inn, spółki specjalizującej się w outsourcingu IT, Leszek Rożdzeński ocenia, że w przypadku jego firmy tylko wzrost potrzeb obecnych klientów zapewni 20-proc. wzrost. Natomiast Anna Zawadzka z ArchiDoc, z grupy OEX, poinformowała, że jej spółka widzi 15-proc. potencjał wzrostu swojego segmentu rynku (zarządzanie dokumentami i back office).
Optymistyczni są również przedsiebiorcy ankietowani przez Millward Brown SMG/KRC. Wzrostu przychodów w tym roku oczekuje 63% z nich, podczas gdy spadku spodziewa się zaledwie jedna na sto (14% ankietowanych odmówiło jednak odpowiedzi). Stałego wzrostu całego rynku spodziewa się 61% ankietowanych a spadku - 2% (przy 6% odmów odpowiedzi).
Z ankiety wynika, że 64% polskich firm outsourcingowych planuje zwiększenie zatrudnienia w ciągu 12 najbliższych miesięcy, a tylko 6% zakłada, że je zmniejszy. Aż 60% ankietowanych chce w ciągu najbliższego roku wdrożyć nowoczesne rozwiązania poprawiające efektywność lub umożliwiające nowe usługi.
Zdaniem reprezentantów firm zrzeszonych w Instytucie Outsourcingu, zwiększenie zainteresowaniem outsourcingu będzie m.in. efektem presji na zmniejszenie kosztów i zwiększenie wydajności przez firmy. Zwracają też uwagę na niskie nasycenia naszego rynku. Dariusz Terlecki z ADP ocenia np, że z outsourcingu działu płac korzysta w Polsce ok. 15% firm wobec ok. 50% na zachodzie Europy. Ogromne zaległości jeśli chodzi o wykorzystanie outsourcingu, w stosunku do zachodu, mają instytucje publiczne i spółki skarbu państwa.
Polskie firmy outsourcingowe nie mają zamiaru przenosić się za granicę, np. na Ukrainę, żeby obnizyć swoje koszty, deklarują przedstawiciele spółek. Widzą natomiast możliwości obniżenia kosztów w przenoszeniu się do mniejszych miast, które nie tylko są tańsze, ale również oferują zachęty inwestycyjne.
Spośród firm objętych badaniem 84% to firmy polskie, a 10% to oddziały firm międzynarodowych. Oceniając wartość rynku, wzięto pod uwagę tylko usługi świadczone w Polsce dla firm tu działających. To znaczy, że nie uwzględnia ono polskiego oddziału międzynarodowej firmy świadczącego usługi outsourcingu dla koncernu, np. z USA.
Badanie, na którym oparto raport, objęło łącznie 102 firmy oferujące dziewięć typów usług BPO: zarządzanie obiegiem dokumentów, outsourcing sił sprzedaży, call center, outsourcing finansów i księgowości, human resources, outsourcing usług IT, outsourcing kadr i płac, outsourcing logistyki, zakupy.
Dołącz do dyskusji: Rynek outsourcing procesów biznesowych - jaka wartość?