Portret polskiego kierowcy
Auto polskiego kierowcy to najczęściej Fiat (16%), Volkswagen (14%)lub Opel (14%), o pojemności silnika od 1501 do 2000 - wynika zbadania MotoFinance Track realizowanego przez TNS OBOP.
Fiat zajmuje pierwsze miejsce także wśród samochodów kupionychjako fabrycznie nowe (25%). Z kolei Volkswagen i Opel to dwienajpopularniejsze marki wśród samochodów kupionych z drugiej ręki(po 16%). Uplasowanie się tych dwóch marek na pierwszych miejscachw przypadku samochodów kupionych jako używane wiąże się zesprowadzeniem dużej ilości tych pojazdów z krajów UE, głównieNiemiec.
Fiat cieszy się największą popularnością w regionie południowym(województwa śląskie oraz małopolskie), w którym użytkowanie tejmarki deklaruje prawie jedna trzecia respondentów (32%). Dlaporównania, na zakup Volkswagena oraz Opla w tym regioniezdecydował się zaledwie jeden na dziewięciu badanych (po 11%).Odwrotną sytuację możemy zaobserwować w regionie północno -zachodnim (województwo zachodniopomorskie, wielkopolskie orazlubuskie), gdzie Volkswagena wybrał co piąty respondent (20%), zaśFiata co dwunasty (8%).
Polscy kierowcy jeżdżą najczęściej (48%) samochodamiwyposażonymi w silniki o pojemności 1501 do 2000 cm3. Jedna trzeciarespondentów wybiera auta o pojemności silnika od 1001 do 1500 cm3(33%), zaś na silniki do 1000 cm3 decyduje się 12% badanych. Auta zsilnikami powyżej 2000 cm3 wybiera zaledwie 5% Polaków.
Analizując wyniki badania można zauważyć różnice dotyczącepojemności silnika, które mogą być związane z przewagą w danymregionie samochodów określonej marki. W regionie południowym(województwo małopolskie oraz śląskie), zdominowanym przezużytkowników Fiata, jeździ zdecydowanie więcej samochodów o małejpojemności silnika - do 1000 cm3 (18%). Mniejsza jest też w tymregionie średnia pojemność silnika, która wynosi 1429 cm3.
Z kolei w regionie północno - zachodnim, gdzie przewagę maVolkswagen, 58% respondentów wybrało pojazdy z silnikami od 1501 do2000 cm3. W tej części Polski przeciętna pojemność silnika jestnieco wyższa od średniej krajowej i wynosi 1618 cm3.
Ciekawy pod tym względem jest również region wschodni(województwo podlaskie, lubelskie, podkarpackie orazświętokrzyskie), w którym co dziewiąty Polak (11%) zdecydował sięna auto z silnikiem ponad 2000 cm3; średnia pojemność silnika w tymregionie to 1624 cm3.
"Ze względu na relatywnie małą sprzedaż samochodów nowych wstosunku do aut używanych, w najbliższym czasie nie należy sięspodziewać dużych zmian w strukturze najpopularniejszych mareksamochodów osobowych w Polsce" - komentuje wyniki badania drMagdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNSOBOP.
Informacje o badaniu:
* Dane pochodzą z badania MotoFinance Track, które było realizowaneprzez TNS OBOP w ramach badania OMNIMAS w okresie 21 - 25 sierpnia2008 r. oraz 4 - 8 września 2008 r., na ogólnopolskiej,reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej; łącznaliczba wywiadów 2010.
Dołącz do dyskusji: Portret polskiego kierowcy