SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sinsay, H&M i 4F najczęściej kupowanymi markami odzieży w Polsce

Polacy, którzy kupują odzież najczęściej wybierają takie marki, jak Sinsay (LPP), H&M oraz 4F (OTCF), zaś najbardziej rozpoznawalne odzieżowe brandy to Adidas i Nike – wynika z raportu „Fashion & Brands: Polska Perspektywa”  opublikowanego przez agencję Kondo & Partners Consulting. 

Sklep Sinsay, fot. materiały prasowe LPP Sklep Sinsay, fot. materiały prasowe LPP

W pierwszej dziesiątce rankingu najczęściej kupowanych przez polskich konsumentów marek odzieżowych znalazły się trzy polskie marki. Najważniejsze czynniki wyboru przy zakupie ubrań to dla badanych: cena (26 proc.), koszt w stosunku do postrzeganej wartości (21 proc.), jakość oraz standardy materiałów i wykonania (18 proc.). 

Na lojalność wobec marki wpływają z kolei: przystępne ceny (70 proc.), dopasowanie do gustu (63 proc.), konsekwentnie wysoka jakość (54 proc.). 

Kondo & Partners Consulting zaznacza, że zamożność koreluje ze znajomością marek niszowych i uznawanych za ekskluzywne, a zarobki nie mają jednak szczególnego wpływu na postrzeganie marki jako zgodnej z trendami czy przyjaznej środowisku. Ponadto ubrania rzadziej wydają się kupować przedstawiciele pokoleń X i baby boomers.

Bytom, Vistula i 4F na podium wśród marek rodzimych

Respondenci na podstawie listy 40 polskich i zagranicznych firm odzieżowych wyłonili najbardziej rozpoznawalne rodzime marki. Na podium znalazły się: Bytom — 60 proc., Vistula — 50 proc. i 4F — 42 proc. Co czwarty respondent wymienił markę Reserved, a 16 proc. wskazało marki Sinsay i Kazar.

Polskie marki z tradycją rzemieślniczą, takie jak Bytom, Vistula czy Kazar, choć powszechnie rozpoznawane przez wszystkich, zdecydowanie częściej były identyfikowane jako polskie przez badanych ze starszych pokoleń. Wśród marek omyłkowo wymienianych jako polskie znalazła się hiszpańska Zara i szwedzki H&M, które zaznaczył średnio co dziesiąty ankietowany. Również Decathlon 7 proc. respondentów uważa za polską markę. Jak podaje Kondo & Partners Consulting, powodem postrzegania tych marek jako polskich może być ich powszechna dostępność w naszym kraju. 

Z raportu wynika, że polskie marki, takie jak 4F, Bytom, Vistula, Sinsay i Reserved, wyróżniają się przystępną ceną i lokalną autentycznością. Te o wieloletniej historii przyciągają starszych konsumentów, którzy cenią sobie rzemiosło i autentyczność kulturową. Marki te stoją jednak przed wyzwaniami związanymi z utrzymaniem znaczenia dla młodszych odbiorców — pokolenie Z i milenialsi często postrzegają polskie marki jako mniej modne w porównaniu do globalnych konkurentów. 

Kupują Sinsay, H&M i $F, znają Adidas i Nike

W 3-miesięcznym okresie poprzedzającym badanie konsumenci najczęściej kupowali ubrania marek: Sinsay — 30 proc. respondentów, H&M — 26 proc., a co piąty ankietowany zawitał do 4F lub Reserved. Na liście znalazły się również inne popularne marki, takie jak Nike (18 proc.), Zara (17 proc.) i C&A (13 proc.). 

16 proc. badanych w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie kupiło ubrania żadnej marki — częściej brak zakupów deklarowali mężczyźni (20 proc.) niż
kobiety (12 proc.), a także przedstawiciele starszych generacji (26 proc. przedstawicieli baby boomers oraz 19 proc. przedstawicieli pokolenia X).

Kobiety i mężczyźni najczęściej kupowali ubrania tych samych marek. W przypadku kobiet na pierwszym miejscu znalazła się jednak należąca do grupy LPP marka Sinsay. Mężczyźni częściej niż kobiety kupowali natomiast ubrania firm sportowych, z marką 4F na podium.

Najbardziej rozpoznawalnymi markami, które zidentyfikowało 95 proc. respondentów, są ex aequo dwa brandy sportowe — Adidas i Nike. Zaraz po nich znajdują się marki 4F, H&M i Reserved, których nie zna jedynie 6 proc. ankietowanych. Bardzo dobrze rozpoznawalne są także Decathlon, Big Star i Levis/Wrangler. Top 10 zamykają marki Zara i Sinsay.

Badanie ankietowe przeprowadzono w dniach 27–29 listopada 2024 roku w panelu online Survgo na próbie 1000 internautów przez agencję Profeina na zlecenie firmy konsultingowej Kondo & Partners. Celem było poznanie percepcji różnych marek odzieżowych przez polskich konsumentów, a także uzyskanie wglądu w profil demograficzny ich klientów. 

Dołącz do dyskusji: Sinsay, H&M i 4F najczęściej kupowanymi markami odzieży w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl