Naukowcy wytykają Google 6 mld dolarów opłat za reklamy wyświetlane przez boty
Europejscy naukowcy przeprowadzili eksperyment który wykazał, że system reklamowy Google’a kwalifikuje do rozliczenia reklamy na YouTubie, które są oglądane przez boty. Z powodu stosowania w sieci tego typu narzędzi branża reklamowa straci w 2015 roku ponad 6 miliardów dolarów.
Eksperyment przeprowadzili eksperci z czterech europejskich instytucji badawczych: UC3M, Imdea, NEC Labs Europe i Polito. Badanie miało wykazać jak bardzo szczelny jest system Google’a wychwytujący przypadki odczytywania reklam przez boty - programy naśladujące zachowanie się człowieka w sieci i oszukują systemy weryfikacyjne serwisów.
W ramach badań naukowcy umieścili na YouTubie dwa filmy, a następnie wykupili w nich reklamy. W następnym kroku skierowali je do wybranej grupy odbiorców i jednocześnie zaatakowali filmy z reklamami za pomocą kilku botów.
Po zakończeniu eksperymentu okazało się, że po odtworzeniu przez boty filmów 150 razy wewnętrzny system weryfikacji YouTube’a uznał jedynie 25 z nich za faktycznie obejrzane reklamy. Jednocześnie jednak platforma AdWords obciążyła naukowców jako reklamodawców opłatami za 91 odtworzeń reklam nie zwracając uwagi na fakt, że doszło do nich za pomocą oszustwa. Oznacza to, podkreślają autorzy badania, że podstawowy system reklamowy Google’a każe sobie płacić nawet za te odsłony reklam, które zostały odsiane przez filtry YouTube’a.
- Boty użyte w naszym eksperymencie nie są skomplikowane, można je bez trudu kupić w internecie za bezcen lub stworzyć samemu przy niewielkiej wiedzy związanej z kodowaniem - podkreśla w rozmowie z „Financial Times” Rubén Cuevas, profesor w UC3M. - To oznacza, że skala zjawiska oszukiwania reklamodawców przez boty przy niefrasobliwości Google może być bardzo znacząca.
Słowa naukowca potwierdzają szacunki dokonane przez organizację Association of National Advertisers. Według niej wykorzystywanie w sieci botów do sztucznego generowania oglądalności reklam dla branży będzie oznaczało w br. straty na poziomie przekraczającym 6 mld dol.
Po ogłoszeniu wyników eksperymentu przedstawiciele Google poprosili jego autorów o spotkanie. Zapewnili, że koncern przykłada dużą wagę do uczciwych rozliczeń ze swoimi reklamodawcami, przyznali jednak, że system nie zawsze jest szczelny tak jak powinien. Podkreślili też, że wciąż trwają prace nad coraz to nowymi rozwiązaniami pozwalającymi na odsiewanie fałszywych odsłon reklam na YouTubie i pozostałych serwisach należących do Google.
Dołącz do dyskusji: Naukowcy wytykają Google 6 mld dolarów opłat za reklamy wyświetlane przez boty