Lidl i Ferrero zwiększyły wydatki reklamowe - Alfofarm, PTC i Orange w dół (Top 10)
W I kwartale br. cennikowe wydatki reklamowe mocno zwiększyły Lidl Polska i Ferrero Polska. Natomiast spore spadki zanotowały Aflofarm i Polska Telefonia Cyfrowa, a duży spadek - PTK Centertel, operator Orange Polska.
Od stycznia do marca br. Aflofarm cennikowo wydał na reklamę (bez uwzględnienia internetu) 238,7 mln zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl. To o 18,7 proc. mniej niż przed rokiem, ale firma pozostała zdecydowanie największym reklamodawcą na polskim rynku.
Procter & Gamble Polska zwiększył swoje cennikowe wydatki w skali roku o 10,3 proc., za to Unilever Polska ograniczył je o 6,3 proc. Natomiast w przypadku Ferrero Polska (producenta m.in. Tic Taców, Kinder Niespodzianki, Duplo i Raffaello) wzrost inwestycji reklamowych wyniósł aż 67,7 proc.
Jeszcze bardziej wzrosły cennikowe wydatki Lidl Polska - o 70,4 proc. Firma od połowy ub.r. prowadzi kampanię z udziałem Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego (więcej na ten temat), do których w marcu br. dołączył cukiernik Paweł Małecki (zobacz to). Natomiast Metro Group (do której należą sieci hipermarketów Real, Media Markt i Saturn i sieć hurtowni Metro & Makro Cash and Carry) przeznaczyła na reklamę 17,7 proc. więcej niż przed rokiem.
Wśród operatorów telekomunikacyjnych jako jedyny cennikowe wydatki reklamowe zwiększył - o 17 proc. - P4, właściciel Play. W reklamach tej sieci od początku br. wystąpiło już 10 znanych osób, a ostatnio ofertę dla firm promują Krzysztof Hołowczyc i Michał Żebrowski (zobacz więcej).
Polska Telefonia Cyfrowa, operator T-Mobile i Heyah, zainwestowała w reklamę więcej od P4, ale jej cennikowe wydatki zmalały w skali roku o 23,2 proc. Na początku br. firma po kilku dniach musiała wycofać reklamę Heyah z udziałem Lenina, którego w marcu zastąpiły bobasy (obejrzyj ten spot). Wydatki Polkomtela zmalały w skali roku o 5,4 proc. Od lutego nowe taryfy abonamentowe Plusa reklamuje dwójka wynalazców (przeczytaj więcej). Natomiast PTK Centertel, operator Orange Polska, zmniejszył wydatki reklamowe aż o 54,3 proc. Przy czym w II kwartale należy spodziewać się ich wzrostu, w związku z niedawnym startem NJU.mobile, które reklamuje zabawny animowany bohater (więcej na ten temat).
Najwięksi reklamodawcy (wydatki cennikowe, bez internetu; dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-III.2013 | I-III.2012 |
Aflofarm | 238 692 012 zł | 291 573 696 zł |
Procter & Gamble DS Polska | 115 362 319 zł | 104 582 238 zł |
Polska Telefonia Cyfrowa | 97 556 733 zł | 127 095 885 zł |
P4 | 89 284 519 zł | 76 309 703 zł |
Lidl Polska | 87 542 894 zł | 51 382 227 zł |
Ferrero Polska | 87 088 497 zł | 51 920 957 zł |
Unilever Polska | 86 148 226 zł | 91 975 749 zł |
Metro Group | 81 180 151 zł | 68 960 465 zł |
PTK Centertel | 75 444 206 zł | 165 215 973 zł |
Polkomtel | 72 354 359 zł | 76 462 461 zł |
wszyscy reklamodawcy | 5 691 474 336 zł | 5 527 952 905 zł |
Dołącz do dyskusji: Lidl i Ferrero zwiększyły wydatki reklamowe - Alfofarm, PTC i Orange w dół (Top 10)