SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Coraz mniej młodych widzów ogląda telewizję. „Serwisy SVOD stały się usługą masową, problem dla reklamodawców”

Spada czas oglądania telewizji wśród młodych widzów w Europie. -  To właśnie w tych grupach, które najczęściej sięgają po alternatywne źródła treści wideo, najczęściej widać niepokojące sygnały dla tradycyjnej telewizji - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes agencji Wavemaker.

Średni dobowy czas oglądania telewizji wśród osób w wieku od 13 do 29 lat w Polsce w pierwszym półroczu 2018 roku wyniósł 122 minut. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej czas ten skrócił się o 7 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez agencję mediową Wavemaker.

Liderem oglądalności rynku telewizyjnego w pierwszym półroczu br. był Polsat. Druga była TVP1, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 2,27 proc. do 10,37 proc. Podium uzupełnia TVN - 9,33 proc., po spadku o 4,70 proc. Z kolei średni udział czwartej Dwójki wyniósł 8,22 proc., po wzroście o 4,85 proc.

Tradycyjna telewizja traci młodych widzów

Wyraźny odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji widać w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii, w których coraz szersze wpływy zdobywają płatne serwisy e-wideo z oryginalnymi produkcjami (są one popularne zwłaszcza wśród nastolatków i młodych dorosłych). Z kolei oglądalność telewizji wśród młodych widzów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w których serwisy SVOD nie cieszą się jeszcze dużą popularnością, notuje mniejsze spadki.

Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej w analizowanej grupie wiekowej telewizję najdłużej oglądają Rumuni. W pierwszym półroczu br. było to 220 min, podczas gdy rok wcześniej 226 min.

Na Węgrzech średni czas oglądania telewizji linearnej spadł z 160 do 158 minut, na Litwie - z 120 do 104 min, w Czechach był na takim samym poziomie (95 min), a w Słowacji wzrósł z 121 do 122 min.

Jeśli weźmiemy pod uwagę całą populację, to we wszystkich analizowanych krajach średni czas oglądania telewizji był stabilny.

Biorąc pod uwagę kraje Europy Zachodniej i Skandynawii to w Niemczech średni czas oglądania wśród młodych widzów w tym roku zmalał ze 108 do 100 min, we Francji - z 86 do 77 min, w Wielkiej Brytanii - ze 100 do 94 min, w Holandii - z 86 do 83 min, w Szwecji - z 54 do 49 min, a w Norwegii - z 66 do zaledwie 47 min.

Spadki średniego czasu oglądania telewizji nastąpiły również wśród wszystkich widzów, ale były one mniejsze niż wśród 13-29 latków.

W tych krajach widzowie spędzają przed telewizorami mniej czasu względem krajów Europy Środkowo-Wschodniej (widać to zarówno w całej populacji, jak i w grupie 13-29 lat).

- To właśnie w młodych grupach, tych, które najczęściej sięgają po alternatywne źródła treści wideo, najczęściej widać niepokojące sygnały dla tradycyjnej telewizji. Ostatnie półrocze było pod tym względem łaskawe dla nadawców w regionie CEE - komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes Wavemaker i regionalny lider agencji na rynki CEE - Polska, w której obserwowaliśmy spory spadek czasu oglądania w drugim półroczu ub.r. na razie powróciła do stabilniejszej dynamiki. Pewien wpływ na jej losy mogą mieć zapowiedziane polskie produkcje Netfliksa. Lokalne seriale są kołem zamachowym dla sprzedaży subskrypcji w VOD - dodaje.

Z analizy wynika, że zmiana popularności telewizji na rynkach CEE i Europy Zachodniej jest wyraźnie skorelowana z popularnością alternatywnych źródeł wysokiej jakości programów. Tam, gdzie serwisy SVOD (takie jak Netflix czy Amazon Prime) stały się usługą masową, linearna telewizja traci więcej.

Dane firmy analitycznej Dataxis pokazują, że w ub.r. na rynkach nordyckich popularność subskrypcyjnego wideo wzrosła względem poprzedniego roku z 64 proc. do 68 proc. (w gospodarstwach domowych wyposażonych w telewizor). Dla porównania w krajach Europy Zachodniej ten odsetek wzrósł z 24 do 32 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej - z 3 do 5 proc..

- Telewizja traci obecnie głównie na rzecz platform zamkniętych dla reklamodawców, a więc takich, które nie są w tym obszarze jej konkurencją. Zabierają jednak telewizji czas i zasięg, a więc jej kluczowe benefity jako medium reklamowego. W Szwecji udział telewizji w torcie wyniesie według GroupM tylko 16 proc. w tym roku, jeszcze cztery lata temu telewizja stanowiła tam jedną czwartą inwestycji. Na rynkach CEE, tak jak i jej konsumpcja, udział telewizji jest dość stabilny. Prym wiedzie Rumunia, gdzie ok, 60 proc. budżetów marketerzy wciąż inwestują w reklamę TV - komentuje Izabela Albrychiewicz.

 

Dołącz do dyskusji: Coraz mniej młodych widzów ogląda telewizję. „Serwisy SVOD stały się usługą masową, problem dla reklamodawców”

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pozbawiac zyskow cwaniakow
Hiper Update 2018-07-22
Ekspert od wirtuaIu poIeca... JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo html5 o wwyyIIaacczzeenniiuu bbIIookkoowwaanniiaa reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie Adguard (zastepuje kiepski AAddbbIIoocckk+ i uBlock, czy bbIIookkeerraa Opery opartego o listy i reguly uBlock (sprzedane biale listy).
Adguard oprocz bIokowania reklam ma tez filtr elementow szpiegujacych z najbardziej wszechstronna lista roznych licznikow i narzedzi analizy sieci, nie potrzeba Ghostery i podobnych. Przeciwdziala sledzeniu, czyli zbieraniu informacji gdzie wchodzimy w internecie.
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem w nowej wersji softu html5, czy witryny, to po przez formularz w opcjach zglosic na Github Adguarda.

Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser with Protect (zabezpieczenie przed przechwytem pakietow przy publicznym laczu wifi i skan sciaganych plikow na obecnosc wirusow przez modul Kaspersky lab, wbudowane podstawowe rozszerzenia typu notatnik), lub kiedy sie komus sypie wersje Yandex beta (wyszukac w sklepie Androida). Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (mobilnie oszczedzanie pakietow danych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. Adguard (tez sklep), darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi!

Przy darmowej wersji Adguard nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych komercyjnych portaIi, bo tam nie bedzie mozna zzaabbIIookkoowwaacc zbednych a irytujacych elementow.

W rozszerzeniu i apk. Adguard zalaczyc dodatkowo filtry Annoyances i najwazniejsze reguly AAnnttii-AAddbbIIoocckk KKiiIIeerr. Mozna opcjonalnie wlaczyc AAddbbIIoocckk polskie reguly i odznaczyc filtr uzytecznych reklam.

Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay. Obydwa dodatki (desktop: Win, MacOS, Linux) dostepne na Yandex (hit na PC, polecany w komentarzach na dobreprogramy), Chrome, Opere, Firefoxa i Safari.

Pilnujac aktualizacji i poprawnej, acz prostej konfiguracji gwarancja, ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - Adguard, nie zobaczycie zadnych rekIam, wyskakujacych okienek, pustych pol po rekIamach, komunikatow o wylaczenie rekIam i pochodnych RODO - sprawdz w Yandex czy masz zalaczona opcje Hide ads on this site i Block Content! Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy.
Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo. Ja lipy nie polecam :)

Natomiast jeżeli chcecie zzaabbIIookkoowwaacc wszystkie statystyki, wybrane skrypty, podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen, to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy.
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bbllookkuujjaaccyymm komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym ppoorrttaIIoomm. Wiele niezbednych informacji o wirtualu, porad, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji).
Sekcja o mobilnych przegladarkach tam nieaktualna - rozbudowana, nowa wersja sekcji, ze wskazaniem dla laikow i zaawansowanych, operujcych na kilku przegladarkach wkrotce,.. przy wenie. ;-)
odpowiedź
User
Bohdan47
Reklamodawcy mają problem bo dają za mało reklam.Powinno być 50% czasu przeznaczone na pokazywanie reklam i powtarzać po pięć razy tę samą reklamę w jednym bloku reklamowym.
odpowiedź
User
Piotr
Ilość reklam czyni współczesną TV całkowicie niestrawną. Dziesiątki programów a zaledwie kilka, dodatkowo płatnych, nadaje się do oglądania, np Canal+, HBO, Sundance... cała reszta to reklamowy ściek.
Nie dziwię się młodym. Moje dzieci też nie spędzają czasu przed TV, tylko przed komputerem.
odpowiedź