Gadu-Gadu ma zarabiać na płatnościach. Właściciel sprzedaje akcje internautom
Fintecom, od kilku lat właściciel GG (Gadu-Gadu), zapowiada społecznościową emisję akcji, z której chce pozyskać środki m.in. na rozwój usług finansowych w komunikatorze. Docelowo z opłat i prowizji ma on zarabiać dużo więcej niż z reklam.
Emisja akcji właściciela komunikatora GG ma zostać zrealizowana na platformie Emiteo. Firma zamierza zaoferować inwestorom do 10 proc. swojego kapitału. Nie ujawnia jeszcze, jaką kwotę planuje pozyskać ze sprzedaży akcji. Na razie zainteresowane osoby mogą deklarować, ile chciałyby zainwestować i zostawiać swoje dane kontaktowe.
Właściwa emisja ma ruszyć w ciągu kilku miesięcy. Wcześniej Fintecom przekształci się ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w akcyjną.
Firma zapowiada, że jej średnioterminowym celem jest debiut na bocznym rynku warszawskiej giełdy. - Z punktu widzenia inwestorów crowdfundingowych to klarowna perspektywa ewentualnego wyjścia z inwestycji. Dla spółki zaś - impuls rozwojowy do ekspansji na nowe rynki i rozbudowywania narzędzi biznesowych i fintechowych - podkreślono w prezentacji.
- Dotychczas zainwestowaliśmy już kilka milionów złotych w utrzymanie i rozwój Gadu-Gadu. Wprowadziliśmy nowe i polubione przez użytkowników funkcjonalności, jak np. Centrum Powiadomień, profile publiczne i firmowe, wersję angielskojęzyczną, nowe strony www, galerię; wiele rzeczy uprościliśmy, ale przede wszystkim poprawiliśmy obsługę i bezpieczeństwo - wylicza w komunikacie Romuald Remus, wiceprezes Fintecomu.
- Wszystko po to, aby GG znowu było prostym, najszybszym i bezpiecznym narzędziem do komunikacji. Do dalszego rozwoju zapraszamy akcjonariuszy, również spośród społeczności, już jako współwłaścicieli kultowej marki - dodaje.
GG z 500 tys. użytkowników
Spółka podkreśla, że na GG loguje się miesięcznie 500 tys. użytkowników, z których 74 proc. ma poniżej 35 lat. - Liczymy nie tylko na nostalgię i wspomnienia powracających użytkowników, ale również na nowych dzięki przyszłym funkcjonalnościom m.in. płatnościom P2P, rozmowom audio-wideo i wielu innym. Cieszą nas powracający użytkownicy, pytający o dostęp do swojego starego numeru GG, pragnący ponownie usłyszeć charakterystyczny dźwięk wiadomości i odbudowujący listy kontaktów - wylicza Agnieszka Remus, prezes Fintecomu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Rok temu spółka alarmowała, że z powodu malejących wpływów i rosnących kosztów przyszłość GG jest zagrożona. Żeby zwiększyć przychody komunikatora, wprowadziła w nim płatne konta GG Premium z dodatkowymi funkcjonalnościami (za 4,90 zł miesięcznie). Jak dotąd wykupiło je 18 tys. użytkowników.
Pieniądze ze sprzedaży akcji zostaną przeznaczone na dalszy rozwój GG. - Komunikator wymaga stałego podążania za zmianami technologicznymi. Fundusze pozyskane z crowdfundingu planujemy przeznaczyć na przygotowanie nowej technologii, w tym m.in. rozmów audio-wideo na wszystkich wersjach GG oraz szyfrowania end-2-end - wylicza Romuald Remus.
Więcej słońca! 🌞 W pierwszy dzień wiosny mamy dla Was GGorącą wiadomość - będziecie mogli zostać współwłaścicielami komunikatora #GG! 🔥🔥🔥 Dzisiaj rusza pre-kampania #RozpalmyGG Więcej na https://t.co/7JsjevPo2x #gadugadu #crowdfunding #gadu #funding #komunikator #messenger pic.twitter.com/dmxXHi5sBs
— GG - Gadu Gadu (@GG_komunikator) March 21, 2023
Do Fintecomu należy też platforma England.pl umożliwiająca transfery pieniężne (jej grupa docelowa do głównie Polacy podróżujący na Wyspy Brytyjskie). Spółka także w GG chce wprowadzić więcej opcji płatności, m.in. GG Wallet pozwalający przelewać pieniądze nie na numer konta czy telefonu, tylko kod QR lub link do profilu na GG.pl oraz płacić zgromadzonymi tam środkami.
- Użytkownicy mocno angażują się w rozwój Gadu-Gadu, nie tylko przekazując nam wiele bezcennych wskazówek, opinii i rad na temat komunikatora, ale również wspierają finansowo jego utrzymanie i rozwój, czego przykładem jest duży sukces wprowadzonej w 2022 roku wersji płatnej GG Premium. Stale korzysta z niej już 18 tys. użytkowników i liczba płacących regularnie miesięczny abonament, utrzymuje się na stabilnym poziomie. Gorąco wierzymy, że przepisując komunikator i wprowadzając więcej wartościowych funkcji, liczba wspierających będzie znacząco rosła - podkreśla Romuald Remus.
Za cztery lata GG z 10 mln zł wpływów?
Fintecom zakłada, że w najbliższych latach przychody GG będą skokowo rosły: z ok. 1 mln zł w ub.r. do ponad 5 mln w 2025 roku i 10 mln zł rok później.
W 2026 roku ponad jedną trzecią wpływów komunikatora ma generować platforma dla firm, której start zaplanowano w przyszłym roku. 28,5 proc. przychodów mają zapewnić płatne konta, a 13,3 proc. - prowizje w ramach usługi GG Wallet.
Usługi marketingowe będą stanowić zdecydowaną mniejszość: z reklam i e-commerce zaplanowano 19,2 proc. przychodów, a z mailingów - 2,7 proc.
- Serwery Gadu-Gadu znajdują się w Polsce, tutaj posiadamy siedzibę, tu płacimy podatki. Nasze plany sięgają jednak daleko poza granice. Już oferujemy wersję angielską komunikatora pod adresem ggapp.com Na pewno jednak będziemy koncentrować się na rynku polskim, tutaj chcemy odbudować komunikator i wokół niego udostępniać wygodne płatności, a te, wykonywane ze smartfona, są dzisiaj uwielbiane przez młode pokolenie - zapowiada Agnieszka Remus.
GG kilka razy zmieniał właściciela
Według wstępnych danych Fintecom w ub.r. zanotował prawie 4 mln zł przychodów. Spółka nie podała swoich wyników rentowności.
W 2021 roku przy spadku przychodów o 6,4 proc. do 3,49 mln zł osiągnęła 413,9 tys. zł zysku netto, dzięki zmniejszeniu kosztów operacyjnych o 13,7 proc. i dodatkowych wpływach ze sprzedaży nieruchomości.
Fintecom platformę GG przejął wiosną 2018 roku od funduszu Xevin Consulting, który był jej właścicielem przez trzy lata. Nie ujawniono kwoty transakcji. Wcześniej przez 7 lat GG należało do koncernu Naspers, ktory wtedy był też właścicielem Bankiera i Allegro.
Gadu-Gadu zostało uruchomione w 2000 roku przez Łukasza Fołtyna. Komunikator szczyt popularności przeżywał w pierwszej dekadzie XXI wieku, jeszcze zdominowaniem rynku społecznościowego przez globalne platformy jak Facebook, Instagram, Skype czy WhatsApp. Miesięcznie miał wtedy powyżej 5 mln użytkowników, wokół niego uruchomiono serwisy Moja Generacja, Nauka.pl, Fora.pl i Blip (ten ostatni to polski odpowiednik Twittera).
Dołącz do dyskusji: Gadu-Gadu ma zarabiać na płatnościach. Właściciel sprzedaje akcje internautom