BLIK urósł o ponad jedną trzecią. Przez rok 2,4 mld transakcji
W ciągu 10 lat od momentu wprowadzenia BLIKa, jego użytkownicy wykonali 7 mld transakcji, a ich łączna wartość zbliżyła się do biliona złotych. Tylko w 2024 roku liczba transakcji wyniosła ponad 2,4 mld (+37 proc. r/r), a ich wartość osiągnęła 347,3 mld zł (+43 proc. r/r).

Dynamiczny rozwój wyraźnie widać w e-commerce, który pozostaje kluczowym kanałem dla BLIKa. W 2024 r. użytkownicy zapłacili nim w sklepach online 1,2 mld razy (o 27 proc. więcej w porównaniu do ubiegłego roku), a łączna wartość tych zakupów wyniosła 172,6 mld zł (+37 proc. r/r). Z kolei średnia kwota płatności online sięgnęła 148 zł.
Jedną z popularniejszych kategorii pod względem wartości transakcji był „dom i ogród” (wzrost wartości o 42 proc. r/r), gdzie średni koszyk zakupowy wyniósł 413 zł. Natomiast wśród najczęstszych wydatków opłacanych BLIKiem znalazły się usługi transportowe i należności za np. rachunki – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 25 i 18 proc.
W minionym roku BLIK umacniał swoją pozycję w e-commerce oferując użytkownikom większą elastyczność w zakupach online. W dwóch bankach pojawiła się nowa usługa „BLIK Płacę Później”, która umożliwia odroczenie płatności o 30 dni. Dzięki niej użytkownicy mogą planować wydatki jeszcze wygodniej niż wcześniej. To rozwiązanie spotyka się z rosnącym zainteresowaniem, a średnia wartość takich transakcji w perspektywie ub.r. wyniosła 353 zł.
– BLIK w ciągu 10 lat nieodwracalnie zmienił sposób, w jaki Polacy płacą za swoje codzienne zakupy. Wyniki za ubiegły rok potwierdzają, że system rośnie dynamicznie i ma potencjał do dalszych wzrostów. Na początku działalności naszym głównym założeniem było stworzenie prostej i wygodnej metody płatności mobilnych. Dziś jesteśmy jednym z kluczowych graczy cyfrowego ekosystemu finansowego w Polsce. Wartość transakcji BLIKIEM w e-commerce od początku działania na rynku przekroczyła już pół biliona złotych, co jest najlepszym dowodem na zaufanie użytkowników, którzy każdego dnia wybierają go do realizacji swoich transakcji. Z myślą o nich rozwijamy nasze rozwiązania, koncentrując się na podnoszeniu efektywności i wygody płatności. Usługi takie jak „BLIK Płacę Później” czy planowane wdrożenie płatności zbliżeniowych na iPhonach, to przykłady na to, że potrafimy odpowiadać na realne potrzeby klientów – mówi Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKa.
Zobacz też: Michał Czernecki w reklamie BLIKa
BLIK zbliżeniowy urósł dwukrotnie
BLIK rozwija się także poza online – od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy wykonali 576,8 mln transakcji w terminalach płatniczych (POS), co stanowi wzrost o 58 proc. w porównaniu do 2023 r. Blisko połowę (46 proc.) z nich stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba w 2024 r. wzrosła ponad dwukrotnie, do 263,1 mln (+101 proc. r/r). Wartość wszystkich transakcji contactless BLIKiem w analizowanym okresie osiągnęła 11,7 mld zł, a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 45 zł. Popularność tej usługi stale rośnie – na koniec roku aktywowało ją już 3,6 mln użytkowników.
W ubiegłym roku znacząco zwiększyła się także popularność przelewów na numer telefonu. Już co czwarta transakcja BLIKiem była przelewem P2P, a łącznie zrealizowano ich 604,8 mln, co oznacza wzrost o 46 proc. r/r. Średnio każdego dnia wykonywano 1,7 mln przelewów natychmiastowych, a przeciętna wartość pojedynczej transakcji sięgnęła 158 zł.
Z kolei od stycznia do grudnia ub.r. użytkownicy zrealizowali 70,4 mln operacji w bankomatach, co stanowi wzrost o 15 proc. r/r. Wśród nich dominowały wypłaty (61,9 mln), choć liczba wpłat również była znacząca (8,5 mln). Średnia wartość transakcji w tym kanale wyniosła 705 zł.
76 transakcji na sekundę
Popularność BLIKa nieustannie rośnie, a system przyciąga coraz więcej użytkowników. W 2024 r. ich liczba wzrosła do 18,5 mln osób, które każdego dnia realizowały średnio 6,6 mln transakcji. W najlepszym dniu kwartału wykonano aż 11 mln operacji BLIKIEM, natomiast średnia kwota pojedynczej płatności przez cały rok to 144 zł. Całkowita wartość transakcji BLIKiem w 2024 r. wyniosła 347,3 mld zł, a w ciągu 10 lat działalności system suma osiągnęła niemal 1 bln zł. Te wyniki jednoznacznie pokazują, że stał się on integralną częścią codziennych płatności Polaków.
W 2024 r. BLIK kontynuował ekspansję zagraniczną i umacniał swoją pozycję na rynkach międzynarodowych. We wrześniu klienci Tatra banka na Słowacji zyskali możliwość płacenia BLIKIEM w e-commerce. Od tego czasu sieć sklepów systematycznie rośnie, aktualnie płatność jest dostępna w 75 sklepach – między innymi Reserved, Sinsay, eobuv, Hebe, Muziker czy Tous.
Ekspansja nabiera tempa również w Rumunii – tam spółka BLIK Romania S.A. uzyskała autoryzację Narodowego Banku Rumunii. To kluczowy krok, który otwiera drogę do rozpoczęcia działalności i pozwoli w najbliższym czasie na udostępnienie rumuńskim konsumentom wygodnych, bezpiecznych płatności mobilnych.
– Dekada obecności na polskim rynku pozwoliła nam zbudować solidne fundamenty i zdobyć cenne doświadczenia w rozwoju wszechstronnego rozwiązania, które sukcesywnie rozwijamy. 10 lat pracy ukształtowało nasze podejście do innowacji i efektywności, pokazując, jak tworzyć usługi, które pozostają aktualne w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Ekspansja zagraniczna jest dla nas naturalnym krokiem na tej drodze – start na Słowacji i uzyskanie zgody regulatora w Rumunii to nie tylko początek nowego etapu, ale także dowód na to, że nasz model jest skalowalny międzynarodowo i gotowy na nowe wyzwania. Zamierzamy w dalszym ciągu rozwijać BLIKA w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, wykorzystując doświadczenie zdobyte na dynamicznym, rynku polskim – dodaje Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Dołącz do dyskusji: BLIK urósł o ponad jedną trzecią. Przez rok 2,4 mld transakcji