SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska spółka Facebooka z 51,9 mln zł wpływów i 3,6 mln zł zysku. 13,1 mln zł ze sprzedaży krajowej

W ub.r. spółka Facebook Poland osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych netto o 69,2 proc. do 51,94 mln zł oraz 3,64 mln zł zysku netto (wobec 2,85 mln zł rok wcześniej). W październiku ub.r. zaczęła sprzedawać ofertę reklamową bezpośrednio polskim firmom, zanotowała już 13,15 mln zł wpływów ze sprzedaży krajowej.

Facebook Poland przede wszystkim zajmuje się dostarczaniem usług marketingowych oraz wspierających sprzedaż grupy Facebook. Usługi te są realizowane dla irlandzkiej firmy giganta społecznościowego. W ub.r. przychody z tego źródła wyniosły 38,79 mln zł, co wobec 30,69 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 26,4 proc.

Ponadto w październiku ub.r. spółka zaczęła realizować usługi reklamowe bezpośrednio dla wybranych marketerów w Polsce. W ub.r. zanotowała z tego 13,15 mln zł wpływów.

Oczywiście wpływy Facebook Poland w znikomym stopniu stanowią łącze przychody społecznościowego giganta z naszego rynku. Eksperci z branży reklamy internetowej w ub.r. szacowali dla Wirtrualnemedia.pl, że Facebook wraz z należącym do niego platformami Instagram, WhatsAppa i Messenger, ma ok. 90-95 proc. udziału w wydatkach na marketing w social media. Według badania IAB Adex te nakłady w ub.r. wyniosły ok. 745 mln zł, po wzroście o 22 proc. w skali roku.

Wzrost sprzedaży dla reklamodawców w Polsce

Przychody sprzedażowe brutto zwiększyły się w skali roku z 30,69 do 138,23 mln zł. Jednocześnie w ub.r. pojawiło się 86,29 mln zł kosztów sprzedaży. Owe wydatki zostały poniesione na rzecz irlandzkiej spółki Facebooka.

Natomiast koszty na rzecz amerykańskiej zmalały rok do roku z 870,9 do 274,1 tys. zł.

Prawdopodobnie rozpoczęcie sprzedaży usług bezpośrednio reklamodawcom w Polsce spowoduje dalszy wzrost przychodów Facebook Poland. Wskazuje na to zmiana wartości krótkoterminowych należności z dostaw i usług od podmiotów niezwiązanych z firmą - wzrosły one z zera do koniec 2017 roku do 87,15 mln zł na koniec ub.r. Jednocześnie należności w tym zakresie od jednostek powiązanych ze spółką zwiększyły się z 4,04 do 35,84 mln zł. Za to zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług dla jednostek powiązanych wzrosły z zera do 92 mln zł.

36 pracowników, mocno w górę wydatki na wynagrodzenia i usługi obce

Koszty operacyjne Facebook Poland zwiększyły się z 27,99 mln zł w 2017 roku do 46,21 mln zł w ub.r., a więc o 65,1 proc.

Wydatki na usługi obce podskoczyły o ponad 100 proc.- z 10,53 do 22,32 mln zł. Natomiast nakłady na wynagrodzenia wzrosły o 40,2 proc. - z 10,89 do 15,27 mln zł. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 36 pracowników, o 15 więcej niż na koniec 2017 roku.

Koszty amortyzacji zwiększyły się nieznacznie (z 1,89 do 1,99 mln zł), nakłady na zużycie materiałów i energii - z 293,7 do 335,1 tys. zł., a pozostałe koszty rodzajowe - z 2,08 do 2,59 mln zł.

Zysk sprzedażowy firmy poszedł w górę z 2,7 do 5,73 mln zł. Dodatkowo spółka poniosła 768,6 tys. zł pozostałych kosztów operacyjnych (głównie z uwagi na aktualizację wartości aktywów niefinansowych) oraz 329,5 tys. zł kosztów finansowych.

W konsekwencji zysk brutto Facebook Poland wzrósł w skali roku z 2,71 do 4,63 mln zł, a po uwzględnieniu podatku dochodowego (w ub.r. firma zapłaciła go 985,7 tys. zł) zysk netto zwiększył się z 2,85 do 3,64 mln zł.

Aktywa firmy z tytułu podatku odroczonego zwiększyły się w skali roku z 856,4 tys. zł do 2,13 mln zł. Na koniec ub.r. spółka miała na rachunkach bankowych 30,8 mln zł, wobec 6,97 mln zł rok wcześniej.

Jedynym udziałowcem Facebook Poland jest Facebook Global Holding. Właściciel firmy nie zdecydował jeszcze co do przeznaczenia jej zeszłorocznego zysku netto. Natomiast zysk z 2017 roku zasilił kapitał zapasowy.

Globalnie Facebook w 2018 roku zanotował ponad 55 mld dolarów wpływów oraz 22 mld dolarów zysku netto. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to blisko 2,4 mld.

Dołącz do dyskusji: Polska spółka Facebooka z 51,9 mln zł wpływów i 3,6 mln zł zysku. 13,1 mln zł ze sprzedaży krajowej

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Klos
Hahaha, cud, ze nie wykazali starty!

Nie no powqznie, trzeba zrobić coś z tymi firmami typu Google i Facebook, mam nadzieje ze rzad szybciutko się za nie weźmie.
odpowiedź
User
marketyer
Huhu, to ile zapłacą podatku?
odpowiedź
User
Analityk
ile wynosi wartość reklamy w social media w Polsce?
odpowiedź