Branża prasowa: podsumowowanie 2016 roku, trendy na 2017
Jaki był miniony rok w branży prasowej? Co wydarzy się w tym roku? Podsumowują i prognozują przedstawiciele Katarzyna Kolanowska z Agory, Michał Karnowski z Fratrii i Piotr Kaniewski z Codemedia.
Katarzyna Kolanowska, dyrektor wydawnicza pionu Czasopisma w Agorze
Wydarzenie roku
Wybory w USA - bodaj najdłużej obecny w mediach temat, który niemal od roku gościł na wszelkich łamach.
Sukces roku
„Tygodnik Powszechny” - moja ulubiona gazeta. „Tygodnik Powszechny” mówi do mnie normalnym, pozbawionym gniewu i nienawiści językiem, stara się opowiadać świat bezstronnie, daje dojść do głosu różnym opcjom i rozmówcom. Jego sprzedaż powolutku, z roku na rok rośnie. I - jeśli „Tygodnik Powszechny” utrzyma poziom - rosnąć nie przestanie. Zaczynam zawsze od Pawła Reszki, mojego ulubionego felietonisty, którego - korzystając z okazji - i Państwu polecam.
Porażka roku
„Fake newsy", które skutecznie wpłynęły na decyzje wyborcze obywateli USA i przechyliły szalę zwycięstwa na korzyść Donalda Trumpa. To jest ciemna strona demokratyzacji mediów - każdy może dziś wytworzyć informację, która rozprzestrzenia się w zawrotnym tempie, a jej prawdziwość nie jest w żaden sposób weryfikowana.
Człowiek roku
Nie znam Tomasza Niewiadomskiego, ale już go lubię:-) Szczególne wrażenie zrobiło na mnie to, że nad nową koncepcją „Przekroju" pracował z redakcją przez dwa lata!
Premiera, nowość roku
Jakość nadal w cenie. Tę tezę potwierdza fantastyczny debiut „Przekroju” - 50 tys. nakładu rozeszło się jak świeże bułeczki i pod koniec pierwszego tygodnia dystrybucji wydawca podał informację o dodruku kolejnych 30 tys. Nie znam Tomasza Niewiadomskiego, ale już go lubię:-)
Trend roku
Postępy konwergencji: dalsze zacieranie i przenikanie się granic mediów, przykładem może być serwis Wideo.Wyborcza.pl, czyli telewizja z ramówką pod marką dziennika lub serwis BIQData, oferujący wyrafinowane, interaktywne infografiki prenumeratorom cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej”.
Prognoza na 2017 rok
Dzięki przygotowywanej zmianie dyrektywy Komisji Europejskiej o prawach pokrewnych, wydawcy prasy będę mogli pobierać opłaty za wykorzystanie ich treści w internecie. Zmiana oznacza dla wydawców nowe źródło przychodów i możliwość otrzymywania częściowej rekompensaty wydatków ponoszonych na tworzenie treści, a jej beneficjentami, na wzór podobnych uregulowań w muzyce i filmie, mają być także twórcy, czyli dziennikarze.
Michał Karnowski, członek zarządu Grupy Fratria ds. redakcyjnych
Wydarzenie roku
W Polsce zmiana w mediach publicznych. Dzięki temu mamy wreszcie w Polsce nieco prawdziwego pluralizmu. Zarówno prezes TVP Jacek Kurski jak i prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk otworzyli media publiczne na inne niż wyłącznie lewicowo-liberalne głosy, dali szansę nowym dziennikarzom, autorom filmów, audycji itp. Sporo mają jeszcze do zrobienia ale wielu Polaków odetchnęło głębiej wolnością. Trudno było już wytrzymać w świecie medialnym w którym wszystko to samo śmieszyło i to samo oburzało.
Na świecie swego rodzaju spowszednienie islamskich zamachów terrorystycznych. Jeszcze kilka lat temu mówiono o takich tragediach przez kilka tygodni, teraz maksymalnie dwa dni. Bardzo smutne i złowieszcze.
Sukces roku
„Wiadomości” telewizji publicznej. Marzena Paczuska dostała program, którego nie trzeba było już oglądać, bo był słabszą kopią komercyjnej konkurencji. I zmieniła go z zespołem na program obowiązkowy. Ważny i odważny. Gdyby nie „Wiadomości” Polacy o wielu sprawach by się nie dowiedzieli. No, a z czasem przyszły i rekordy oglądalności. Dobra robota.
Porażka roku
Jednak zwolnienia w Agorze. Choć z innego powodu niż myślicie. Za żenujące uważam doprowadzenie „etosowej” medialnej spółki giełdowej do takiego uzależnienia do pieniędzy publicznych iż po kilku miesiącach innej niż zaprzyjaźniona władzy zaczyna brakować tlenu w sztandarowym produkcie. A nawet jeśli jest to tylko pretekst do głębokiej restrukturyzacji w pionie uważanym za mało przyszłościowy, to użycie tego argumentu (Adam Michnik: zmiana władzy straszliwie walnęła „Gazetę Wyborczą” po kieszeni) jest równie kompromitujące.
Porażką jest też kolejny rok braku stabilnego finansowania mediów publicznych.
Na świecie sposób w jaki duża część zachodnich mediów opisuje wydarzenia polityczne w Polsce. Nie tylko niechętnie, do czego mają prawo, ale kłamliwie, z manipulacją faktami, wypowiedziami, przekręcaniem sekwencji zdarzeń.
Człowiek roku
W mediach ojciec dyrektor Tadeusz Rydzyk, który wraz z milionami słuchaczy świętował 25-lecie Radia Maryja. Zbudować tak ważne dla Polski i tak obywatelskie media, przy tak potwornym wieloletnim ataku, to ogromny sukces i wielka sprawa. Podziwiam i dziękuję.
Premiera, nowość roku
Chyba nie było.
Trend roku
W Polsce z jednej strony szaleńcze inwestycje w wielkie i jednak rodem z poprzedniej dekady portalo-telewizje internetowe, które w mojej ocenie przerodziły się w emocjonalny wyścig grożący wywrotką. To jest oczywiście wciąż warto uwagi, ale niektórzy zdają się zapominać, że też podgryzany przez społecznościówki, rozproszenie ruchu i inne zjawiska, które są dla mediów wyzwaniami. Ciekaw jestem finału i kto nie zdąży się ewakuować.
Z drugiej strony cieszy liczba środowisk próbujących iść śladami portalu wPolityce.pl, to znaczy budować od dołu, samodzielnie, nowocześnie. To ciężka i pełna pułapek droga, ale warto próbować!
Na świecie trendem numer jeden jest rosnąca dominacja serwisów z wysokojakościowym kontentem telewizyjnym. Dociera ta fala i do nas.
Prognoza na 2016 rok
Media będą jeszcze większym oceanem z milionami jeszcze bardziej rozproszonych nadawców, tak zawodowo się tym zajmujących, jak amatorsko dokładających swoje strumyki bajtów. Maleje siła i przewaga wielkich nadawców, rosną szanse średniaków z dobrymi pomysłami. To kryzys, ale i szansa.
Piotr Kaniewski, media director w Codemedia
Porażka roku
Rozczarowaniem w mijającym roku było zamknięcie przez Agorę bezpłatnego dziennika metrocafe.pl (wcześniej Metro), a także zwolnienia grupowe w Agorze.
Wydarzenie roku
W 2016 roku widać coraz bardziej wszechobecny informacyjnie internet. Znaczące jest także wykluczenie „Gazety Wyborczej” z listy must be tytułów (prenumerata, reklamy urzędów i spółek skarbu Państwa), co przełożyło się na spadające nakłady, a średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” spadła do poziomu „Super Expressu”.
Dołącz do dyskusji: Branża prasowa: podsumowowanie 2016 roku, trendy na 2017
Z poza branży prasowej to antywydarzeniem roku niszczenie Trójki i Polskiego Radia przez marionetki Kaczyńskiego (Stanisławczyk i Hlebowicz)