Podsumowanie roku w internecie i reklamie mobilnej, prognozy na 2017 rok
W kolejnej części podsumowania 2016 roku w branży mediów i marketingu zajmujemy się internetem mobilnym i reklamą mobilną. O tej branży wypowiadają się przedstawiciele firm Cube Group, MoBehave, Spicy Mobile, Grupie Kwanko, Kohe Studio, Warappa, Mobiem i Mobext.
Michał Gąś, strategy manager w Cube Group
Wydarzenie roku
Kluczowych wydarzeń na świecie było wiele. Najsilniejszy wpływ na mobile mieli obaj giganci:
• Facebook na F8 dał sygnał do jeszcze większego podkręcenia tempa rozwoju w mobile’u. AI, VR, streaming – to już nie są nowości, ale rozmach Facebooka we wprowadzaniu ich w życie jest imponujący!
• Google w ramach kontynuacji strategii Micro Moments i Mobile First zafundował internautom już drugi „mobilegeddon”, czym wymusił poprawę UX wszystkich stron mobilnych.
Polski dotyczą oba powyższe tematy, co samo w sobie jest dobrą informacją. Z tematów wyłącznie polskich rewolucyjny potencjał widzę w obowiązku rejestracji kart pre-paid - da to operatorom większą wiedzę o abonentach, a zmniejszając rotację numerów, sprawi, że nie trzeba będzie wciąż na nowo segmentować dużej grupy konsumentów - na pewno pozwoli to uzyskać lepsze dane do wykorzystania w reklamie mobilnej.
Sukces roku
Internet rzeczy rozbudzał wyobraźnię branży mediowej już od dawna i w poprzednim roku był ważnym trendem, ale niestety rozwój IoT wydawał się ograniczać do zainteresowania smartwatchami, healthwatchami i „innych watchami”. W tym roku wspomniana jednokierunkowość rozwoju IoT została przełamana, głównie dzięki zainteresowaniu goglami wirtualnej rzeczywistości, zwłaszcza po zaprezentowaniu tej technologii na kwietniowym F8.
Trendy wyszukań z ostatnich tygodni wskazują, że gogle będą w tym roku równie popularnym prezentem, co tablety i smartfony kilka lat temu. Ale sukcesem roku jest dla mnie nie tyle popularność VR, co sam fakt, że rośnie popularność kolejnego typu urządzenia z kategorii IoT. I że nie skończyło się na jednym typie urządzeń, ale rok po roku IoT pokazuje nowe oblicze. Jest to tym ważniejsze, że IoT powinien w najbliższym czasie stać się ważnym źródłem big data dla segmentu mobilnego. Czekam na kolejne nowinki, na następne przydatne urządzenia – oczywiście spięte ze smartfonem.
Porażka, rozczarowanie roku
W zeszłym roku rynek reklamowy został zmrożony wynikami Ad Blocking Report. Tegoroczny raport był poświęcony wyłącznie mobile’owi, a jego wyniki są alarmujące. Blokowanie reklam mobilnych – rok wcześniej śladowe – może za rok osiągnąć poziom desktopu. A mobile nie jest jeszcze nasycony reklamami w takim stopniu jak desktop. Porażką jest to, że po szoku wywołanym pierwszym raportem o adblockingu na desktopach, nie udało się odwrócić tego trendu dla mobile’u. Warto podkreślić jednak, że IAB intensywnie zaangażował się w wypracowanie i upowszechnienie standardów mających poprawić komfort użytkowników konsumujących treści reklamowe; na efekty jeszcze chwilę będziemy musieli poczekać.
Człowiek roku
Człowiekiem roku byli już internauci, a teraz w moim odczuciu nadeszła pora na marketerów. W ostatnim roku nastąpiła bardzo głęboka zmiana pod względem poziomu wsparcia dla kanału mobilnego ze strony marketerów. Wśród prowadzonych działań widać już nie tylko reklamę displayową, ale wyraźnie zauważalne są inwestycje contentowe, które skutecznie tworzą customer experience. Dzięki temu mobile stał się już teraz ważnym etapem ścieżki zakupowej klientów.
Serwis, kampania, projekt roku
Trudno powiedzieć, czy „Pokemon Go” zakończył się powodzeniem, czy klapą. Faktem jest to, że trwał krótko. Na pewno jednak wprowadził mobile do codziennego życia na skalę, jaka dotąd nie miała miejsca. Otworzył przy tym zupełnie nowe możliwości reklamowe przed marketerami. Fenomen aplikacji był krótkotrwały, ale nie wyobrażam sobie, żeby obecnie nie pracowano nad jego kopią, z tym że lepiej przystosowaną do potrzeb reklamodawców.
Premiera, nowość roku
Nie widzę w ostatnim roku nowości, która odkryłaby mobile na nowo – było natomiast dużo obietnic, na których spełnienie niecierpliwie czekamy.
Trend roku
Mobile najpierw służył do prasówki i sprawdzania maili, potem był ROPO i showrooming, a dziś mobile jest pełnoprawnym kanałem sprzedażowym - 40 proc. udziału w Black Friday w USA mówi samo za siebie. W Polsce jest tylko nieznacznie gorzej.
Prognoza na 2017 rok
Kluczowym trendem mobilnym będzie wykorzystanie danych. Desktopowe Big Data rozwija się dynamicznie, ale w mobile wyzwanie jest znacznie większe. Dlaczego? Mobile ma funkcjonalności, które pozwalają uwzględniać informacje o położeniu i przemieszczaniu się użytkowników, a to pozwala zestawiać korzystanie z mobilu np. z odwiedzaniem sklepu stacjonarnego albo kontaktem z kampanią OOH – mobilne big data muszą być znacznie silniej zindywidualizowane do potrzeb konkretnego klienta. A dalszy rozwój płatności mobilnych otworzy drogę do pełniejszej integracji obu kanałów sprzedaży, online i offline.
Dawid Wałęga, CEO MoBehave
Wydarzenie roku
Po raz kolejny dzięki możliwościom, jakie daje Internet mogliśmy zbiorowo wyrazić swoją opinię i niezadowolenie oraz szybko zareagować na pojawiające się kontrowersje. Takim wydarzeniem był m.in. „Czarny protest”, który zalał Polskę i odbił się szerokim echem w mediach na świecie.
Sukces roku
Indahash - bardzo udany debiut (polski i międzynarodowy) startupu, który umożliwił agencjom szybką i zautomatyzowaną współpracę z tysiącami Instagramerów. Świetny przykład, jak z prostego pomysłu może zrodzić się duży sukces. Wystarczyło „zaledwie” wstrzelić się we właściwy czas, z odpowiednim zespołem i realizacją. Brawo!
„Wish” serwis zakupowy skupiony głównie na mobile - po utrzymaniu dynamicznego wzrostu biznesu otrzymał po raz drugi z rzędu 500 mln dofinansowania. Szacowana wartość firmy na chwilę obecną to 3,5-5 mld dolarów, co nie ma sobie równych w branży mobile.
Porażka, rozczarowanie roku
Zarówno z perspektywy lokalnej jak i globalnej, nie da się nie wspomnieć o błędzie w wyliczaniu statystyk wyświetleń filmów na Facebooku (pomijanie w algorytmie wyświetleń filmów krótszych niż 3 sekundy). Jak podają eksperci zawyżenie było na poziomie 60-80%, co trudno nazwać drobną pomyłką. Takie rzeczy, na taką skalę po prostu nie powinny się dziać.
Na pewno na szacunek zasługuje sam fakt ujawnienia błędu, co niestety nie jest tak oczywistą postawą w dzisiejszym świecie.
Z lokalnego podwórka rozczarowały mnie tegoroczne realizacje Wardęgi. Wysoki poziom realizacji niestety nie pokrywa się z pomysłowością scenariuszy.
Człowiek roku
Tu nie mam konkretnego typu. W moim odczuciu coraz mniej sukcesów, przełomowych projektów czy trendów jest zasługą jednej osoby. Za dużymi rzeczami stoją duże zespoły, a nie wielkie nazwiska. Kalejdoskop ludzi świata mediów od lat wydaje się nie zmieniać. Natomiast pojawiają się w nim osoby, które zwracają uwagę ze względu na pomysł, jaki za nimi stoi. W 2016 na pewno warto pod tym katem zapamiętać Mateusza Macha - twórcę komunikatora dla osób niewidomych.
Serwis, kampania, projekt roku
„Legendy polskie” - przemyślany i zrealizowany na wysokim poziomie cykl filmów krótkometrażowych, które wnoszą oddech świeżości do branży. Powielane schematycznie koncepty, którymi trudno wzbudzić zainteresowanie konsumentów odejdą do historii? Allegro wyznaczyło nowy kierunek, za którym podążą inni? Na pewno pozytywny efekt wizerunkowy został osiągnięty, a brand udowodnił, co oznacza w praktyce slogan powtarzany od lat: „content is king”. Na dokładkę Allegro kończy rok ze świąteczną realizacją w zupełnie innym charakterze. Wysokie oceny w kraju i za granicą potwierdzają, że jeśli chodzi o korzystne dla brandu i atrakcyjne dla odbiorcy wykorzystanie treści, to Allegro wie jak to się robi.
Premiera, nowość roku
Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. W 2016 w Polsce wystartował Netflix! Zachwytom nie było końca, kolejny mały kamyczek do ogródka dobrodziejstw, jakie przychodzą do nas z Zachodu. W samej premierze najbardziej podoba mi się sam fakt, że stajemy się społeczeństwem, które chce płacić za treści. Nawet, jeśli w pierwszej połowie roku nie było polskiej wersji usługi ani tłumaczeń na nasz język, to i tak debiut uważam za sukces.
Trend roku
Świat. W kolejnym „roku mobile” światowe statystyki potwierdziły, że udział konsumpcji Mobile przewyższa desktop. Według StatCounter w październiku 2016 udział komórek i tabletów w konsumpcji Internetu na świecie po raz pierwszy w historii przekroczył udział desktopów. Podobne dane w 2014 prezentowało badanie Morgan Stanley, a bieżące analizy statystyk odwiedzin stron www pokazują, że trend jest niezmienny od wielu lat i wg naszej opinii będzie się utrzymywał nadal.
Polska. Wykorzystanie danych! Jest ono powiązane z przechodzącą przez nasz rynek transformacją programatyczną i z pewnością nie jest chwilową modą. Te dwa zjawiska są w tym roku jeszcze silniej widoczne zarówno z poziomu branży mediowej: konferencje, nowe firmy w branży, zmiana w ofertach, etc. jak i z poziomu reklamodawców. To dzięki danym i ich wykorzystaniu realna staje się obietnica składana od kilku lat – jednego ekosystemu mediów cyfrowych. Jeden ekosystem, który ma na celu dystrybucję właściwej treści do właściwego użytkownika, we właściwym miejscu i czasie.
Prognoza na 2017 rok
Z pewnością utrzyma się trend wykorzystania danych i wzrost udziału zakupu programatycznego. Co to oznacza dla rynku? Większy nacisk na jakość i bezpieczeństwo brandów w ramach kampanii digitalowych. A poza tym - zmiana myślenia na temat tego, kim jest użytkownik Internetu i jak się z nim komunikować.
W przyszłym i kolejnych latach trend będzie się utrzymywać a wręcz nasilał, co wpłynie z pewnością na pozycje niektórych graczy czy oferty rozwiązań mediowych, jakie będą dostępne dla marketerów.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm Spicy Mobile, Grupie Kwanko, Kohe Studio, Warappa, Mobiem i Mobext.
1 2
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku w internecie i reklamie mobilnej, prognozy na 2017 rok
a jest zajęty?