Axel, Bauer, Phoenix, Agora - karuzela inwestycji
Niezwykle ciekawie robi się na rynku inwestycji medialnych w naszym pięknym kraju.
Co to oznacza dla polskiego rynku? Po pierwsze oznacza to, że Polska znów potwierdza to, że jest prawdopodobnie najważniejszym rynkiem medialnym w tej części Europy i jednym z ważniejszych w całej Unii Europejskiej. Po drugie ciekawe jest to, że wielkie koncerny w Polsce przechodzą z etapu koncentracji na jednym rynku medialnym w kierunku multimedializacji.
Muszę przyznać, że strategia Axla wydaje mi się być o wiele sensowniejsza od tej przyjętej przez Bauera. Wejście w Polsat, któremu wciąż brakuje takiego megaprofesjonalizmu, ale który ma silną pozycję reklamową i dość konsekwentną politykę inwestycyjną (np. Polsat Cyfrowy, inwestycje w marketing multimedialny itp.) i do tego zakup udziałów w serwisie internetowym skierowanym do klientów premium to dobre inwestycje. Obie trzeba ocenić jako inwestycje w media przyszłości i co więcej w media, w których można mieć zarówno synergie biznesowe jak i redakcyjne, jak i promocyjne.
Inwestycja Bauera w zasadzie jest inwestycją kapitałową. RMF FM to stacja radiowa ogólnopolska. Działa na rynku, który z pozoru jest bliski prasie, ale w międzynarodowych badaniach, które widziałem wychodzi, że w zasadzie nie ma synergii między tymi dwoma sektorami. Do tego wielu ludzi głęboko wierzy w to, że naziemne stacje radiowe działające na terenie całego kraju będą zmniejszały swój udział w rynku. Mi również się wydaje, że radio może przegrywać w starciu o coraz bardziej zatłoczony tort naszego wolnego czasu. A więc inwestycja Bauera jest najprawdopodobniej i ryzykowna i czysto kapitałowa. Czy w związku z tym ma sens? W krótkim i średnim okresie pewnie tak, w długim raczej nie.
Na tle tych inwestycji wejście do money.pl wydawcy "Handelsblatt" wydaje się być epizodem, mało znaczącym zakupem. Mi jednak pokazuje co innego: Polska jest tak dużym i znaczącym rynkiem, że nawet europejscy średniacy chcą się tu pokazać. Myślę, że w najbliższym czasie czeka nas cała seria fuzji, przejęć i zakupów, które nieco przemeblują rynek i przygotują go na kryzys, który pewnie pojawi się za parę lat.
A teraz kilka newsów i spekulacji. Coraz więcej polskich wydawców szykuje się do własnej ekspansji zagranicznej. Agora mówi o tym od lat, ale nic w tej kwestii nie zrobiła. Tymczasem aż huczy od plotek, że przymierza się do sprzedaży swojego pionu radiowego. Ta sprzedaż nie miałaby sensu bez jakiejś szerszej polityki inwestycyjnej i myślę, że jest to związane z inwestycjami za granicą.
Wrocławski Phoenix Press - jak powiedziały mi wszędobylskie wiewiórki - ma bardzo zaawansowane plany inwestycji na Ukrainie. To niezwykle ciekawe wydawnictwo specjalizujące się w masowych magazynach popularnych. Jego pojawienie się na Ukrainie byłoby naprawdę ciekawym ruchem. Wiem również o innej szykowanej inwestycji z okolic rynku prasowego. Stajemy się elementem globalnej układanki i dobrze. Wszyscy na tym dobrze wyjdziemy i pewnie kilka groszy zarobimy.
Zapraszam do dyskusji na moim blogu!!!
Dołącz do dyskusji: Axel, Bauer, Phoenix, Agora - karuzela inwestycji