SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

5 proc. więcej na reklamy farmaceutyków, radio i internet zyskały kosztem telewizji (analiza)

W pierwszym kwartale br. firmy farmaceutyczne cennikowo przeznaczyły na reklamy ponad 262 mln zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z analiz domu mediowego Codemedia. Najwięcej wydano na wsparcie marketingowe środków przeciw przeziębieniu.

Shutterstock.comShutterstock.com

Marketerzy najwięcej wydawali na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków - było to ponad 255 mln zł, czyli 97 proc. całego budżetu. 2 proc. tych pieniędzy - ponad 5,5 mln zł - wydano na promocję usług zdrowotnych.

Budżet przeznaczony na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków był w pierwszym kwartale tego roku nieznacznie mniejszy (3 proc.) niż w ostatnim kwartale 2014 r. , ale o 4 proc. wyższy niż w okresie styczeń - marzec 2014. Najwięcej nakładów pochłonęła promocja środków przeciwko przeziębieniu (90 mln zł), witamin, środków pobudzających i odpornościowych (49 mln zł) i środków wspomagających układ trawienny (20 mln zł).

Pierwszy kwartał przyniósł nieznaczny wzrost wydatków na promocję usług zdrowotnych - o 3 proc. w stosunku do ostatniego kwartału ub.r. i o 12 proc. w stosunku do pierwszego kwartału zeszłego roku.

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji swoich usług i produktów telewizję, inwestując w niej 63 proc. swoich wydatków (166 mln zł w I kwartale br.). Kampanie reklamowe były emitowane głównie w największych kanałach: Polsacie, TVN, TVP1 i TVP2. Wydatki na telewizję spadły o 12 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń - marzec 2014 o 2 proc.

Ponad 50 mln zł (19 proc. budżetu) kosztowała sektor reklama radiowa. W tym roku w stacjach radiowych wydano 37 proc. więcej niż w ostatnim kwartale ub.r. i 22 proc. więcej niż w I kwartale ub.r.
Najwięcej na reklamach tej branży zarobiły RMF FM i Radio Zet. Za nimi, ze znacznie mniejszym udziałem, uplasowały się: Jedynka, Trójka i TOK FM. Spory udział notowała także sieć stacji Złote Przeboje.

Branża farmaceutyczna 7 proc. swoich całkowitych nakładów reklamowych przeznaczyła na reklamę w internecie - 17 mln zł. To o 68 proc. więcej w porównaniu z ostatnim kwartałem ub.r. i 6 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach ub.r. Najczęściej w kampaniach wykorzystywano portale horyzontalne: Onet.pl, WP.pl i Gazeta.pl.

Reklamy w magazynach kosztowały ponad 21 mln zł (8 proc. ogółu wydatków), a w gazetach ponad 5 mln zł (2 proc.). Wśród magazynów do najczęściej wykorzystywanych reklamowo należały tytuły „Tele Tydzień”, „Przyjaciółka” i „Poradnik Domowy”, a wśród dzienników - Fakt” i „Super Express”.

- Firmy z branży farmaceutycznej w swoich działaniach reklamowych wykorzystują przede wszystkim telewizję, której udział utrzymuje się na stabilnym poziomie. Warto zauważyć stosunkowo wysoki udział stacji radiowych w podziale tortu reklamowego tej kategorii. Jest to w dużej mierze spowodowane dużymi rabatami, jakie otrzymują marketerzy decydując się na to medium. Strategia ta ma jednak skutek uboczny - zmęczenie słuchaczy nadmiarem reklam farmaceutyków, często na dolegliwości, o których Polacy nie mają ochoty słuchać np. odwożąc rano dzieci do szkoły. Drugi wyraźny trend to rosnące znaczenie internetu, którego potencjał branża dostrzega i coraz lepiej oraz częściej wykorzystuje - komentuje Piotr Bieńko, prezes Codemedia.

Dołącz do dyskusji: 5 proc. więcej na reklamy farmaceutyków, radio i internet zyskały kosztem telewizji (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl