SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W Orange Polska dalej ubywa pracowników. Przez dekadę zniknął co drugi

W 2024 roku liczba pracowników etatowych w grupie Orange Polska zmalała o ponad 400, spadając poniżej poziomu 9 tys. Zatrudnienie w firmie maleje od lat, m.in. w ramach programu dobrowolnych odejść. W efekcie koszty pracownicze w ub.r. wzrosły tylko o 2 proc.

fot. Arkadiusz Ziolek/ East News fot. Arkadiusz Ziolek/ East News

W komunikacie ze wstępnymi danymi grupy Orange Polska za czwarty kwartał 2024 r. podano, że na koniec roku zatrudnienie w firmie wynosiło 8 927 etatów. W tej sumie uwzględniono połowę pracowników etatowych spółki Networks – jont venture Orange i T-Mobile Polska odpowiadające za utrzymanie infrastruktury mobilnej obu operatorów.

CZYTAJ TEŻ: Orange Polska zyskuje klientów światłowodu. W telewizji prawie milion

W 2024 roku zatrudnienie u pomarańczowego telekomu zmniejszyło się o 441 etatów, czyli 4,7 proc. Poniżej pułapu 9 tys. zmalało w trzecim kwartale ub.r.

Tylko 2 proc. więcej na pracowników Orange Polska

W 2024 roku na wynagrodzenia i inne świadczenia pracownicze grupa Orange Polska przeznaczyła 1,46 mld zł. Ta kwota nie obejmuje kosztów programów odejść pracowników. Rok wcześniej wydatki w tym obszarze były tylko o 1,9 proc. niższe, wyniosły 1,43 mld zł.

W samym czwartym kwartale ub.r. koszty pracownicze firmy wyniosły 357 mln zł, wobec 370 mln zł rok wcześniej.

Grupa Orange Polska od prawie dwóch dekad zmniejsza zatrudnienie, m.in. w ramach programu dobrowolnych odejść. Jego warunki są cyklicznie, zwykle co dwa lata, ustalane wspólnie z działającymi w firmie związkami zawodowymi.

Pod koniec 2023 roku uzgodniono, że w 2024 roku wynagrodzenia zasadnicze w Orange Polska mają wzrosnąć o 7 proc., a w 2025 roku o minimum 6 proc. Natomiast w latach 2024–2025 z programu odejść dobrowolnych będzie mogło skorzystać do 1,1 tys. osób, co ma kosztować firmę ok. 130 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Orange Polska przejął trzech operatorów

Jakie efekty przyniosły wcześniejsze odejścia i zwolnienia z grupy Orange Polska? Na koniec 2022 roku zatrudnienie w firmie wynosiło 9 764 etaty, rok wcześniej – 10 452, na koniec 2020 roku – 11 381, a na koniec 2019 – 12 376.

Z kolei na koniec 2017 r. telekom zatrudniał 14 928 pracowników etatowych, dwa lata wcześniej – 16 967, zaś na koniec 2014 roku – 18 442 (z czego 395 w Networks). Oznacza to, że w ciągu 10 lat zatrudnienie zmniejszył się o 51,6 proc.

W 2014 roku firma na pensje i świadczenia pracownicze wydała 1,87 mld zł. To o 21,9 proc. więcej niż w 2024 roku, mimo wzrostu minimalnych i średnich wynagrodzeń przez te 10 lat.

Przez cztery lata ubyło 20 proc. pracowników

Osoby zatrudnione na etacie (w poniższej grafice to FTE, czyli full time equivalent) to nie wszyscy pracujący dla grupy Orange Polska. Są jeszcze pracownicy firm zajmujących się wyłącznie usługami dla telekomu, którzy w jego sprawzdaniach są określani jako FTO – full time outsourcing.

W latach 2021–2024 firma realizowała swoją strategię .Grow. W podsumowaniu podała, że łączna liczba pracujących dla niej osób poszła w dół w tym okresie o 19 proc. – z 14,9 do 12,1 tys.

Dołącz do dyskusji: W Orange Polska dalej ubywa pracowników. Przez dekadę zniknął co drugi

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Donald Tusk
I bardzo dobrze. Donald Tusk realizuje stratęgię, dzięki której Niemcom będzie żyło się lepiej. A Niemiec potrzebuje taniego i bezmyślnego Polaka do pracy. Zwolnienia mogą pomóc. Brawa. jagodno 23, o to nam chodziło.
13 11
odpowiedź
User
Telemon
Przecież OPL wypycha pracowników etatowych na kontrakty B2B. Ilość pracowników się nie zmienia, to tylko księgowa sztuczka żeby tabelka w excelu się zgadzała i żeby płacić mniej podatków i składek ZUS. Jak to jest że firma zwalnia pracowników etatowych a na identyczne pozycje zatrudnia w tym samym czasie?
12 0
odpowiedź
User
Melania
Wraz z redukcja zatrudnienia spada tez jakość obsługi klienta, tego konsekwencje. Zatrudnianie outsorcingu i duża rotacja nie gwarantuje niestety jakości.
6 0
odpowiedź