Meczyki.pl to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej cytowany portal sportowy w Polsce. W przeszłości też był popularny, ale z zupełnie innych i dyskusyjnych powodów. Za wszystkim stoi Sebastian Felkner, właściciel OV Grupy, który po cichu zbudował zdrowy medialny biznes. Nie tylko nie sprzedał firmy za 100 milionów złotych, bo – jak mówi – popadłby w depresję, ale… sam przejmuje inne. – Meczyki kupiłem za 50 tys. złotych, to były moje wszystkie oszczędności. Dziś mam apetyt na akwizycję na poziomie 50-70 milionów – mówi w dużej rozmowie z Wirtulanymi Mediami.
Viralowy trend animacji w stylu Ghibli dzieli internautów. Dla jednych to tylko zabawa, dla innych obraza pod adresem japońskiego studia i jego założycieli, a przede wszystkim kradzież twórczości. Każdej ze stron sprawa Ghibli unaoczniła jednak nie tylko potęgę nowego ChataGPT, ale i wyzwania, jakie niesie za sobą GenAI. Czy wrzucanie swoich zdjęć do GPT jest bezpieczne? Czy kreowanie obrazków na wzór znanych artystów jest legalne? A w końcu, do czego ta technologiczna rewolucja nas zaprowadzi? O to zapytałam ekspertów.
W piątek 4 kwietnia oficjalną działalność rozpoczyna Stowarzyszenie Profesjonalistów Influencer Marketingu (SPIM). Organizacja ma zrzeszać głównie agencje specjalizujące się we współpracy z influencerami, a także twórców i ich managementy. Ma też ambicje prawnej regulacji zawodu influencera. Na czele SPIM stanął Marek Myślicki z Generation9.
RMF FM w ostatnim czasie przeżył serię zmian personalnych. Od jesieni za sterami najpopularniejszej stacji radiowej w Polsce zasiada Tomasz Ramza, dotąd szef reklamy. Opowiedział mi czy sięga po rady poprzedników, jak ocenia badania radiowe w Polsce i jak RMF FM inwestuje w AI. Nie mogło zabraknąć tematu głównego konkurenta. Prezes Grupy RMF pogratulował Radiu ZET, że wreszcie ma strategię. - Ale szkopuł w tym, że to strategia absolutnego kopiowania RMF FM - nie owijał w bawełnę.
Do wyborów prezydenckich mniej niż 50 dni. Sprawdziliśmy, ile dotychczas wydały na kampanię w platformach Google i Meta komitety wyborcze najważniejszych kandydatów. Kandydaci na tym etapie wyścigu prezydenckiego wydają ponad sześciokrotnie więcej na promocję na Facebooku niż w środowisku Google – wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Oferta pracy na stanowisku marketingowym w jednej z kancelarii prawnych wywołała niemałe poruszenie na LinkedInie. W ogłoszeniu pracodawca poinformował w bardzo bezpośredni sposób, że praca wiąże się z nadgodzinami. Czy ta informacja to brak szacunku do kandydatów i tupet pracodawcy, czy też transparentność i granie w otwarte karty? Zdania ekspertów są podzielone.
To jedna z ciekawszych historii mediów internetowych ostatnich lat, choć niełatwo ją finalnie ocenić. Iberion, bo o nim mowa, to firma, która ma w swojej medialnej historii sporo negatywnych kart, ale ostatnio pojawiają się i te pozytywne. Nie można jednak nie zauważyć drogi, jaką przeszli od niesławnego Pikio.pl i odmówić tego, że na rynku osadzili się stabilnie, gdzie trudno ich ignorować. O tym wszystkim i wielu innych rzeczach rozmawiamy z Albertem Wójcikiem, założycielem i prezesem firmy, wydającej portale Goniec.pl, BiznesInfo.pl, SwiatGwiazd.pl, Smakosze.pl, Pacjenci.pl, Rolnikinfo.pl. To jego pierwszy wywiad od 7 lat.
Ostatnio głośno było o sprawie Joanny Kuciel-Frydryszak, autorki bestsellerowego reportażu "Chłopki", która zagroziła wydawcy książki sądem, z powodu dysproporcji w zarobkach, związanych z sukcesem reportażu. Przyjrzeliśmy się więc temu, jak wygląda sytuacja autorów reportaży książkowych - czy to zajęcie opłacalne, ile trwa tworzenie literatury non fiction oraz jak wejść na rynek mogą debiutanci? – Jeżeli reportaż nie jest czyjąś pasją, nie ma co wchodzić do tej rzeki. To trudny, wymagający i niewdzięczny gatunek – mówi Julianna Jonek-Springer, redaktor naczelna w wydawnictwie Dowody.
Gdy opublikowaliśmy niedawno nasz tekst o kick-backach, parę osób zwróciło uwagę na jeszcze jedną rzecz: tzw. inventory media. “Sprawdźcie to” – pisali. A więc sprawdzamy. To kolejny sposób na to, jak dodatkowo można zarobić na budżecie klienta. Co ciekawe, agencje mają na to przyzwolenie klientów. – Z naszymi partnerami, z którymi łączą nas długofalowe współprace, działamy na zasadzie win-win. Jeśli wysoko oceniamy realizowany projekt, nie zaglądamy nikomu do kieszeni – mówi Piotr Henicz z Itaka Holdings.
W Polsce i kilku innych krajach Europy w tym tygodniu debiutuje Google AI Overviews – nowa funkcja w wyszukiwarce, dzięki której użytkownicy dostają w odpowiedzi przygotowane przez sztuczną inteligencję. Jak to w praktyce działa? Zadaliśmy Google kilkanaście różnych pytań, sprawdzając, jak z opowiedziani upora się nowa funkcjonalność.
Narzędzia AI do generowania zdjęć są ogólnodostępne i przy ich pomocy można w bardzo prosty sposób stworzyć różnego rodzaju grafiki, w tym sesję biznesową. Dlatego część kandydatów do pracy omija fotografa, a w CV zamieszcza właśnie tego typu zdjęcia. Czy to nie o krok za daleko? – Myślę, że ten trend będzie się rozwijał – mówi Malwina Daszkowska, HR business partner, executive coach.
Wiecie, że na Facebooku można zarabiać? Pewnie, że wiecie. Ale czy wiecie, że nie tylko na reklamach i lokowaniach? I nie mam tu na myśli kupowania/sprzedawania lajków czy komentarzy. Handel fanpage'ami, choć zgodnie z regulaminem Mety jest zakazany, ma się dobrze i pozwala zarabiać naprawdę solidne pieniądze. Sprzedających i kupujących jest sporo, wszystko odbywa się w szarej strefie, ale strony na Facebooku z dotarciem do ludzi (i trafficu) są kuszące dla wydawców. Ceny najlepszych w przeszłości przekraczały nawet 100 tys. złotych.
Od lat marki zalewały nas obietnicami ‘zielonych’ produktów, nie biorąc odpowiedzialności za przekazywane treści. To tzw. greenwashing. Ten proceder ma ukrócić wprowadzona w ubiegłym roku Dyrektywa Consumer Empowerment, którą w polskim prawie ma się znaleźć najpóźniej do końca marca 2026 roku. Mimo że dyrektywa jeszcze nie obowiązuje, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, już wziął pod lupę wybrane firmy, co ma zmotywować rynek do unikania tego typu praktyk. – Działy marketingu są coraz bardziej świadome i wrażliwe na punkcie ekokomunikacji – przyznaje Justyna Walas-Ryba, dyrektorka ds. ESG w Moore Polska.
Tomasz Ćwiąkała to kolejny znany komentator sportowy, który pożegnał się z telewizją i zdecydował postawić na kanał youtubowy. Wcześniej podobną drogą poszli Mateusz Borek czy Roman Kołtoń. – To osoby, które po prostu mogą pozwolić sobie na to, by odejść z telewizji i zarabiać na własnych kanałach cyfrowych – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
Pierwsza edycja Wirtuali za nami. Jej finałem była uroczysta gala, na której w obecności ponad 200 zaproszonych gości wyróżniliśmy najlepsze media i ludzi mediów w Polsce. Na ostatniej prostej o zwycięstwo w 13 kategoriach spośród blisko 500 zgłoszonych walczyło finalnie 65 nominowanych. Przyznaliśmy też nagrodę specjalną w dodatkowej kategorii.
Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR od lat próbuje przekonać agencje reklamowe i marketerów do stosowania tzw. dobrych praktyk przetargowych. Mimo to co jakiś czas słyszymy o przetargach z udziałem kilkunastu i więcej agencji, anulowanym postępowaniu na etapie jego finału, czy zaledwie kilkudniowy terminie na złożenie ofert. – Nasza rola polega na opracowywaniu, promowaniu i wspieraniu wdrażania standardów, a nie na ich kontrolowaniu – broni się Paweł Tyszkiewicz z SAR. Szef marketingu w jednej z firm: – Wielu marketerów nie czuje się zobligowanych do przestrzegania zaleceń SAR, bo ono reprezentuje interesy agencji, a nie reklamodawców.
W tej rozmowie będzie o WP, o Mediapanelu, o TVN, o akwizycjach, o poglądach, o Krzysztofie Suwarcie, raz jeszcze o akwizycjach, raz jeszcze o Mediapanelu, o stylu zarządzania, o kulturze “no bullshit”, o krwi, o walce z Google, o zwolnieniach, o powrocie do mediów, o kontaktach ze strony ludzi władzy, o generowaniu tekstów przez AI, o redaktorach naczelnych i w końcu o Jacku Świderskim, prezesie i współwłaścicielu Wirtualnej Polski Holding.
Już nie tylko w sieci, ale i w telewizji brylują influencerzy. Ich domeną nie są już wyłącznie programy rozrywkowe. Twórcy z TikToka czy Instagrama wcielają się w role prezenterów, reporterów czy ekspertów. – Rynek influencerów się sprofesjonalizował, dostarcza wartościowy content, a twórcy to osobowości, które potrafią przyciągać i angażować odbiorców – mówi Katarzyna Chocyk z agencji Lifetube. Znawcy branży są zgodni: ten trend będzie się rozwijać. Telewizja i influencerzy są na siebie skazani?
Choć producentom telewizorów zależy na tym, że konsumenci kupowali jak największe urządzenia, to w rozmowie z Wirtualnemedia.pl twierdzą, że modele 55-calowe są wciąż bardzo popularne. 98-calowe sprzęty także znajdują swoich właścicieli. Rafał Zadara, retail marketing manager TCL Electronics Polska zdradza, że tak wielkie telewizory kupuje w Polsce kilkadziesiąt osób dziennie.
W liczącej 5,5 mln mieszkańców Słowacji wynik 90 tysięcy subskrypcji jakiegokolwiek wydawcy imponuje. Z czego w dwa tygodnie pozyskano ponad 24 tysiące. To wyniki słowackiego serwisu "Denník N". Jak osiągnięto ten sukces? Jaka przyszłość czeka treści za paywallem i subskrypcje cyfrowe? Czemu wydawcy nie mogą ufać Facebookowi i YouTube'owi? O tym rozmawiamy z Tomasem Bellą, co-founderem i chief digital officerem w "Denník N".