Wyniki finansowe Polkomtel SA
Niemal ćwierć miliona nowych użytkowników, nowe usługi, inwestycje w sieć i obsługę klienta to najważniejsze wyznaczniki rozwoju sieci Plus GSM w trzecim kwartale 2002 r. Trudna sytuacja makroekonomiczna - wysokie bezrobocie, spadek dochodów rozporządzalnych licznych grup społecznych, ograniczanie kosztów funkcjonowania firm to czynniki odciskające swe piętno także na dynamice rozwoju telefonii komórkowej. Pomimo tych niekorzystnych zjawisk sieci Plus GSM udało się zwiększyć przychody i zysk netto. Korzystne wyniki finansowe pozwalają na redukcje zadłużenia i na inwestowanie w nowe - przydatne abonentom - usługi.
"Nasycanie się rynku i wolniejszy niż w latach poprzednich rozwój gospodarczy stawiają przed nami nowe wyzwania." - mówi Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel SA - "Musimy racjonalnie gospodarować środkami i budować taką strategię marketingową, która pozwoli nam pozyskiwać wartościowych klientów za cenę nie przekraczającą granicy biznesowej opłacalności. Choć nie podnosimy cen rozmów, a nawet je obniżamy, to wysokie przychody pozwoliły nam na inwestycje służące poprawie obsługi klienta, zwłaszcza na budowę nowego centrum telefonicznego w Łodzi i wzbogacanie oferty produktowo-usługowej, zwłaszcza dzięki wprowadzeniu wiadomości multimedialnych.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 234,2 tysiące nowych użytkowników. Ich łączna liczba sięgnęła 4.087,8 tys., co oznacza przyrost o 29,2 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem roku 2001 (3.164,5 tys.). Przychody w trzecim kwartale 2002 r. wyniosły 1.259,6 mln zł, o 9,8 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2001 roku (1.147,2 mln zł). Przychody w pierwszych trzech kwartałach 2002 r. wyniosły 3.561,3 mln zł, o 13,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (3.133,0 mln zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych. Polkomtel S.A. osiągnął w trzecim kwartale 2002 roku Zysk netto wynoszący 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Polkomtel S.A. osiągnął w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk netto wynoszący 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł).
Koszty sprzedaży wyniosły w trzecim kwartale 2002 roku 505,4 mln zł, o 11,2 proc. więcej, niż w tym samym okresie w roku 2001 (454,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach roku 2002 koszty sprzedaży wyniosły 1.356,7 mln zł, o 15,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (1.177,5 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży spowodowany był głównie wzrostem kosztów połączeń z sieciami innych operatorów (interconnect), co było efektem zwiększonego ruchu międzysieciowego wynikającego z rosnącej bazy abonenckiej i większymi kosztami zakupów telefonów i akcesoriów.
Zysk operacyjny w trzecim kwartale wyniósł 343,9 mln zł, o 11,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (307,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk operacyjny wyniósł 965,3 mln zł, o 26,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (761,3 mln zł). Wzrost był spowodowany większymi przychodami i redukcją kosztów ogólnych, których ograniczenie było możliwe głównie dzięki udanemu i efektywnemu zarządzaniu kosztami "złego długu".
Zysk przed opodatkowaniem w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 298.3 mln zł, o 4.3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (286.1 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk przed opodatkowaniem wyniósł 696,9 mln zł, o 11,3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (626,2 mln zł). Wzrost zysku przed opodatkowaniem możliwy był dzięki poprawie wyników operacyjnych.
Zysk netto w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk netto wyniósł 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł). Spadek zysku netto w trzecim kwartale spowodowany był głównie wyższym niż przed rokiem podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć pozyskała 234,2 tys. użytkowników. Na koniec trzeciego kwartału 2002 roku liczba użytkowników wyniosła 4,09 mln, czyli o 29,2 proc. więcej niż na koniec tego samego okresu w roku poprzednim (3,16 mln). Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 2,11 mln, a usługi przedpłaconej 1,98 mln (wzrost odpowiednio o 14,3 proc. i 50,0 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku 18,9 proc., o 3,8 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku ( 22,7 proc. ). W trzecim kwartale 2002 roku osiągnął poziom 18,8 proc., o 4,5 punktu procentowego mniej niż w trzecim kwartale poprzedniego roku (23,3 proc.). Spadek wskaźnika churn był spowodowany zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie programu wymiany aparatów i programu "5 plus".
"POLKOMTEL konsekwentnie poprawia swoje wskaźniki operacyjne" - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy - "Wyższy o 4,1 punktu procentowego wskaźnik marży EBITDA w porównaniu z trzema kwartałami 2001 roku na poziomie 41 proc. jest satysfakcjonujący. Firma rozwija się dobrze dzięki takim czynnikom, jak na przykład efektywne zarządzanie kosztami "złego długu", ciągła optymalizacja kosztów i redukcja zadłużenia możliwa dzięki dodatnim przepływom środków pieniężnych "
Dołącz do dyskusji: Wyniki finansowe Polkomtel SA