Wyniki finansowe Polkomtel SA
"Nasycanie się rynku i wolniejszy niż w latach poprzednich rozwój gospodarczy stawiają przed nami nowe wyzwania." - mówi Jarosław Pachowski, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Polkomtel SA - "Musimy racjonalnie gospodarować środkami i budować taką strategię marketingową, która pozwoli nam pozyskiwać wartościowych klientów za cenę nie przekraczającą granicy biznesowej opłacalności. Choć nie podnosimy cen rozmów, a nawet je obniżamy, to wysokie przychody pozwoliły nam na inwestycje służące poprawie obsługi klienta, zwłaszcza na budowę nowego centrum telefonicznego w Łodzi i wzbogacanie oferty produktowo-usługowej, zwłaszcza dzięki wprowadzeniu wiadomości multimedialnych.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć Plus GSM pozyskała 234,2 tysiące nowych użytkowników. Ich łączna liczba sięgnęła 4.087,8 tys., co oznacza przyrost o 29,2 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem roku 2001 (3.164,5 tys.). Przychody w trzecim kwartale 2002 r. wyniosły 1.259,6 mln zł, o 9,8 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2001 roku (1.147,2 mln zł). Przychody w pierwszych trzech kwartałach 2002 r. wyniosły 3.561,3 mln zł, o 13,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (3.133,0 mln zł). Wzrost przychodów w 2002 r. spowodowany jest przede wszystkim rosnącą liczbą klientów, jak również rozwojem usług nie-głosowych. Polkomtel S.A. osiągnął w trzecim kwartale 2002 roku Zysk netto wynoszący 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Polkomtel S.A. osiągnął w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk netto wynoszący 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł).
Koszty sprzedaży wyniosły w trzecim kwartale 2002 roku 505,4 mln zł, o 11,2 proc. więcej, niż w tym samym okresie w roku 2001 (454,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach roku 2002 koszty sprzedaży wyniosły 1.356,7 mln zł, o 15,2 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (1.177,5 mln zł). Wzrost kosztów sprzedaży spowodowany był głównie wzrostem kosztów połączeń z sieciami innych operatorów (interconnect), co było efektem zwiększonego ruchu międzysieciowego wynikającego z rosnącej bazy abonenckiej i większymi kosztami zakupów telefonów i akcesoriów.
Zysk operacyjny w trzecim kwartale wyniósł 343,9 mln zł, o 11,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (307,7 mln zł). W pierwszych trzech kwartałach 2002 roku zysk operacyjny wyniósł 965,3 mln zł, o 26,8 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (761,3 mln zł). Wzrost był spowodowany większymi przychodami i redukcją kosztów ogólnych, których ograniczenie było możliwe głównie dzięki udanemu i efektywnemu zarządzaniu kosztami "złego długu".
Zysk przed opodatkowaniem w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 298.3 mln zł, o 4.3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (286.1 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk przed opodatkowaniem wyniósł 696,9 mln zł, o 11,3 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (626,2 mln zł). Wzrost zysku przed opodatkowaniem możliwy był dzięki poprawie wyników operacyjnych.
Zysk netto w trzecim kwartale 2002 roku wyniósł 231,2 mln zł, o 5,9 proc. mniej niż w tym samym okresie roku 2001 (245,7 mln zł). Narastająco od początku 2002 roku zysk netto wyniósł 519,6 mln zł, o 9,1 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2001 (476,1 mln zł). Spadek zysku netto w trzecim kwartale spowodowany był głównie wyższym niż przed rokiem podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT.
W trzecim kwartale 2002 roku sieć pozyskała 234,2 tys. użytkowników. Na koniec trzeciego kwartału 2002 roku liczba użytkowników wyniosła 4,09 mln, czyli o 29,2 proc. więcej niż na koniec tego samego okresu w roku poprzednim (3,16 mln). Liczba użytkowników usługi abonamentowej wyniosła 2,11 mln, a usługi przedpłaconej 1,98 mln (wzrost odpowiednio o 14,3 proc. i 50,0 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego).
Średnioroczny wskaźnik rezygnacji (churn) wyniósł w pierwszych trzech kwartałach 2002 roku 18,9 proc., o 3,8 punktu procentowego mniej niż w tym samym okresie 2001 roku ( 22,7 proc. ). W trzecim kwartale 2002 roku osiągnął poziom 18,8 proc., o 4,5 punktu procentowego mniej niż w trzecim kwartale poprzedniego roku (23,3 proc.). Spadek wskaźnika churn był spowodowany zwiększonym działaniem programów lojalnościowych, głównie programu wymiany aparatów i programu "5 plus".
"POLKOMTEL konsekwentnie poprawia swoje wskaźniki operacyjne" - powiedział Jesper Helmuth Larsen, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy - "Wyższy o 4,1 punktu procentowego wskaźnik marży EBITDA w porównaniu z trzema kwartałami 2001 roku na poziomie 41 proc. jest satysfakcjonujący. Firma rozwija się dobrze dzięki takim czynnikom, jak na przykład efektywne zarządzanie kosztami "złego długu", ciągła optymalizacja kosztów i redukcja zadłużenia możliwa dzięki dodatnim przepływom środków pieniężnych "
Inne
Dołącz do dyskusji: Wyniki finansowe Polkomtel SA