Rynek reklamy zewnętrznej: wzrost wartości sprzedaży o 2,4 proc. w pierwszym kwartale tego roku
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej szacuje, że wartość sprzedaży reklam na nośnikach OOH w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 101,7 mln zł - o 2,4 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku.
Dwie trzecie przychodów ze sprzedaży reklamy zewnętrznej generują cztery sektory - media, handel, telekomunikacja i żywność. W każdym z nich odnotowano jednoprocentowy wzrost wartości sprzedaży. Na ten obszar reklamy wzrosły wydatki w firmach z branż finansowej i motoryzacyjnej (stanowią ok. 5 proc. wartości całego rynku).
Jak podkreśla Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ), w ciągu ostatnich trzech lat w Polsce zmniejszyła się ilość powierzchni reklamowej na nośnikach zewnętrznych. - Przy porównywalnych do ubiegłego roku wydatkach na reklamę OOH należy wnioskować, że wzrosły jednostkowe ceny sprzedaży przedmiotowych powierzchni. Dlatego rokowania dotyczące wykorzystania reklamy OOH w akcjach promocyjno-reklamowych muszą być pozytywne. W momencie wprowadzenia na rynek w szerszym zakresie nośników wykorzystujących nowoczesne technologie ten rozwój może jeszcze przyspieszyć - szacują eksperci IGRZ.
W zakresie reklamy tranzytowej głównymi graczami na rynku pozostają AMS oraz Business Consulting, dalej Ströer Polska, Synergic, Clear Channel Poland oraz Warexpo. W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2018 roku wielkość sprzedaży tego segmentu reklamy zewnętrznej wyniosła ponad 7,5 mln, co stanowi wzrost o 29,3 proc. w relacji rdr. - Należy spodziewać się, że w najbliższych dwóch latach cyfrowy przekaz informacyjno-reklamowy stanie się w tranzycie dominujący - przewiduje IGRZ.
W pierwszym kwartale sprzedaż w segmencie DOOH wyniosła ponad 10 mln zł i była wyższa o 35 proc. w porównaniu do analogicznego okresu z zeszłego roku aniżeli w tym samym okresie ubiegłego roku o ponad 35 procent. Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej podkreśla jednak, że w ciągu ostatniego roku na rynku pojawiły się nowe podmioty (Q1 2017 ca. 55 proc. rynku; Q1 2018 ca. 66 proc. rynku).
Autorzy raportu przewidują, że sprzedaż reklamy OOH w 2018 roku powinna wzrosnąć w granicach 3,5 do 5,5 procent w stosunku do roku 2017.
W całym ubiegłym roku wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły 484,3 mln zł (o 1,7 proc. mniej w skali roku). W ostatnim kwartale ub.r. nakłady na reklamę zewnętrzną były o 5,7 proc. w relacji rdr. i wyniosły 139,4 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy zewnętrznej: wzrost wartości sprzedaży o 2,4 proc. w pierwszym kwartale tego roku