Polski rynek cyberbezpieczeństwa wart 2 mld zł. Powrót na ścieżkę dwucyfrowego wzrostu
Po trzech latach dynamicznych dwucyfrowych wzrostów, w 2020 r. rynek rozwiązań z obszaru cyberbezpieczeństwa doświadczył trendów związanych z pandemią COVID-19. Jednak mimo wstępnych pesymistycznych zapowiedzi i obaw dostawców, tak cały rynek ICT, jak i branża cybersec, wyszły z pandemii obroną ręką - wynika z raportu firmy PMR.
Według PMR, lata 2021-2022 to powrót do dwucyfrowej dynamiki wydatków na cyberbezpieczeństwo w Polsce. W tym roku wartość rynku ma przekroczyć 2 mld zł.
Analitycy podkreślają, że generalnie pandemia to bez wątpienia temat, który zdominował sytuację gospodarczą w całym kraju, mając swoje przełożenie na rynek ICT, jak również jego poszczególne segmenty, w tym również rynek cyberbezpieczeństwa. Jak się okazało, wymuszona cyfrowa transformacja firm, a w zasadzie jej elementy – na czele z masowym przejściem firm na pracę zdalną – premiowały dostawców chmury, centra danych, operatorów telekomunikacyjnych i dostawców łączy, w tym również usług VPN. Sprawą o kapitalnym znaczeniu stało się zabezpieczenie rozproszonych firmowych zasobów, nierzadko użytkowanych w modelu hybrydowym i z możliwością zdalnego dostępu.
Rok 2021 przyniósł generalnie odbicie na rynku. Co więcej, w niektórych obszarach widoczne były nienotowane dawno wzrosty, a popyt klientów ograniczały miejscami jedynie braki po stronie podaży i zakłócone łańcuchy dostaw.
Duże firmy pozostają głównym odbiorcą informatyki w Polsce, a ich udział w całkowitej wartości rynku cyberbezpieczeństwa w 2021 r. wyniósł 58%. Jeśli chodzi o wydatki poszczególnych branż, liderami segmentu B2B są jak co roku banki i instytucje finansowe oraz sektor telekomunikacyjny, w których inwestycje w cyberbezpieczeństwo wymusza charakter prowadzonej działalności. W przypadku operatorów telekomunikacyjnych modernizacje i inwestycje w nowe systemy IT, jak również integracja posiadanych zasobów, wpłynęły pozytywnie na przychody dostawców rozwiązań cyberbezpieczeństwa z obsługi tego sektora. Dodatkowo w roku 2021 widoczne były wydatki intensywnie rozwijających się w Polsce dostawców VOD i treści multimedialnych.
Firma PMR zaznacza, że coraz więcej firm myśli o wykorzystywaniu i rozwiązań chmurowych, i pracy zdalnej w dłuższej perspektywie, nie podnosząc już kwestii cyberbezpieczeństwa jako elementu blokującego takie zmiany. W perspektywie rosnącej adopcji chmury firmy będą jednak korzystać mocniej z rozwiązań IaaS największych dostawców chmury publicznej, co może ograniczyć ich budżety na tradycyjne rozwiązania cybersec, premiując natomiast ich sprzedaż do centrów danych i największych hyperscallerów. Rosnąca popularność rozwiązań bezpieczeństwa aplikacji opartych na chmurze oraz udostępniania aplikacji jako usługi ma spowodować, że będą one bardziej dostępne dla większej liczby organizacji.
Jeśli chodzi o zagrożenia, to polski rynek tylko nieznacznie odbiega w tym zakresie od trendów światowych. Przede wszystkim dlatego, że polskie firmy nie działają w próżni, a szczególnie duże podmioty są najczęściej powiązane ze spółkami poza Polską.
Według PMR, w kolejnych latach bacznej ochrony wymagać będą aplikacje, usługi i platformy, a organizacje będą musiały stawić czoła rosnącemu ryzyku ataków zewnętrznych ściśle powiązanych z rosnącą popularnością środowisk chmurowych oraz pracą zdalną i zdalnym dostępem do zasobów.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek cyberbezpieczeństwa wart 2 mld zł. Powrót na ścieżkę dwucyfrowego wzrostu