Magda Gessler, Katarzyna Bosacka, Szymon Hołownia, Rezigiusz i Krzysztof Ibisz przeciwko smogowi
„Pierwsza Doba bez Smogu” to nowa, antysmogowa kampania społeczna autorstwa Global Compact Network Poland2 oraz Grupy Walk. W akcję zaangażowało się wielu przedstawicieli świata mediów, m.in. ks. Adam Boniecki, Magda Gessler, Katarzyna Bosacka, Szymon Hołownia czy Krzysztof Ibisz.
Kampania „Pierwsza Doba bez Smogu” zwraca uwagę na rozmiar problemu jakim jest smog.
Ostatni raport NIK wskazuje, że Polska jest w niechlubnej czołówce krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza. Europejska Agencja Środowiska podaje natomiast, że rocznie z powodu skażonego powietrza umiera ponad 46 tys. Polaków; to tak jakby każdego roku znikali wszyscy mieszkańcy Kołobrzegu czy Krosna - wskazują twórcy akcji.
- Smog jest bezpośrednią lub pośrednią przyczyną takich chorób jak nowotwory, choroby górnych dróg oddechowych, zawały czy udary. Rozwiązaniem mogłoby być nieoddychanie skażonym powietrzem, tyle że w praktyce nie możemy nie oddychać i rzecz jasna nie jest to sposób na rozwiązanie problemu - komentuje współorganizator kampanii Kamil Wyszkowski, przedstawiciel Global Compact Network Poland.
Akcja ma na celu uświadomić społeczeństwu, jak ważna jest dobra jakość powietrza, którym oddychamy. Autorzy wychodzą z założenia, że smog jest już tak powszechny, że można go uniknąć jedynie nie oddychając. Dlatego w akcji można wziąć udział poprzez zarejestrowanie własnego, wstrzymanego oddechu - każdy automatycznie doliczy się do głównego licznika.
Aby dołączyć do akcji, należy nagrać film, na którym wstrzymuje się powietrze, wstawić go na Instagram i oznaczyć @wstrzymajsmog. Już na starcie 50 ambasadorów akcji zebrało ponad 45 minut bez smogu. Docelowo zebrana ma zostać pełna doba.
„Pierwsza Doba bez Smogu” szeroko wspierana przez ambasadorów
Kampanię swoim udziałem wspierają ambasadorzy, m.in.: Robert Korzeniowski, Krzysztof Zanussi, Małgorzata Foremniak, Magda Gessler, Rafał Sonik, Aleksandra Popławska, Tadeusz Gessler, Agnieszka Cegielska, Leszek Lichota, Mateusz Damięcki, Krzysztof Ibisz, Julia Wieniawa, Szymon Hołownia, Rezigiusz, Joanna Jabłczyńska, ks. Adam Boniecki, Anna Skura, Paweł Deląg, Vienio, Katarzyna Bosacka, Patrick the Pan, Ajgor Ignacy, Wiktor Mrozik, Krzysztof Materna oraz Kędzior.
Akcję wspierają też firmy technologiczne. Wszyscy zaangażowani wspierają projekt pro bono.
Silne wsparcie reklamowe
Finał pierwszej fazy akcji przypada na 5 grudnia br. Właśnie wtedy, podczas Szczytu Klimatycznego (COP24) w Katowicach odbędzie się projekcja 24-godzinnego filmu złożonego z wstrzymanych oddechów.
Akcję wspiera kampania reklamowa obejmująca spoty w radiu i telewizji, działania w internecie, mediach społecznościach (Facebook, Instagram) oraz nośniki OOH.
Inicjatorem kampanii jest Global Compact Network Poland, pomysłodawcą i autorem koncepcji agencja Walk Creative. Działania wsparły SzutSzut Studio, BadiBadi, Studio Tęcza, GetHero, LifeTube, Facebook, IndaHash, Performence Media, Airnauts, Walk PR oraz 4’oclock.
Spoty wyreżyserował Szymon Lenkowski, a sesją zdjęciową zajęła się Iza Grzybowska. Kampania realizowana jest w ramach Programu „SDG11 - Zrównoważone miasta”.
Dołącz do dyskusji: Magda Gessler, Katarzyna Bosacka, Szymon Hołownia, Rezigiusz i Krzysztof Ibisz przeciwko smogowi