Netia z 356 mln zł przychodu w trzecim kwartale br., 185 mln zł na nowe inwestycje
Przychody Netii w III kwartale br. wyniosły 356 mln zł i były o 1 proc. niższe niż kwartał wcześniej. Po 9 miesiącach osiągnęły zaś kwotę 1,08 mld zł - o 6 proc. mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Na nowe inwestycje spółka przeznaczyła 185 mln zł, z czego większość w segmencie B2C. O 2 tys.osób powiększyła się analizowanym okresie baza abonentów usług telewizyjnych, a o 7 tys. - mobilnych.
Według raportu finansowego za III kwartał br. Netii, przychody firmy wyniosły 356 mln zł i były o 1 proc. niższe niż kwartał wcześniej. Przychody po 9 miesiącach osiągnęły zaś kwotę 1,08 mld zł i były niższe o 6 proc. rok do roku.
Skorygowany (o zdarzenia o charakterze jednorazowym) zysk EBITDA za III kw. br. wzrósł natomiast w stosunku do II kw. br. o 6 proc., osiągając sumę 103 mln zł (przy marży 29 proc.). Po 9 miesiącach 2017 roku skorygowany zysk EBITDA to 297 mln zł (o 11 proc. niższy niż w analogicznym okresie w zeszłym roku). Po 9 miesiącach 2017 roku Netia osiągnęła zysk z wysokości 41,5 mln zł (o 37 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego).
Dywizja B2B, wypracowała 184 mln zł przychodów, o 1 proc. mniej w porównaniu z zeszłym kwartałem, ale o 1 proc. więcej w skali rocznej. Skorygowany zysku EBITDA tego segmentu wyniósł 71 mln zł, a marża poprawiła się z 36 do 38,4 proc.
Dywizja B2C, osiągając w III kw. przychody na poziomie 167 mln zł (o 2 proc. mniej w porównaniu do zeszłego kwartału), wypracowała skorygowany zysk EBITDA w kwocie 29 mln zł. Marża wyniosła 18,2 proc. i była wyższa o blisko 1,5 pp. w stosunku do poprzedniego kwartału.
Spółka utrzymała poziom przychodów z kluczowych usług, w tym szerokopasmowych i transmisji danych. Za spadek przychodów segmentu odpowiadały niższe o 2 mln zł przychody z usług głosowych.
Netia prognozuje, że w dłuższej perspektywie czasu coraz większą rolę w stabilizowaniu kondycji segmentu B2B rynku będą innowacyjne usługi dodatkowe tj. WLAN, WiFi Marketing, szeroko pojęte rozwiązania chmurowe oraz działalność o charakterze integratorskim ICT. Portfolio produktowe tego typu zostało wyodrębnione i funkcjonuje pod nazwą NetiaNext. W tej kategorii spółka ma otwartych blisko 150 projektów, które w skali roku mają przynieść około 20 mln zł przychodów.
W trakcie III kw. br. Netia zwiększyła o 2 tys. bazę abonentów usług telewizyjnych (łącznie 184 tys. klientów) oraz o 7 tys. bazę abonentów usług mobilnych (do 132 tys. klientów). W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba klientów Netia Mobile wzrosła o 30 proc.
Inwestycje głównie w B2C
Od początku stycznia do końca września 2017 r. Netia przeznaczyła na inwestycje kwotę 185 mln zł, z czego 100 mln zł to wydatki przypisane segmentowi B2C. Z tej kwoty 57 mln zł przeznaczone zostało w tym roku na projekt modernizacji Sieć XXI w. Skorygowany operacyjny FCF za 9 miesięcy 2017 roku wyniósł 114 mln zł (spadek o 40 proc, w skali roku). W samym III kw. osiągnął 44 mln zł – o 106 proc. więcej w porównaniu do zeszłego kwartału oraz 20 proc. mniej w porównaniu do zeszłego roku. Na koniec września 2017 roku wskaźnik zadłużenia do skorygowanego zysku EBITDA za 2016 rok wyniósł 0,65x.
We wtorek, 24 października br. Netia zawarła umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), uzyskując finansowanie w kwocie do 50 mln Euro (lub odpowiednik tej kwoty w złotówkach). Środki te będą współfinansować projekt modernizacji sieci dostępowej B2C do standardu światłowodowego (Sieć XXI w.). Spłata kredytu jest rozłożona na 8 lat od jego uruchomienia, z dwuletnim okresem karencji od momentu uruchomienia finansowania.
Dołącz do dyskusji: Netia z 356 mln zł przychodu w trzecim kwartale br., 185 mln zł na nowe inwestycje
było wziąć nomadyczny - to teraz jest na czasie