Play i Netia z zarzutami. Chodzi o ceny w reklamach
Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Netii i operatorowi sieci Play. Dotyczą one przedstawiania w reklamach cen z rabatami, które można uzyskać tylko po spełnieniu wskazanych warunków.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano, że zarówno P4 (operator sieci Play), jak i Netia (należąca do grupy Cyfrowy Polsat) w przekazach reklamowych oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające rabaty: po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.
Przy czym odbiorcy mogą nie wiedzieć, że jakie są warunki uzyskania tych zniżek. Według Urzędu obaj operatorzy w zależności od środka komunikacji (reklamy, rozmowa z konsultantem) albo w ogóle nie podają, ile wynoszące ceny bez rabatów oraz jakie rodzaje i wysokość rabatów uwzględniono w cenach, albo robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy. Tymczasem klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury ani zgadzać się na marketing, muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.
CZYTAJ TEŻ: Play usuwa istotną funkcję z dekoderów UPC Polska
Play i Netii grożą grzywny
– Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W komunikacie podkreślono, że informacja o cenie powinna być jasna i czytelna, a firmy powinny podawać ceny, które płaci się bez żadnych dalszych warunków. Jeśli natomiast prezentują również ceny z uwzględnieniem rabatów za spełnienie określonych wymagań, wówczas muszą wskazać, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, operatorowi Play oraz Netii grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Operator Play przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że zamierza w tej sprawie współpracować z prezesem UOKiK. – Kluczowe jest zadbanie przez regulatora o spójność praktyk wśród wszystkich operatorów działających na rynku. Wybiórcze podejście nie tylko zaburzy warunki konkurowania, ale przede wszystkim spowoduje chaos informacyjny dla wielu milionów klientów – stwierdziła firma.
Zapewniła, że warunki abonamentu, z uwzględnieniem rabatów, są podobnie komunikowane przez Play i innych operatorów od ponad dekady. – Rabaty z natury rzeczy są dla klientów atrakcyjne i korzysta z nich prawie każdy konsument. Play informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób – podkreślił telekom.
Rzecznik prasowy Netii Karol Wieczorek poinformował natomiast, że spółka analizuje obecnie przesłane przez UOKiK zawiadomienie o wszczęciu postępowania. – W zakresie prezentacji cen i rabatów prowadzimy z Prezesem UOKIK dialog już od dłuższego czasu i w takim też duchu będziemy się starali wyjaśnić wszelkie wątpliwości Regulatora – dodał.
Dołącz do dyskusji: Play i Netia z zarzutami. Chodzi o ceny w reklamach
Dziś zmierzch operatora, ceny z d..