Najlepsze kluby piłkarskie w Polsce: Lech Poznań, Legia Warszawa i Lechia Gdańsk
Ranking klubów Ekstraklasy potwierdza wysoką pozycję Mistrza Polski sezonu 2009/2010. Lech Poznań wygenerował 54 mln złotych przychodów ze sprzedaży. Na drugiej pozycji rankingu opracowanego przez Ernst & Young znalazła się Legia Warszawa a na trzecim - Lechia Gdańsk.
Przygotowując wspólnie z Ekstraklasą S.A. drugi już tego typu raport, Ernst & Young dokonał oceny 18 klubów Ekstraklasy z perspektywy ich sytuacji finansowej, efektywności działania i siły medialnej. Autorzy zestawienia ocenili m.in. wysokość przychodów, płynność finansową, rentowność oraz poziom zadłużenia. Medialność klubów mierzono m.in. liczbą transmitowanych meczy, oglądalnością transmisji, frekwencją na meczach czy też częstotliwością występowania w prasie i Internecie. Kryteriami efektywności były m.in. wyniki sportowe, koszty zdobytego punktu oraz posiadanie odpowiedniej infrastruktury stadionowej.
Lech Poznań wygrywa tegorocznym zestawieniu we wszystkich rankingach cząstkowych i potwierdza tym samym swoją pozycję najlepszego obecnie polskiego klubu. Druga na podium jest Legia Warszawa, która poprawiła ostatnio swoją sytuację finansową.
Wysokie trzecie miejsce zajęła Lechia Gdańsk. Jedno miejsce w najlepszej trójce w rankingu cząstkowym (efektywność) wystarczyło Lechii do zdobycia miejsca na podium w rankingu ogólnym. Należy jednak zwrócić uwagę, że w żadnym z rankingów cząstkowych Lechia nie znalazła się poza pierwszą szóstką. Biorąc pod uwagę budowę nowego stadionu, medialność oraz aktualną efektywność działania, wyniki rankingu wskazują, że Lechia wkrótce może walczyć o najwyższe cele w Ekstraklasie.
Ernst & Young zmierzył też medialność polskich klubów piłkarskich w minionym sezonie rozgrywek na podstawie dziesięciu kryteriów. Najważniejsza wśród nich (20 proc. oceny łącznej) była liczba transmisji na żywo w Canal+ z meczów danego klubu, a nieco mniej istotne (po 15 proc. oceny łącznej) – średnie ilości kibiców na meczach rozgrywanych w roli gospodarzy i gości. Znacznie każdego z pozostałych kryteriów nie przekroczyło 10 proc. całościowej noty.
Ogółem najlepiej pod względem medialności wypadł Lech Poznań, którego piłkarze wygrali w minionym sezonie rozgrywki piłkarskie w Polsce. Klub okazał się najlepszy w sześciu kategoriach oceny, a tylko pod względem średniej frekwencji na stadionie – będącym do niedawna w przebudowie – nie zmieścił się w pierwszej trójce.
Kolejne w zestawieniu Wisła Kraków i Legia Warszawa były razem z Lechem drużynami, których mecze najczęściej pokazywał „na żywo” Canal+. Znacznie rzadziej transmitowane były spotkania Ruchu Chorzów, mimo że wyprzedził on Legię w końcowej tabeli. Ruch najkorzystniej wypadł za to w wyszukiwarce internetowej Google.
Ranking opracowała firma Ernst & Young Polska, korzystając z informacji agencji badawczej Pentagon Research o liczbie wzmianek na temat drużyn Ekstraklasy w prasie i internecie oraz wycen klubowych koszulek.
Dołącz do dyskusji: Najlepsze kluby piłkarskie w Polsce: Lech Poznań, Legia Warszawa i Lechia Gdańsk