Koniec kadencji władz mediów publicznych. Propozycja wyboru w trybie konkursów
Rada Mediów Narodowych obradowała na temat upływu kadencji i wygaśnięcia mandatów członków zarządów i rad nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji. Członek RMN Juliusz Braun zaproponował podczas posiedzenia, aby wrócić do formuły konkursów na najważniejsze stanowiska we władzach mediów publicznych.
Po rezygnacji Grzegorza Podżornego z funkcji członka Rady Rada Mediów Narodowych obradowała we wtorek w składzie czteroosobowym w związku z wakatem, jaki powstał. Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady tłumaczył nam, że członkowie nie będą podejmować żadnych uchwał, tylko omówią terminy wygaśnięcia kadencji i ważności mandatów członków zarządów i rad nadzorczych spółek mediów publicznych.
Według opinii prawnej, jaka miała zostać przedstawiona podczas RMN rezygnacja Grzegorza Podżornego miała wejść w życie z chwilą jej złożenia i fakt, że prezydent RP nie stwierdził dotąd wygaśnięcia członkostwa Podżornego ma „nie mieć znaczenia”.
Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o RMN, gdyż w obecnym kształcie nie przewiduje ona procedur powoływania przez prezydenta nowego członka, w przypadku, gdy jego nominat zrezygnuje przed upływem kadencji.
Propozycja przeprowadzania konkursów
- W przyszłym roku wygasają mandaty kilku osób pełniących funkcje w zarządach i radach nadzorczych, więc zaproponowałem, by Rada Mediów Narodowych ustaliła z odpowiednim wyprzedzeniem, iż stanowiska te będą obsadzane w trybie konkursów i opracowała zasady konkursów na zwalniane stanowiska. Zgodnie z deklaracją przewodniczącego, temat ten zostanie podjęty po uzupełnieniu składu Rady – tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun.
Mniej więcej w połowie 2021 roku (wraz z zatwierdzeniem przez walne zgromadzenia spółek sprawozdań z działalności za poprzedni rok) muszą zostać wybrane organy do: zarządu TVP (kadencja Jacka Kurskiego i Mateusza Matyszkowicza obowiązuje do 12 października br.), szefa rady nadzorczej TVP Macieja Łopińskiego; rady nadzorczej PAP; Joanny Dadas z rady nadzorczej Radia Wrocław; Karola Zgódki z rady nadzorczej Radia Lublin; Artura Kubaja z zarządu Radia Szczecin; Moniki Wyszomirskiej-Łapczyńskiej oraz Macieja Koziołeckiego z rady nadzorczej Radia PiK.
Z kolei kadencja prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej upływa 16 lutego 2021 roku. Jej mandat wygaśnie w połowie 2022 roku.
Z opinii prawnej przekazanej Radzie Mediów Narodowych z którą zapoznał się portal Wirtualnemedia.pl wynika, że osoby wchodzące w skład zarządów i rad nadzorczych mediów publicznych były powoływane w czasie obowiązywania różnych reżimów prawnych. Od czasu wejścia w życie tzw. małej ustawy medialnej członków organów spółek mediów publicznych powoływał Minister Skarbu Państwa, a zastosowanie powinny mieć przepisy Kodeksu spółek handlowych, które przewidują 5-letnie kadencje. Po wejściu w życie ustawy o RMN (13 grudnia 2016) członkowie zarządów powoływani są na 4-letnie kadencje, a rad nadzorczych na 3-letnie kadencje. W skład niektórych rad nadzorczych wchodzą zatem nadal osoby powołane zarówno przez RMN, jak i przez ministra Skarbu Państwa – wtedy według opinii prawnej – przyjmuje się rozwiązanie „kombinowane”: osoby powołane przez ministra SP mają indywidualne 5-letnie kadencje, a przez RMN – wspólne, 3-letnie.
Mandaty członków organów wygasają z dniem odbycia walnego zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdania finansowe spółek za ostatni rok obrotowy pełnienia funkcji.
Podczas posiedzenia Juliusz Braun ponownie miał zgłosić wniosek o uzupełnienie porządku obrad posiedzenia o punkty dotyczące wniosków o odwołanie prezes Polskiego Radia i prezesa Polskiej Agencji Prasowej. Większością trzech głosów Rada nie zgodziła się na rozpatrywanie tych wniosków.
W br. 1,95 mld zł rekompensaty dla TVP i Polskiego Radia
W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej.
I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.
Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł.
Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne. W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm.
Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.
W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Koniec kadencji władz mediów publicznych. Propozycja wyboru w trybie konkursów