SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Pensje w polskiej branży reklamowej wzrosły o blisko 5 proc. Kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od mężczyzn

Przez ostatni rok w branży reklamowej odnotowano spadek w różnicy płac ze względu na płeć, a wzrost wynagrodzeń utrzymał się na zeszłorocznym poziomie. W 2021 roku stawki wynagrodzeń wzrosły dla ponad 60 proc. stanowisk, a przeciętny wzrost pensji zasadniczych dla całego rynku wynosi 4,9 proc.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Według danych SAR w 2021 roku stawki wynagrodzeń wzrósł dla ponad 60 proc. stanowisk. Przeciętny wzrost wynagrodzeń zasadniczych dla całego rynku oszacowano na 4,9 proc.

- Co pozwala wnioskować, że sytuacja w branży się stabilizuje - komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Obserwacje płacy zmiennej wskazują ponadto, iż firmy stosujące premie, po wielu przypadkach ich zamrożenia lub ograniczenia w pierwszym roku pandemii, wróciły do ich wypłacania.

 - Jednocześnie wzrost kosztów, podatków w ramach „Polskiego Ładu” wpływa negatywnie na wyniki agencji. Wzrost stawek agencyjnych jest wymuszony podwyżkami i w najlepszych przypadkach pozwala co najwyżej na zrównoważenie wzrastających kosztów. Z rozmów z agencjami wiemy, że prowadzone są rozmowy na temat renegocjacji umów i że duża cześć reklamodawców odnosi się ze zrozumieniem do konieczności dostosowania stawek do zmieniających się warunków rynkowych – dodaje.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Maleje gender gap, ale kobiety zarabiają mniej

Widać także,że firmy z sektora komunikacji marketingowej mają niższe niż w większości sektorów różnice płac dla kobiet i mężczyzn. Na tych samych stanowiskach różnica w wynagrodzeniach obu płci znacząco spadła - z 9 proc. odnotowanych w roku 2021 do niecałych 6 proc.

Inny badany wskaźnik luki płacowej, „genderpay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i mężczyzn w sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa miejsce zajmowane przez badanych w hierarchii firmy.

Średnio kobiety zarabiają o 18 proc. mniej niż mężczyźni, ale dla wszystkich typów umów wskaźnik ten spadł do 13 proc. przy analizie tylko umów o pracę.

Przedstawiciele SAR zwracają uwagę, że wartość tej luki płacowej jest wyraźnie niższa niż odnotowana w badaniach dla sektora mediów (23 proc.) czy rynku ogólnobranżowego (21 proc.- na podstawie danych „WTW Polska 2021” dla pracowników z umowami o pracę).

- Zmniejszające się różnice płacowe w przypadku osób na porównywalnych stanowiskach oraz ogólny gender gap dla wszystkich zatrudnionych wskazują na zmiany we właściwym kierunku – mówi Tyszkiewicz. - Jednak zmiany na poziomie 1-2 proc. nie pozwalają jeszcze na wyciąganie zbyt daleko idących wniosków co do przyczyn tych zmian – dodaje.

Tyszkiewicz zwraca uwagę, że w badaniu za 2022 rok w stosunku do 2021 roku przybyło kobiet na stanowiskach starszych managerów (z 53 proc. do 59 proc. zatrudnionych). Ubyło natomiast kobiet wśród najwyższych rangą managerów (z 44 proc. do 41 proc.). - Ta zmiana  jednak nie musi być reprezentatywna dla całej branży, gdyż musimy uwzględniać zmianę próby – w badaniu wzięły udział agencje, które przystąpiły do SAR w 2021 roku - podkreśla dyrektor zarządzający SAR.

Najwięcej zarabiają account directorzy

Badanie zaprezentowało wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk w branży dla płacy gwarantowanej brutto. Jest to wartość stałej płacy, określona dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT) w PLN w wymiarze miesięcznym.

W przypadku kilku z analizowanych stanowisk mediana wynagrodzenia zasadniczego brutto (bez premii, prowizji i honorariów zmiennych) wynosi kilkanaście tys. zł. Najwyższa jest dla account directorów - 13 694 zł. Media managerowie zarabiają średnio 11885 zł,  senior copywriterzy - 11786 zł, senior strategic plannerzy - 11478 zł, senior motion designerzy - 10100 zł.

Z drugiej strony media asystenci dostają tylko 3,5 tys. zł, a account asystenci - 4,1 tys. zł.

Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.

W kontekście danych płacowych mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

 

Ponad 400 zł za godzinę pracy dyrektorów

 

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (według stanu na 1 stycznia br.), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona w kwocie netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek godzinowych zadeklarowanych przez uczestników badania w roku 2022 i 2021 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach) wskazuje, iż deklarowane stawki godzinowe w roku 2022 zwiększyły się przeciętnie o 10 proc. w porównaniu ze stawkami deklarowanymi w styczniu 2021 roku.

Najwyższe stawki godzinowe  są dla stanowisk: strategic director (440 zł), client service director (420 zł), head of digital (403 zł), dyrektor kreatywny (370 zł).

PR manager za pracę dla klientów zewnętrznych inkasuje średnio 250 zł za godzinę, senior copywriter - 249 zł, a senior graphic designer -  205 zł, media planner - 210 zł, a art director - 168 zł.

Czytaj też: Rynek reklamowy w 2021 roku według agencji mediowych, prognozy na 2022

Przeprowadzone w styczniu i lutym br. badanie objęło 62 agencje członkowskie SAR. Przekazały one dane o stanowiskach i wynagrodzeniach ponad 5,6 tys. osób (wzrost o ponad 6 proc. w stosunku do 2021 roku). Badanie przeprowadzono we współpracy z firmą WillisTowers Watson Polska, autorem raportu.

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR założono w 1997 roku. Badanie płac prowadzi od 1999 roku.

Dołącz do dyskusji: Pensje w polskiej branży reklamowej wzrosły o blisko 5 proc. Kobiety zarabiają o 18 proc. mniej od mężczyzn

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ronny
W takiej postępowej branży taka dyskryminacja, kto by pomyślał...
0 0
odpowiedź
User
Zorg
Biorac pod uwage inflacje, coraz gorzej w tej branzy...
0 0
odpowiedź
User
bywa
W modelingu zarabiają kilkaset procent więcej od mężczyzn.
0 0
odpowiedź