Google zarobiło mniej z reklam, a więcej z chmury. Zysk 7 mld dol. w dół
W zeszłym kwartale Alphabet przy wzroście przychodów o 1 proc. do 76,05 mld dolarów zanotował spadek zysku netto z 20,64 do 13,62 mld dolarów. Szef finansów zapowiada poprawę struktury kosztowej, koncern już zapowiedział zwolnienie 12 tys. pracowników.

Kluczowe wyniki finansowe Alphabetu okazały się nieco niższe od średniej prognoz analityków zebranych przez Refinitiv, która wyniosła 76,53 mld dolarów wpływów i 1,18 dolara zysku netto na akcję (koncern zanotował 1,05 dolara).
Bez uwzględnienia zmian kursów walut wzrost wpływów sięgnął 7 proc. To i tak dużo niższa dynamika niż przed rokiem, gdy przychody poszły w górę o jedną trzecią.
Google i YouTube za spadkami reklamowymi
Wyniki Alphabetu pogorszyły się w jego podstawowym biznesie: sprzedaży reklam na platformach i w usługach Google. Przychody reklamowe z wyszukiwarki zmalały z 43,3 do 42,6 mld dolarów, z YouTube’a - z 8,63 do 7,96 mld, a z sieci reklamowej - z 9,3 do 8,47 mld.
Za to pozareklamowe wpływy Google (m.in. z płatnych usług) zwiększyły się z 8,16 do 8,8 mld dolarów, a z klasyfikowanej osobno usługi chmurowej - z 5,54 do 7,31 mld.
Zysk operacyjny usług Google zmalał z 25,99 do 21,1 mld dolarów, równocześnie udało się ograniczyć stratę pionu Google Cloud (z 890 do 480 mln dolarów) i nieprzypisane do innych pionów koszty korporacyjne (z 1,77 mld do 830 mln).
Całoroczne przychody Alphabetu zwiększyły się z 257,64 do 282,84 mld dolarów, natomiast na poziomie operacyjnym marża zmalała z 31 do 26 proc., a zysk z 78,71 do 74,84 mld dolarów. Zysk netto spadł zaś z 76,03 do 59,97 mld.
AI i optymalizacja kosztów
Szef koncernu Sundar Pichai w komunikacie zapowiedział, że dzięki długoterminowym inwestycjom w technologie firma niebawem zaprezentuje ogromne postępy w zakresie sztucznej inteligencji w wyszukiwarce.
Dyrektora finansowa Ruth Porat odniosła się natomiast do obecnej sytuacji biznesowej. - Jesteśmy w trakcie znaczących działań, żeby polepszyć wszystkie aspekty naszej struktury kosztowej, co będzie wsparciem naszych inwestycji w nasze priorytety najszybszego wzrostu, tak żeby zapewnić długoterminowy, zyskowny wzrost - stwierdziła.
Optymalizacja kosztów dotknęła już pracowników. Dwa tygodnie temu Alphabet poinformował, że zwolni 12 tys. osób. Na koniec grudnia koncern miał 190,2 tys. pracowników, wobec 156,5 tys. rok wcześniej.
W czasie czwartkowej sesji przeważały duże wzrosty, Alphabet zyskał 7,3 proc. W handlu posesyjnym, zaraz po publikacji danych finansowych, akcje firmy taniały natomiast o ok. 4 proc.
Od początku stycznia kurs urósł o 22,6 proc., odrabiając część spadków z ub.r.
Dołącz do dyskusji: Google zarobiło mniej z reklam, a więcej z chmury. Zysk 7 mld dol. w dół