SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze

W I półroczu br. udział w rynku czterech największych kanałów spadł poniżej 45 proc. - Fragmentaryzacja rynku postępuje od lat . Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi Piotr Bieńko, szef Codemedia. Liderem oglądalności pozostała TVP1, najwięcej straciła TVP2, a najmniej - Polsat.

Średni udział TVP1 w rynku w I półroczu br. wyniósł 12,58 proc. po spadku o 4,62 proc. Mimo tego telewizyjnej Jedynce udało się obronić pozycję lidera. Zdecydowanie więcej straciła TVP2, której udział zmalał o 9,51 proc. do 9,13 proc. Dalej jednak zajmowała czwarte miejsce w rynku.

Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia, przyznaje, że spadki udziałów Jedynki i Dwójki wynikają m.in. z tego, że w 2014 roku transmitowały one dwie duże imprezy sportowe. W lutym ub.r. na ich antenach można było oglądać zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, zaś w czerwcu ub.r - Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. W tym roku podobnych zawodów nie było.

Drugie miejsce w zestawieniu oglądalności w okresie od stycznia do czerwca br. należało do Polsatu ze średnim wynikiem 11,68 proc. Jego udział spadł tylko o 0,76 proc. Natomiast TVN znalazł się oczko niżej, notując spadek udziału aż o 8,09 proc. do 10,79 proc.

TVN w wiosennej ramówce umieścił aż siedem nowych formatów, w tym seriale „Nie rób scen”,Mąż czy nie mąż”, oraz rozrywkowe pozycje „Mali Giganci” „Mamy Cię” czy „Piekielny hotel”. - Wielu z nich dobrze nie poszło - mówi Bieńko. Polsat wprowadził tylko dwie nowości: „Celebrity Splash!” i „Słoiki” - Polsat podszedł bardziej konserwatywnie, postawił na sprawdzone rzeczy i mu się udało - dodaje.

Piotr Bieńko podkreśla, że wszystkie stacje mają problemy z ramówką, bo na rynku brakuje nowych formatów telewizyjnych. - Na to nakłada się postępująca od lat fragmentaryzacja rynku. Oferta kanałów  tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi szef Codemedia.

Łączny udział czterech głównych stacji w I półroczu br. wyniósł 44,18 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 46,79 proc.  Zdaniem Bieńko, w dalszych okresach fragmentaryzacja dalej będzie postępować, ale już z mniejszą dynamiką.

Spośród pozostałych stacji będących w top 10 I półrocza tego roku tylko jedna zanotowała spadek - było to będące na piątym miejscu TVN7, którego udział zmalał o 1,17 proc. do 3,37 proc. Udział TVN24 (2,98 proc.) pozostał bez zmian, wynik Puls 2 poszedł do góry o 13,57 proc., zaś TVP Info i TV4 zanotowały wzrosty bliskie 20 proc.

Wirtualnemedia.pl

Wszyscy 4+

I półrocze 2014

I półrocze 2015

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

TVP1

860712

13,19%

840248

12,58%

Polsat

768114

11,77%

780227

11,68%

TVN

765831

11,74%

720516

10,79%

TVP2

658625

10,09%

610022

9,13%

TVN7

222739

3,41%

225389

3,37%

TVP Info

178031

2,73%

218244

3,27%

TV Puls

201641

3,09%

209077

3,13%

TV4

168165

2,58%

206441

3,09%

TVN24

194611

2,98%

199395

2,98%

Puls 2

91570

1,40%

106153

1,59%


Pod względem cennikowych wydatków reklamowych liderem w I półroczu br. była firma farmaceutyczna Aflofarm, która na reklamę w telewizji wydała aż 756,8 mln zł, czyli aż o połowę więcej niż rok wcześniej. Był to największy wzrost w zestawieniu top 10 reklamodawców.

Na drugiej pozycji znalazł się Unilever z wydatkami na poziomie 278,1 mln zł, po wzroście o 43,74 proc. Trzeci był koncern Nestle, który na reklamę w telewizji przeznaczył 271,2 mln zł (wzrost o 10,01 proc.).

Łączne wydatki reklamowe w telewizji wzrosły z 10,68 mld zł w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. do 11,11 mld zł w analogicznym okresie br.

WIRTUALNEMEDIA.PL

Wydatki

Firma

I półrocze 2014

I półrocze 2015

AFLOFARM

505796455

756802012

UNILEVER

193438638

278054254

NESTLE

246523829

271189048

ORANGE SA

258484221

214828978

P4

177514686

184763390

POLKOMTEL SA

125859145

168852556

LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE

145809271

166681738

PEPSICO

160063116

162162161

US PHARMACIA INC.

183167592

155404316

PROCTER & GAMBLE

237412151

151209932

Dołącz do dyskusji: Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mariachi
Facet - 30 lat, wyższe wykształcenie, własna firma - powiedzcie mi co mam oglądać na TVP 1 i TVP2, gdzie poza serialami typu Klan czy M jak Milość (i parę innych) nie ma żądnych nowości? Wieczne powtórki i czasami TVP 1 ma program BBC w TVP - no to można ewentualnie. Programy informacyjne dla mnie słabe - Wiadomości, śmieszne studio, dobre w latach 90, Panorama to szkoda gadać :)
Co mam oglądać na Polsacie - jak przez 5-6h popołudniu lecą kolejno 5 paradokumentów, którymi wręcz wymiotuje, te programy to naprawdę dla odmóżdżonych nie mających własnych problemów, a tak to same powtórki.
TVN pozostają jedynie FAKTY to ok, ale reszta równie kiczowata jak na TVP i Polsacie - w sumie TVN oceniam najgorzej, bo nie mają nic do zaproponowania poza Faktami, a kiedyś byli liderem - te ich seriale i paradokumenty dla mnie kompletnie nietrafione.

A co oglądam? A no BBC Earth, Planete+, Canal+Discovery, wybiórczno TVN24 i Polsat News no i sporo sportu na Canal+.....
odpowiedź
User
Jaga
Z rzadka ogladam tvp1 czy 2,czasami teatr, ale tez ramoty. Seriali zadnych, bo same w nich klotnie, a wieczorem nie chce sie stresowac. Polecane Ranczo po prostu nudne i tez problemy tylko. Wiec przelaczam na ulubiona Teorie, bo sie przynajmniej inteligentnie mozna posmiac. No i programy dokumentalne. A podatekna TVP musze placic. Mysle, ze bedzie zniesiony.
odpowiedź
User
Gostek
Przeglądając tygodniowy program tv od dawna na wet nie zaglądam do propozycji tvp1, tvp2, tvn, polsat, bo i po co. Szkoda czsu.
odpowiedź