Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze
W I półroczu br. udział w rynku czterech największych kanałów spadł poniżej 45 proc. - Fragmentaryzacja rynku postępuje od lat . Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi Piotr Bieńko, szef Codemedia. Liderem oglądalności pozostała TVP1, najwięcej straciła TVP2, a najmniej - Polsat.
Średni udział TVP1 w rynku w I półroczu br. wyniósł 12,58 proc. po spadku o 4,62 proc. Mimo tego telewizyjnej Jedynce udało się obronić pozycję lidera. Zdecydowanie więcej straciła TVP2, której udział zmalał o 9,51 proc. do 9,13 proc. Dalej jednak zajmowała czwarte miejsce w rynku.
Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia, przyznaje, że spadki udziałów Jedynki i Dwójki wynikają m.in. z tego, że w 2014 roku transmitowały one dwie duże imprezy sportowe. W lutym ub.r. na ich antenach można było oglądać zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, zaś w czerwcu ub.r - Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. W tym roku podobnych zawodów nie było.
Drugie miejsce w zestawieniu oglądalności w okresie od stycznia do czerwca br. należało do Polsatu ze średnim wynikiem 11,68 proc. Jego udział spadł tylko o 0,76 proc. Natomiast TVN znalazł się oczko niżej, notując spadek udziału aż o 8,09 proc. do 10,79 proc.
TVN w wiosennej ramówce umieścił aż siedem nowych formatów, w tym seriale „Nie rób scen”, „Mąż czy nie mąż”, oraz rozrywkowe pozycje „Mali Giganci” „Mamy Cię” czy „Piekielny hotel”. - Wielu z nich dobrze nie poszło - mówi Bieńko. Polsat wprowadził tylko dwie nowości: „Celebrity Splash!” i „Słoiki” - Polsat podszedł bardziej konserwatywnie, postawił na sprawdzone rzeczy i mu się udało - dodaje.
Piotr Bieńko podkreśla, że wszystkie stacje mają problemy z ramówką, bo na rynku brakuje nowych formatów telewizyjnych. - Na to nakłada się postępująca od lat fragmentaryzacja rynku. Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi szef Codemedia.
Łączny udział czterech głównych stacji w I półroczu br. wyniósł 44,18 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 46,79 proc. Zdaniem Bieńko, w dalszych okresach fragmentaryzacja dalej będzie postępować, ale już z mniejszą dynamiką.
Spośród pozostałych stacji będących w top 10 I półrocza tego roku tylko jedna zanotowała spadek - było to będące na piątym miejscu TVN7, którego udział zmalał o 1,17 proc. do 3,37 proc. Udział TVN24 (2,98 proc.) pozostał bez zmian, wynik Puls 2 poszedł do góry o 13,57 proc., zaś TVP Info i TV4 zanotowały wzrosty bliskie 20 proc.
Wirtualnemedia.pl | Wszyscy 4+ | |||
I półrocze 2014 | I półrocze 2015 | |||
Stacja | AMR | SHR % | AMR | SHR % |
TVP1 | 860712 | 13,19% | 840248 | 12,58% |
Polsat | 768114 | 11,77% | 780227 | 11,68% |
TVN | 765831 | 11,74% | 720516 | 10,79% |
TVP2 | 658625 | 10,09% | 610022 | 9,13% |
TVN7 | 222739 | 3,41% | 225389 | 3,37% |
TVP Info | 178031 | 2,73% | 218244 | 3,27% |
TV Puls | 201641 | 3,09% | 209077 | 3,13% |
TV4 | 168165 | 2,58% | 206441 | 3,09% |
TVN24 | 194611 | 2,98% | 199395 | 2,98% |
Puls 2 | 91570 | 1,40% | 106153 | 1,59% |
Pod względem cennikowych wydatków reklamowych liderem w I półroczu br. była firma farmaceutyczna Aflofarm, która na reklamę w telewizji wydała aż 756,8 mln zł, czyli aż o połowę więcej niż rok wcześniej. Był to największy wzrost w zestawieniu top 10 reklamodawców.
Na drugiej pozycji znalazł się Unilever z wydatkami na poziomie 278,1 mln zł, po wzroście o 43,74 proc. Trzeci był koncern Nestle, który na reklamę w telewizji przeznaczył 271,2 mln zł (wzrost o 10,01 proc.).
Łączne wydatki reklamowe w telewizji wzrosły z 10,68 mld zł w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. do 11,11 mld zł w analogicznym okresie br.
WIRTUALNEMEDIA.PL | Wydatki | |
Firma | I półrocze 2014 | I półrocze 2015 |
AFLOFARM | 505796455 | 756802012 |
UNILEVER | 193438638 | 278054254 |
NESTLE | 246523829 | 271189048 |
ORANGE SA | 258484221 | 214828978 |
P4 | 177514686 | 184763390 |
POLKOMTEL SA | 125859145 | 168852556 |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE | 145809271 | 166681738 |
PEPSICO | 160063116 | 162162161 |
US PHARMACIA INC. | 183167592 | 155404316 |
PROCTER & GAMBLE | 237412151 | 151209932 |
Dołącz do dyskusji: Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze
Co mam oglądać na Polsacie - jak przez 5-6h popołudniu lecą kolejno 5 paradokumentów, którymi wręcz wymiotuje, te programy to naprawdę dla odmóżdżonych nie mających własnych problemów, a tak to same powtórki.
TVN pozostają jedynie FAKTY to ok, ale reszta równie kiczowata jak na TVP i Polsacie - w sumie TVN oceniam najgorzej, bo nie mają nic do zaproponowania poza Faktami, a kiedyś byli liderem - te ich seriale i paradokumenty dla mnie kompletnie nietrafione.
A co oglądam? A no BBC Earth, Planete+, Canal+Discovery, wybiórczno TVN24 i Polsat News no i sporo sportu na Canal+.....