Facebook zawyżonymi statystykami wideo wprowadzał w błąd wydawców i reklamodawców
Facebook przyznał, że w udostępnianych partnerom biznesowym statystykach wideo zawyżał czas spędzany przez użytkowników przy tych materiałach. Błąd mógł zmieniać faktyczne rezultaty odtworzeń nawet o 80 procent. Reklamodawcy są poruszeni, a Facebook przeprasza i naprawia sposób liczenia wyników.
Sprawę zmanipulowanych statystyk odtworzeń wideo na Facebooku ujawnił jeden z partnerów serwisu - agencja Publicis Media, o czym poinformował dziennik „The Wall Street Journal”.
Kilka tygodni temu Facebook poinformował reklamodawców, że w sposobie naliczania czasu spędzanego przez użytkowników przy konkretnych plikach wideo od długiego czasu tkwił poważny błąd.
Pomyłka (Facebook używa właśnie takiego określenia odcinając się od posądzeń o zamierzone działanie) polegała na tym, że w zbieranych danych na temat czasu odtworzeń wideo serwis nie uwzględniał odsłon trwających krócej niż 3 sekundy. W rezultacie statystyki zawyżały łączny czas spędzany przez użytkowników przy jednym filmie.
Okazuje się, że niektórych przypadkach wyniki udostępniane partnerom biznesowym Facebooka mogły być zawyżone nawet o 60 do 80 proc, a obarczone błędem statystyki sięgają dwóch lat wstecz.
W piątek Facebook oficjalnie przeprosił za podawanie błędnych danych i zapewnił, że problem został już rozwiązany przez wprowadzenia nowego systemu naliczania odtworzeń uwzględniający liczbę użytkowników oraz wszystkie odtworzenia wideo, także te krótsze niż 3 sekundy. Facebook zaznaczył przy tym, że wykryty błąd nie ma wpływu na rozliczenia serwisu z reklamodawcami.
Jednak agencje (m.in. wspomniana Publicis Media) podkreślają z oburzeniem, że dwa lata podawania zawyżonych statystyk to sytuacja, która nigdy nie powinna się zdarzyć. „WSJ” przypomina, że już wcześniej wiele podmiotów na rynku reklamowym zaznaczało konieczność angażowania zewnętrznych firm zajmujących się pomiarami wideo oraz innych statystyk zaangażowania użytkowników na Facebooku.
W II kwartale br. Facebook zanotował 6,4 mld dol. przychodów i 2 mld dol. zysku. Na dobry wynik finansowy serwisu największy wpływ miały przychody z reklam, które wyniosły 6,2 mld dol.
Dołącz do dyskusji: Facebook zawyżonymi statystykami wideo wprowadzał w błąd wydawców i reklamodawców
FB od dawna mówił, że nie raportuje biznesowo krótszych niż 3s emisji, bo przy autoplayu mogą one wynikać tylko z tego, że widz scrolluje sajt. Też i mi wielkie halo. A, sorry, zapomniałem - poniedziałek jest.