SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jak obecność w Google AI Overviews wpływa na klikalność tekstów?

Singapurski seriws Ahrefs przeanalizował 300 tys. słów kluczowych pod kątem ich klikalności w wyszukiwarce Google. Z analizy wynika, że obecność stron w wynikach wyszukiwania AI Overviews wiązało się ze średnim współczynnikiem klikalności (CTR) niższym o 34,5 proc. w porównaniu do stron z podobnymi słowami kluczowymi, które znalazły się w wyszukiwarce Google bez AI Overviews.

fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Analizie podano 300 tys. słów kluczowych z bazy danych Ahrefs Keywords Explorer, składających się ze 150 tys. słów kluczowych z aktualną funkcją AI Overviews i 150 tys. słów kluczowych z intencją informacyjną i bez AI Overviews.

Analizy wykazały, że 99,2 proc. słów kluczowych, które uruchamiają funkcję AI Overviews, ma charakter informacyjny. Oznacza to, że użytkownik wpisujący je w wyszukiwarkę szuka przede wszystkim odpowiedzi na pytania lub szczegółowych informacji na dany temat. Dlatego w celu lepszego porównania skupiono się na słowach kluczowych o charakterze informacyjnym.

– Użyliśmy zagregowanych danych GSC, aby uzyskać średni miesięczny współczynnik klikalności (CTR) dla każdego słowa kluczowego (suma kliknięć/suma wyświetleń). Następnie porównaliśmy współczynniki klikalności dla obu próbek dla marca 2024 r. (przed wprowadzeniem AI Overviews w USA) i marca 2025 r. (po) – informują autorzy analiz.

W marcu 2024 r., czyli jeszcze przed uruchomieniem funkcji AI Overviews, średni CTR dla słów kluczowych o charakterze informacyjnym na pozycji pierwszej wynosił 0,056. W marcu 2025 r. spadł on do 0,031. W marcu 2024 r. średni CTR dla słów kluczowych AI Overviews na pozycji pierwszej wynosił 0,073. W marcu 2025 r. spadł on do 0,026.

Obliczenie różnicy między prognozowanym a rzeczywistym CTR dla słów kluczowych AI Overviews sugeruje, że obecność AI Overviews zmniejsza współczynnik klikalności dla pozycji pierwszej o około 34,5 proc.

Czym jest AI Overviews?

Google AI Overview zostało wprowadzone w maju 2024 w Stanach Zjednoczonych. W październiku ur. nastąpiło globalne udostępnienie AI Overviews w ponad 100 krajach i terytoriach. 26 marca br. Google udostępniło funkcję Przegląd od AI w swojej wyszukiwarce w kolejnych krajach Europy, rozpoczynając od Polski, Austrii, Belgii, Niemiec, Irlandii, Włoch, Portugalii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Funkcja w zamyśle ma ulepszyć tradycyjne wyniki wyszukiwania. AI Overview podaje użytkownikowi odpowiedzi na zapytania w formie krótkich podsumowań najważniejszych informacji, zamiast tradycyjnej listy linków. Wyniki generowane są za pomocą Google Gemini, narzędzia AI, które analizuje różne informacje w internecie, z podaniem źródeł w postaci linków. Mechanizm może być znany internautom z innych narzędzi — ChatGPT, Perplexity czy Microsoft Copilot. 

Funkcja Przegląd od AI w wyszukiwarce Google umożliwia użytkownikom formułowanie bardziej złożonych zapytań, gdzie informacje są rozproszone w Internecie i nie ma jednej strony internetowej, która odpowiada na pytanie. Ułatwia odnajdywanie i syntezowanie poszukiwanych informacji oraz pogłębianie wiedzy z podanych stron internetowych. Funkcja nie będzie przeznaczona do obsługi najprostszych zapytań, na przykład o pogodę czy kurs waluty.

Dołącz do dyskusji: Jak obecność w Google AI Overviews wpływa na klikalność tekstów?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl