SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Eutelsat: Ludzie są gotowi na 4K, ale nadawcy nie chcą inwestować

Operator satelitarny Eutelsat krótko przed odejściem prezesa tej firmy Rodolphe Belmera opublikował zaskakujący wpis na firmowym blogu. Wynika z niego, że technologia 4K przyjęła się, tak jak kiedyś HD, ale brakuje w niej treści z powodu postawy nadawców. Zmiany mają wymusić reklamodawcy.

Eutelsat porównuje we wpisie przejście ze standardowej rozdzielczości do wysokiej rozdzielczości, które miało miejsce kilkanaście lat temu. - Podczas gdy SDTV było kiedyś podstawową rozrywką domową, szybko się to zmieniło, gdy HDTV trafiło na rynek. Do 2016 roku tylko 37 procent amerykańskich gospodarstw domowych nadal oglądało kanały w SD, co spowodowało, że reklamodawcy zmienili sposób wyboru mediów, gdzie umieszczali spoty - napisał operator.

Połowa telewizorów w Europie gotowa na 4K

Zdaniem spółki obecnie mamy do czynienia z podobnym trendem, co kilkanaście lat temu. Na całym świecie sprzedaje się bowiem coraz mniej telewizorów HD. Niedawno instytut GfK opublikował badania, z którego wynika, że aż 75 proc. telewizorów zakupionych ostatnio w Niemczech to sprzęty 4K. Operator satelitarny przytoczył też szacunki analityków IABM, z których wynika, że 50 proc. telewizorów w Stanach Zjednoczonych i Europie jest kompatybilnych z UHD (Ultra High Definition), a większość stacji telewizyjnych i tak nadaje tylko w jakości HD lub SD.

- Istnieje wyraźna niechęć ze strony większości nadawców, którzy uważają inwestycję w 4K za zbyt kosztowną. Jednak z pewnością się to zmieni – wraz z pojawieniem się większej liczby telewizorów rośnie zapotrzebowanie konsumentów na jakość. Jak zaobserwowano w przypadku wdrażania HD,  widzowie naturalnie skłaniają się ku lepszej jakości i wkrótce unikają innych kanałów, które nie mogą sprostać ich standardom - napisał Eutelsat.

Zobacz także: Polsat Box od września z hybrydowym dekoderem 4K

Reklamodawcy wymuszą inwestycje?

Operator satelitarny, który zarabia m.in. na dzierżawieniu kanałom telewizyjnym miejsca na satelicie twierdzi, że zmiany na rynku mogą wymusić reklamodawcy. - Już w 2012 roku reklamodawcy rozpoczęli masowy exodus z nadawania spotów o niższej jakości. Reklamodawcy w Ameryce Północnej reklamują się na kanałach HD chętniej niż w tych nadawanych jedynie w SD. Oczekuje się, że to samo stanie się z UHD. Badania Eutelsat wykazały, że wczesne przyjęcie HD na rynkach rozwijających się, bezpośrednio doprowadziło do wzrostu przychodów nadawców, którzy w nie inwestują. Wczesna migracja na rynkach rozwijających się w kierunku HD zwiększyła oglądalność, czyniąc nadawców inwestujących w HD bardziej atrakcyjnymi dla reklamodawców – stwierdza Eutelsat.

Zobacz także: Eleven Sports 1 4K w ofercie Canal+

- Nie jest tajemnicą, że jakość przyciąga zarówno widzów, jak i reklamodawców. W rzeczywistości lepsza jakość wiąże się z 18 proc. skutecznością spotów. Prawdopodobnie oznacza to, że reklamodawcy ostatecznie przejdą na UHD, aby uzyskać większe zyski niż pozostając na kanałach HD. Podobnie jak reklamodawcy porzucili SD na rzecz HD. UHD jest okazją dla nadawców, aby wyprzedzić trendy i szybciej zyskiwać - sugeruje Eutelsat. Jeśli więcej nadawców zdecyduje się uruchomić kanały 4K, to zyskają takie firmy jak Eutelsat. Na jednym transponderze satelitarnym można pomieścić znacznie mniej kanałów, jeśli są tam nadawane stacje w 4K. Nadawcy muszą więc wypożyczyć dodatkowe pasmo satelitarne. Niedawno uczyniła tak TVN Grupa Discovery.

Dołącz do dyskusji: Eutelsat: Ludzie są gotowi na 4K, ale nadawcy nie chcą inwestować

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Teleman
Z 4K jest jak z 3D ...
odpowiedź
User
Maxi
W Polsce kanały na satelicie nie mają nawet dobrego HD, a co dopiero mówić o 4K.
odpowiedź
User
Astra
Błędnie zaadresowane. Nadawcy chcą, tylko nie ma czego nadawać. 4K jest traktowane przez producentów i dostawców treści jak złote jajko, transmisje piłkarskie są abstrakcyjnie drogie, innych dyscyplin w 4K się niemal nie robi. Prawa do filmów - drogie i problem z dogadaniem się z wytwórniami, chcą zabezpieczeń treści, które sprawiłyby, że na koniec dnia nie zobaczy tego nikt. ECP to wymysł wytwórni.
odpowiedź