Elektroniczne sklepy online łamią prawa konsumentów
Ponad połowa sklepów internetowych oferujących urządzenia elektroniczne łamie obowiązujące w Unii Europejskiej prawa mające na celu ochronę konsumentów.
Tak wynika z analizy 369 serwisów sprzedających telefony komórkowe, aparaty cyfrowe, sprzęt komputerowy, odtwarzacze DVD, konsole do gier wideo i inne elektroniczne gadżety w 28 europejskich krajach (26 krajów UE oprócz Słowacji plus Islandia i Norwegia).
Okazało się, że na stronach aż 203 tego typu serwisów zawarte były informacje wprowadzające konsumentów w błąd.
W przypadku 2/3 z nich brakowało informacji, że konsumenci mają prawo do odesłania w ciągu siedmiu dni zakupionego produktu bez podawania przyczyny, a w przypadku 45 proc. brakowało szczegółów odnośnie dodatkowych kosztów przesyłki bądź było je trudno znaleźć. Z kolei 1/3 sklepów nie podaje swojej pełnej nazwy, adresu pocztowego lub adresu e-mail, co utrudnia kontakt w razie wystąpienia problemu. Niektóre serwisy nie informują także, że konsument ma prawo do naprawy lub wymiany wadliwego produktu przez co najmniej dwa lata od zakupu.
"Z uwagi na liczbę skarg napływających do Europejskich Centrów Konsumenckich wiemy, że jest to sfera realnych problemów dla konsumentów. Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców oferujących urządzenia elektroniczne online rozczarowuje konsumentów" - stwierdziła Meglena Kunewa, komisarz UE ds. Ochrony Konsumenta.
Z wszystkimi internetowymi sklepami, w których wykryto błędy, będą teraz kontaktować się władze i żądać od nich usunięcia uchybień. Jeśli tego nie zrobią, grozić im będą kary finansowe, a nawet zamknięcie działalności.
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że około 1/4 europejskich internautów robiących zakupy w sieci, wykorzystuje internet do kupowania elektronicznych produktów. Wartość tego rynku szacuje się na około 6,8 miliarda euro.
Dołącz do dyskusji: Elektroniczne sklepy online łamią prawa konsumentów