Czas na toast, czyli walentynkowa promocja Biedronki. Wizerunkowy strzał w kolano?
W aplikacji Biedronka pojawiła się oferta walentynkowa, promująca alkohole. Zapewne promocja przeszłaby bez echa, gdyby nie fakt, że akcja promocyjna dyskontu sugeruje jakoby alkohol był nieodłącznym elementem Walentynek i warunkiem budowania relacji. Promocja wywołała duże poruszenie w social media. – Szczególnie w kontekście Walentynek - święta miłości, bliskości i pozytywnych emocji - promowanie alkoholu nie wpisuje się w wartości, które powinny być eksponowane – mówi Katarzyna Grobel, PR Manager w PR Calling.
![Sklep Biedronki, fot. materiały prasowe](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/6786d5c9adda0_biedronka-sklep.jpg)
Informację o walentynkowej promocji Biedronki opublikował na platformie X m.in. aktywista Jan Śpiewak: “Biedronka proponuje romantyczną libację na walentynki i kryminalną promocję wódki w jednym”. Śpiewak punktując akcję promocyjną, zauważył że jedno z jej haseł “kup 2 drugi taniej” zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/screen-z-X-67ae1dbba0b10.jpg)
Informacja o akcji marketingowej dyskontu rozniosła się także na LinkedInie, gdzie użytkownicy zwrócili uwagę, że walentynkowa promocja obejmuje także małe formaty napojów spirytusowych, zwanych potocznie „małpkami”, którym od dłuższego czasu towarzyszą alarmujące statystyki sprzedaży.
Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, badającego sprzedaż w sklepach małoformatowych (do 300 metrów kwadratowych powierzchni), w Polsce sprzedaje się co najmniej 40 mln małpek miesięcznie.
Czytaj więcej: Co Polacy sądzą o zakazie sprzedaży "małpek"? Więcej jest za
– Dostęp do strony z ofertą alkoholową, wymaga od użytkownika każdorazowego potwierdzenia pełnoletniości. Wprowadzenie tzw. bramki wiekowej jednoznacznie wskazuje, że komunikacja adresowana jest do osób pełnoletnich i dostęp do niej jest ograniczony. Jest to powszechnie stosowane narzędzie przez sieci handlowe - poinformowało nas biuro prasowe sieci Biedronka.
Co z wizerunkiem Biedronki?
Czy aktualna akcja promocyjna Biedronki, mimo że zgodna z prawem, zadziała na korzyść sieci?
– Promowanie alkoholu przez sieci handlowe, niezależnie od kontekstu, stoi w sprzeczności z zasadami odpowiedzialnego marketingu i świadomej komunikacji marek. Wizerunek firmy kształtują nie tylko oferowane produkty, ale przede wszystkim wartości, które komunikuje swoim odbiorcom. Marki o szerokim zasięgu i istotnym wpływie społecznym powinny kierować się etyką i społeczną odpowiedzialnością biznesu, unikając działań normalizujących alkohol jako nieodłączny element świętowania – mówi dla Wirtualnemedia.pl Katarzyna Grobel, PR manager w PR Calling.
Czytaj więcej: Walentynkowa oferta Allegro oburzyła część użytkowników. Platforma reaguje na skargi
– Od dużych marek, typu Biedronka, które podkreślają i raportują swoje działania z zakresu CSR i dobrych praktyk, mamy prawo oczekiwać czegoś więcej w kontekście odpowiedzialnego działania. Tego typu chwilowe marketingowe zagrania, mające na celu wzrost sprzedaży, mogą poniekąd zaprzepaścić wizerunek firmy. Na wizerunek pracuje się latami, więc warto zastanowić się dwa razy zanim wykona się taki ruch – stwierdza Agnieszka Szlaska, communication & PR director w IF Nation Group.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/aplikacja-Biedronka-screenII-67ae1dd83c481.jpg)
Grobel zauważa, że szczególnie w kontekście Walentynek – święta miłości, bliskości i pozytywnych emocji – promowanie alkoholu nie wpisuje się w wartości, które powinny być eksponowane. Ekspertka wskazuje także, że nadmierne spożycie alkoholu to poważny problem społeczny, mający konsekwencje zdrowotne, rodzinne i ekonomiczne.
– W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej, marki powinny inspirować konsumentów do pozytywnych wyborów, a nie utrwalać schemat, w którym alkohol staje się gwarancją udanego czasu. Zamiast tego, warto skupić się na komunikacji, która podkreśla, jak można celebrować chwile w wartościowy i inspirujący sposób – stawiając na bliskość, budowanie relacji i autentyczne doświadczenia – dodaje Grobel.
Czytaj więcej: Po aferze z alkotubkami. Ministerstwo chce większych kar za nielegalne reklamy alkoholu
Produkty alkoholowe to w Polsce od lat jeden ze stałych elementów tzw. koszyka zakupowego. Według Światowej Organizacji Zdrowia statystyczny Polak w wieku powyżej 15. lat wypija rocznie aż 6,5 litra piwa, 3,7 litra wódki oraz 0,4 litra wina w przeliczeniu na 100-procentowy alkohol. Według danych GUS w 2012 r. na wszystkie rodzaje alkoholi wydaliśmy ok. 38 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Czas na toast, czyli walentynkowa promocja Biedronki. Wizerunkowy strzał w kolano?
Nie wiem, może czekoladki, perfumy, kwiaty...?