Effie 2004: Grand Prix dla agencji PZL
Tegoroczne nagrody EFFIE ® Awards 2004 otrzymało 36 kampanii wybranych spośród 60 nominowanych, najbardziej efektywnych kampanii reklamowych ubiegłego roku
Pod kontem efektywności oceniano, w tym roku, 85 zgłoszonych kampanii. Spośród nich 58 pochodziło z Agencji Reklamowych i od Reklamodawców, a 27 z Domów Mediowych. Obrady 2 składów jurorskich odbyły się 24.09 (jury Effie - reklama - 25 jurorów) oraz 27.09 (jury Effie - strategie mediowe - 16 jurorów). Członkami jury byli przedstawiciele reklamodawców, agencji reklamowych, domów mediowych, mediów, niezależni specjaliści, przedstawiciele firm badawczych i nauki.
Ze względu na wysokie średnie oceny jurorów Komitet Organizacyjny nominował 40 kampanii do nagród EFFIE - reklama i 20 kampanii do nagród EFFIE - strategie mediowe.
Cieszymy się, że jak i w roku ubiegłym, mamy Złote EFFIE i Grand Prix. Jest szczególnym sukcesem, że stało się tak w tegorocznej edycji EFFIE, przy rozbudowanych briefach, starannie dobranym jury specjalistów od strategii, badań rynku, wybitnych praktyków marketingu. Oceny były surowe. Poziom zgłoszonych prac bardzo wysoki. Wiele kampanii zasłużyło na najwyższe nagrody. Bardzo dobrze wypadły prace nadesłane do nowych kategorii konkursowych: Launch - dwa srebra i brąz, Long Term - złoto, srebro, brąz.
Powyższe kategorie nie biorą udziału w punktacji do Grand Prix. Są wyrazistymi, i szczególnymi konkurencjami. Launch nagradza kampanie produktów i usług, które zadebiutowały i od razu odniosły sukces. Kategoria ważna z punktu widzenia rynku. Znaczna ilość skutecznie wprowadzanych nowości wpływa w pozytywny sposób na całokształt gospodarki. W dzisiejszych czasach trzeba mieć wiedzę i odwagę, by nowe marki i produkty kreować i skutecznie reklamować. Do kategorii Long Term zgłaszano te kampanie, które w ciągu ostatnich lat konsekwentnie i skutecznie realizowały, dzięki trafnie opracowanej strategii, postawione cele. To bardzo trudna kategoria, pokazująca jak dobra strategia, w połączeniu z dobrą współpracą Klienta i Agencji owocuje sukcesem rynkowym marki.
Wiele zgłoszeń do Effie - strategii mediowych, i aż 7 przyznanych srebrnych EFFIE napawa nadzieją i optymizmem na przyszłość. W przyszłym roku również w Effie dla Domów Mediowych przewidujemy kategoryzacje zgłoszeń - powiedział Paweł Kastory, Prezes Stowarzyszenia Agencji Reklamowych w Polsce oraz Przewodniczący Jury EFFIE Awards 2004.
Oceniane kampanie miały rozbudowaną, opracowaną przez Klub Strategiczny SAR, formułę zgłoszeniową. Jury dostało do rąk briefy, z wypełnionymi punktami opisującymi kolejne etapy prac nad kampanią: Tendencje rynkowe; Pozycja wyjściowa marki; Wyzwanie marketingowe; Cele kampanii; Grupa docelowa; Strategia; Inne działania marketingowe i komunikacyjne; reklamowe dla swojego produktu czy marki, klienci Strategia mediowa; Użyte media; Udział w wydatkach mediowych; Dokumentacja wyników.
Effie staje się świętem strategów tworzących strategie komunikacji dla marek i produktów. Reklamodawcy nie zawsze doceniają rolę jaką w planowaniu kampanii odgrywa strategia. To praca stratega - zdiagnozowany rynek, wybrana grupa celowa komunikatu, właściwie dobrana strategia komunikacji i ton przekazu wizualnego, decydują o późniejszej efektywności kampanii. Podobnie jest przy strategicznym planowaniu kampanii w mediach przez Domy Mediowe. Nie tylko liczy się "za ile", ale również gdzie (i dlaczego) w mediach zostanie umieszczona kampania produktu.
Na całym świecie Konkurs EFFIE sponsorowany jest przez media. Podobnie jest i w polskiej edycji konkursu. W tym roku jak i w latach ubiegłych Sponsorami Strategicznymi EFFIE są: Axel Springer Polska, TVN - ITI; Radio Zet. W tym roku EFFIE zyskało Sponsorów Wspierających, są nimi: Presspublica, ClearChannel, Flash Press Media. Zwiększyła się również lista Patronów Medialnych konkursu. Mediami patronującymi konkursowi i wspierającymi EFFIE przez zamieszczanie reklam konkursu są: Radio ZET, Radiostacja, TVN, TVN24, Newsweek, Profit; Bussines Harvard Review Polska, Rzeczpospolita; Brief; Press; ClearChannel, oraz onet.pl. Kampania konkursu przygotowana została przez agencje PZL i G7, planem mediów zajął się Dom Mediowy Uniwersal McCann.
W tym roku również Gala EFFIE ma swoich sponsorów. Są nimi między innymi: Freixenet - dystrybutor win hiszpańskich i francuskich, piwo Heineken, oraz koncern BMW.
Piąta Jubileuszowa Gala Konkursu, odbyła się 22.11. w Teatrze Wielkim w Warszawie. Prowadził ją Maciej Stuhr. Obfitowała w wiele niespodzianek i zaskakujących sytuacji, choćby ta, że goście siedzieli na scenie, a nie na widowni Teatru.
Trofea agencji reklamowych w Effie 2004
Upstairs Young & Rubicam - 1
Saatchi & Saatchi - 4
DDB Warszawa - 5*
Publicis - 1
Leo Burnett - 3
Gruppa66 Ogilvy - 2
G2 / Grey Worldwide - 5
PZL - 3**
Euro RSCG Warsaw - 3
Brain - 1
Trofea domów mediowych w Effie 2004
Starcom - 3
Carat - 1
Universal McCann - 1
Mediaedge:cia - 1
MediaCom - 1
*w tym złoto
**w tym Grand Prix
Dołącz do dyskusji: Effie 2004: Grand Prix dla agencji PZL