Działania komunikacyjne marek na platformie TikTok. OnlyBio wie, jak przyciągnąć uwagę odbiorców
Na TikToku każda marka z powodzeniem może osiągać założone cele biznesowe. Dzięki unikalnej grupie użytkowników, których nie znajdziemy na innych platformach, oraz narzędziom umożliwiającym zarówno efektywną komunikację organiczną, jak i połączoną ze wsparciem płatnym, kolejne branże decydują się na poszerzanie grupy swoich potencjalnych klientów właśnie w tym kanale. Jedną z takich marek jest OnlyBio, która dzięki aktywności oraz zaangażowaniu użytkowników TikToka stała się wiodącą marką kosmetyczną w Polsce. Dlaczego postawiła na działania na platformie? Maciej Zegarski, Prezes zarządu Stars.Space S.A. przybliża działania komunikacyjne OnlyBio i udowadnia, że TikTok to efektywna platforma mediowa.
Odkryj nową grupę odbiorców
TikTok to obecnie najpopularniejsza i najczęściej pobierana aplikacja na świecie. Widzimy, że platforma stała się głosem młodszego pokolenia. Zrzesza miliony użytkowników, którzy szukają i tworzą treści, z którymi się utożsamiają. Mocno stawiamy na komunikację na TikToku, ponieważ z platformy typowo rozrywkowej przekształca się też w źródło wartościowego contentu, platformę zakupową, a przede wszystkim przestrzeń kreatywną. Dowodem na niezwykły potencjał TikToka jest nasz profil @onlybio.life, który przeżył niewiarygodnie dynamiczny rozwój, stając się marką kosmetyczną nr 1 w Polsce, przekraczając 100 tysięcy obserwujących.
Sukces ten, skłonił nas do wprowadzenia zupełnie nowego projektu kosmetycznego, którego praktycznie cała komunikacja będzie odbywać się poprzez Tiktoka i jego formaty. Marka Stars from the Stars już na samym początku pokazuje bardzo dobre zasięgi. Po kilku dniach od startu działalności naszego kanału konto Stars from the Stars ma już 5865 obserwujących. W tym projekcie chcemy również pokazać jak świat wirtualny przenika się z tradycyjnymi kanałami dystrybucji. Wspólnie z siecią Rossmann będziemy prowadzić kampanię, która w szczególny sposób wyeksponuje TikToka w drogeriach największej sieci w kraju.
Celem naszej komunikacji jest zbudowanie zaangażowanej społeczności poprzez lepsze poznanie potrzeb i zainteresowań naszych odbiorców. W jej ramach chcemy tworzyć wartościowe treści w przyjemnym, nowoczesnym wydaniu. Ostatecznie pragniemy stworzyć miejsce, gdzie każdy może wyrazić siebie, spróbować świadomej pielęgnacji, a przy okazji dobrze się bawić i rozwijać kreatywność.
Intensywność interakcji, jakie wzbudza content Onlybio.life pokazuje, że odbiorcy TikToka szukają angażujących treści, interesują się świadomą pielęgnacją, nowinkami kosmetycznymi, a my jako firma świetnie radzimy sobie z przekazywaniem im wartościowego feedu w atrakcyjny, nowoczesny i kreatywny sposób.
Mów językiem swoich odbiorców
Najważniejszym elementem planowania strategii jest dokładne poznanie naszej grupy docelowej. Naszą komunikację musimy dostosować do zainteresowań odbiorców, którzy, jak pokazuje TikTok, są jednocześnie niezwykle kreatywnymi twórcami. Chcemy mówić ich językiem, dlatego musimy podążać za trendami, precyzyjnie dobierać narzędzia i wiedzieć, co wywołuje w naszych obserwatorach emocje: zaciekawienie, radość, poruszenie. Co pobudza ich kreatywność. Bo nasze kanały: Onlybio i Stars from the Stars to nie tylko kolejne konta marek kosmetycznych – to przestrzenie, które tworzymy wspólnie z naszymi followersami, które kreować mogą też oni sami. To po prostu ich miejsce. Tak samo jak produkty są tworzone pod kątem ich pragnień i potrzeb ich skóry/włosów – jesteśmy w kontakcie z naszymi fanami i staramy się, aby asortyment był możliwie najbardziej spersonalizowany, by mogli traktować go jak własny.
Połącz treści organiczne z kampaniami płatnymi
W naszym przypadku najefektywniejszym modelem komunikacyjnym jest połączenie ruchu organicznego z korzyściami jakie płyną z kampanii aukcyjnych. Organiczne wyniki nie są spektakularne, jednak dzięki nim zauważamy znacznie bardziej istotne informacje. Widzimy jak duże jest zaangażowanie naszych fanów – co 10 osoba, która zobaczy nasz materiał wideo zostawia „like”. Co więcej, model organiczny pozwala nam sprawdzić jakie hashtagi działają najlepiej na odbiorców naszych filmów i tylko te sprawdzone dodawane są do ich opisów. Model reklamowy to przede wszystkim ogromny zasięg - większość z naszych filmów ma powyżej 2 mln wyświetleń.
Postaw na angażujące treści
Z naszego punktu widzenia, najbardziej efektywny rodzaj contentu to taki, który jest najchętniej oglądany przez odbiorców. W naszych przypadku są to wszelkiego rodzaju poradniki, tutoriale jak używać naszych kosmetyków, beauty tricks&tips, filmiki ukazujące nowe serie produktów. Na pewno kontent, który w znaczy sposób przyciąga oglądających na kanał Onlybio.life dotyczy pielęgnacji włosów. Możemy śmiało stwierdzić, że każda „włosomaniaczka”, ta początkująca, jak i ta bardziej zaawansowana, znajdzie interesujące i edukacyjne treści dla siebie. Mamy jeszcze jedno źródło wiedzy, które pokazuje nam co chcą oglądać nasi fani. W naszych filmach zawsze zostawiamy włączoną możliwość komentowania. To daje nam bardzo szybki feedback od naszych konsumentek i na podstawie ich zapytań, opinii i rad dla innych, tworzymy treści, których poszukują i które chcą oglądać.
Nie zapominaj o merytoryce
Proces tworzenia treści to dla nas przede wszystkim praca twórcza. Zaczynamy zawsze od zebrania, często w bezpośrednim kontakcie z odbiorcami, tematów i zagadnień, jakie ich interesują, czyli przygotowujemy się merytorycznie. To jest bardzo ważne, ponieważ jesteśmy ekspertami w dziedzinie naturalnej, świadomej pielęgnacji. Nawet jeśli nasz content jest dynamiczny, kolorowy i bardzo młodzieżowy – przekaz zawsze jest rzetelny i specjalistyczny. Czy to będzie instrukcja metody OMO, równowaga PEH czy pielęgnacja dostosowana do konkretnych potrzeb skóry – zawsze szukamy formy i narzędzi, które pozwolą nam ubrać nawet skomplikowane zagadnienia w bardzo przystępną, przyjemną formę. Taką, która inspiruje, chce się ją oglądać i do której powracają odbiorcy.
Zaproś do współpracy odpowiednich twórców
We współpracach z twórcami TikToka zasięgi to dla nas drugorzędna kwestia. Ważne, żeby twórcy, którzy wspólnie z nami kreują naszą TikTokową przestrzeń kosmetyczną dobrze się w niej odnajdywali. Zależy nam, żeby każdy dobrze się tu czuł, dzięki temu ten przekaz jest spójny, szczery, naturalny, a efekt jaki mamy razem szansę wywołać na odbiorcach – olbrzymi.
Rady na start
Należy słuchać swoich odbiorców, analizować ich potrzeby i w porozumieniu z nimi tworzyć przestrzeń, która nie będzie przestrzenią marki, ale ich własną. Warto korzystać z wszelkich narzędzi jaki oferuje TikTok, stawiać na autentyczność, a przede wszystkim otworzyć się na kreatywność.
TikTok ruszył z nową kampanią, w której udowadnia, że jest efektywną platformą mediową
TikTok zmienia sposób, w jaki marki komunikują się z odbiorcami. Platforma umożliwia nawiązywanie relacji z potencjalnymi klientami i tworzenie dopasowanych pod ich oczekiwania i preferencje treści. Najnowsza kampania, do której zaproszono miedzy innymi markę OnlyBio udowadnia, że kluczem do zwiększania sprzedaży są bieżące działania na platformie – zarówno organiczne, jak i płatne, dzięki którym marki mogą z powodzeniem osiągać swoje cele biznesowe.
„Marki kosmetyczne również coraz liczniej dostrzegają potencjał TikToka jako efektywnej platformy mediowej. Znane są przypadki, kiedy za sprawą TikTokowego trendu czy tricków makijażowych produkty znikały ze sklepowych półek. O wyjątkowości platformy TikTok, jako efektywnej platformy mediowej świadczą liczby - 61% użytkowników uważa, że filmy na TikToku są bardziej unikalne niż na jakiejkolwiek innej platformie, a 7 na 10 użytkowników twierdzi, że reklamy na TikTok są przyjemne . TikTok to jednak nie tylko niekończąca się rozrywka, ale również efektywna platforma pozwalająca dotrzeć do unikalnej grupy odbiorców” – powiedział Rafał Drzewiecki, Head of Marketing, TikTok w Polsce i Europie Centralnej.
W ramach kampanii TikTok przygotował cykl podcastów „Posłuchaj TikToka” przybliżający unikatowy format aplikacji oraz obalający popularne mity na temat platformy. Odcinki dostępne będą w popularnych serwisach strumieniowych jak Spotify, YouTube czy Apple Podcasts. Wystartowała także strona kampanii tiktokforbusiness.pl, na której zamieszczone zostaną case studies wybranych kampanii polskich marek, artykuły branżowe oraz seria podcastów.