Reklam w Republice wciąż ubywa. Dwie trzecie mniej niż przed rokiem
Liczba spotów emitowanych w TV Republika w styczniu br. była o blisko 70 proc. mniejsza niż przed rokiem. O 100 proc. zmalała też liczba aktywnych na jej antenie marek - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
![Tomasz Sakiewicz w Telewizji Republika](https://static.wirtualnemedia.pl/media/new/googleDiscovery/677947ed10380_tomaszsakiewicz-tvrepublika2025.jpg)
Z danych Nielsen Audience Measurement Polska, do których dotarły Wirtualnemedia.pl wynika, że w styczniu br. na antenie TV Republika reklamowało się 115 marek. To ponad 99 proc. mniej niż w styczniu 2024 roku - wtedy było ich 229.
Przed rokiem w Republice pokazano 10 188 spotów, teraz - zaledwie 3 170 (spadek o 68,9 proc. rdr). Spadła też liczba GRP - z 6 353,6 do 4 005,3.
Mimo to wzrosły cennikowe wpływy z reklam stacji - z 5,27 mln zł w styczniu 2024 roku do 16,54 mln zł w styczniu br. To efekt znaczących podwyżek cen reklam, które biuro reklamy Polsat Media zaczęło wprowadzać od stycznia ub.r., po skokowym wzroście oglądalności tej stacji.
Z analizy listy reklamujących się w TV Republika marek wynika, że ostatnio najwięcej było reklam takich brandów, jak Mango, No Sweet, Narodowy Bank Polski, Lidl, “Gazeta Polska”.
Ale też reklamowały się w niej marki, które były nieobecne na jej antenie w styczniu 2024 roku. Wśród nich są m.in. Jacobs, Ibum, Lipomal, Coldrex, Durex, Destresan, Tyskie, Łomża, Valused, Vivigo (dawny Vivus), Jeep, Rainbow Tours, Listerine, Valused czy Vectra.
Odpływ reklamodawców może znów przybrać na sile
Odpływ reklamodawców zaczął się przed rokiem – na początku 2024 roku wiele firm postanowiło wówczas wstrzymać swoje kampanie na jej antenie w odpowiedzi na pojawiające się tam wypowiedzi m.in. Jana Pietrzaka o barakach dla uchodźców, czy Marka Króla o czipowaniu ich jak psy. W ciągu kilkunastu dni z anteny stacji zniknęły niemal natychmiast dziesiątek reklamodawców, w tym m.in. mBanku, IKEA, Wedla, Providenta, STS, XTB, Biedronki, Carrefoura i wielu innych.
Do kolejnego exodusu może dojść w najbliższym czasie. Po tym jak w styczniu na antenie stacji atakowano Jerzego Owsiaka i nawoływano, by nie dokonywać wpłat na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, na kanał Tomasza Sakiewicza znów spadła lawina krytyki. A gdy Jerzy Owsiak zapowiedział, że WOŚP zakończy współpracę z każdą firmą, która w Republice się reklamuje, o wycofaniu swoich reklam z jej anteny poinformowały Oleofarm i Wawel, a Lidl - jeden z największych reklamodawców kanału - zapowiedział, że wstrzyma swoje kampanie jeśli “obie strony nie dojdą do porozumienia” [przyp.red. TV Republika i Jerzy Owsiak].
Oglądalność w górę, ceny reklam w dół
Polsat Media, które sprzedaje czas reklamowy w TV Republika próbuje ratować sytuację. Dotychczas ceny najdroższych spotów w stacji dochodziły nawet do 20 tys. zł. W cenniku na lutym maksymalna cena reklamy w prime-time nie przekracza 9 tys. zł (cena netto, bez rabatów, dla spotu 30-sek.).
W grudniu 2023 roku TV Republikę oglądało średnio 77 072 widzów, a stacja miała 1,18 proc. udziału w rynku (wg danych Nielsen Media). W grudniu 2024 kanał ten oglądało średnio 306 273 osób, a jej udział w rynku wyniósł 4,8 proc.
W styczniu br. stacja miała już 6,99 proc. udziału w rynku i wyprzedziła TVN.
Czytaj więcej na: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tv-republika-ile-zarabia-z-reklam-wzrost-ogladalnosci-w-2025-roku
Dołącz do dyskusji: Reklam w Republice wciąż ubywa. Dwie trzecie mniej niż przed rokiem
> Mimo to wzrosły cennikowe wpływy z reklam stacji wzrosły - z 5,27 mln zł w styczniu 2024 roku do 16,54 mln zł w styczniu br.
a potem piszecie:
> Polsat Media, które sprzedaje czas reklamowy w TV Republika próbuje ratować sytuację.
Trzeba ratować potrojenie wpływów?????