Meta, X i TikTok zaostrzają walkę z mową nienawiści. Zgodziły się nowe unijne zasady
Największe platformy cyfrowe takie jak Facebook, TikTok czy X zaostrzają walkę z mową nienawiści na terenie UE. Właściciele platform społecznościowych przyjęli nowelizację unijnego prawa w tym zakresie, zobowiązując się m.in. do reagowania na większość zgłoszeń w ciągu 24 godzin.
Dwanaście dużych platform cyfrowych, w tym amerykańskie X, Facebook i Instagram oraz chiński TikTok, dobrowolnie zgodziły się na nowe, zaostrzone zasady walki z mową nienawiści - poinformowała w poniedziałek Komisja Europejska. Giganci mają m.in. reagować na większość zgłoszonych postów w ciągu 24 godzin. Wśród tych platform znalazły się: Dailymotion, Facebook, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, Microsoft, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok, Twitch, X i YouTube.
Szczególną uwagę zwraca zgoda X, który jest podejrzewany o naruszanie unijnych przepisów cyfrowych. Presja na tę platformę wzrosła ostatnio w związku z nadaniem wywiadu z liderką skrajnie prawicowej niemieckiej partii Alternatywa dla Niemiec Alice Weidel, przeprowadzonego przez właściciela X, miliardera Elona Muska.
Czytaj także: Niemieckie instytucje zaczynają wycofywać się z platformy Muska
W piątek Komisja Europejska wezwała X do przedstawienia dodatkowych wyjaśnień, związanych m.in. z systemem proponowania treści użytkownikom. Jeśli bowiem X w jakikolwiek sposób promował wywiad z Weidel, nadając mu większą widoczność, będzie to oznaczać złamanie unijnych przepisów Aktu o usługach cyfrowych (DSA).
Na bardziej zaostrzoną moderację zgodził się też właściciel Facebooka, koncern Meta, który zapowiedział niedawno, że pozbędzie się fact-checkerów i - śladem X - będzie bardziej polegać na użytkownikach w moderowaniu treści. Zmiana ta dotyczy jednak wyłącznie terytorium Stanów Zjednoczonych.
Czytaj także: Szybko poszło. TikTok wznawia działanie w USA
Ogłaszając ruch Mety, jej właściciel Mark Zuckerberg zapowiedział, że będzie razem z prezydentem USA Donaldem Trumpem zabiegać o sprzeciwianie się rządom państw, które "naciskają na amerykańskie firmy, by coraz więcej cenzurowały".
Platformy zobowiązały się do przestrzegania znowelizowanego kodeksu postępowania w zakresie zwalczania nielegalnego nawoływania do nienawiści w internecie. Poprzedni kodeks, podpisany przez platformy w 2016 r., nie uwzględniał nowych przepisów, jakie na duże platformy nakłada unijny Akt o usługach cyfrowych (DSA).
Jak czytamy w komunikacie KE, platformy dołożą "wszelkich starań, aby w ciągu 24 godzin dokonać przeglądu co najmniej dwóch trzecich zgłoszeń o nawoływaniu do nienawiści, otrzymanych od podmiotów monitorujących".
We aim to keep the online world informative and free from distortion.
The DSA obliges very large platforms and search engines to:
🔹stop illegal content
🔸tell users if/why their content was removed
🔸ban ads targeted to minors
🔹be transparent about your interactions with AI— European Commission (@EU_Commission) January 19, 2025
Giganci cyfrowi, którzy dobrowolnie podpisali znowelizowany kodeks, zgodzili się też na zwiększenie transparentności swoich działań. Mają oni m.in. umożliwić podmiotom działającym na rzecz dobra publicznego monitorowanie sposobu, w jaki sygnatariusze dokonują przeglądu zgłoszeń dotyczących nawoływania do nienawiści.
Dołącz do dyskusji: Meta, X i TikTok zaostrzają walkę z mową nienawiści. Zgodziły się nowe unijne zasady