Czy ChatGPT daje ruch na stronach mediów? Wydawcy są zgodni
Popularne chatboty, bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji szturmem, zdobywają kolejnych użytkowników. Piszą o nich też mniejsze i większe portale. Ale czy sami wydawcy w jakimkolwiek stopniu korzystają z ruchu ze stron chatbotów? Ich oceny są jednoznaczne.
Prawdziwy szał na boty generatywnej sztucznej inteligencji wybuchł w listopadzie 2022 roku, wraz z nadejściem pierwszej generacji ChataGPT. Narzędzie stworzone przez OpenAI szybko zdobyło gigantyczną popularność – zaledwie pięć dni potrzebowało na zdobycie pierwszego miliona użytkowników. Netflixowi ten wyczyn zajął 41 miesięcy, Facebookowi – 10, a Instagramowi – 2,5.
Podczas grudniowego eventu „The New York Times” CEO Open AI Sam Altman pochwalił się, że każdego dnia na całym świecie z ChataGPT korzysta 300 milionów ludzi, którzy kierują miliard zapytań.
Oparty na architekturze GPT (Generative Pre-trained Transformer) chatbot wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania tekstów, odpowiadania na pytania użytkowników, jest też pomocny w programowaniu, analizie danych czy tłumaczeniach, Podobne funkcje oferują konkurencyjne chatboty, jak Gemini Google.
Z ChataGPT na stronę www
Chatboty w odpowiedziach na pytania użytkowników posługują się dostępnymi w sieci artykułami, linkami do stron www. Niedawno przedsiębiorca Michał Sadowski, założyciel Brand24 pochwalił się publicznie, że około 10 tysicy osób dowiedziało się już o usługach jego firmy dzięki ChatowiGPT.
"Kolejny klient właśnie powiedział, że trafił do nas po poleceniu przez ChataGPT. Staje się on jednym z najbardziej wartościowych źródeł naszego ruchu" – napisał na LinkedIn Sadowski.
Teoretycznie, podobnie jak dla biznesu, tak i dla mediów ChatGPT może być źródłem ruchu w witrynach – model w odpowiedziach zwraca bowiem linki do stron źródłowych.
Portal Wirtualnemedia.pl zapytał wydawców, jak to wygląda w praktyce – czy boty AI przynoszą im ruch?
Oceny wydają się jednoznacznie – boty typu ChatGPT nie są żadnym istotnym źródłem ruchu na stronach portali internetowych.
– Ruch z narzędzi/usług AI to dziś znikomy ułamek całości – mówi nam Paulina Gumowska, dyrektorka wydawnicza Grupy PTWP, której portale miesięcznie osiągają prawie 24 mln UU (za Google Analytics). W ocenie ekspertki, nie należy w tym roku spodziewać się w tym zakresie większych zmian na korzyść mediów.
– Monitorujemy trendy i zmiany w tym zakresie. Analizujemy również szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji czy potencjału dużych modeli językowych w mediach. Łączymy wydawanie portali z organizacją kongresów i konferencji i w przypadku eventów AI ma szersze zastosowanie – wskazuje Paulina Gumowska.
W Interii także boty AI ruchu nie przynoszą. – Badamy i testujemy możliwości generatorów treści AI także pod względem pozyskiwania ruchu. Obecnie nie są dla nas znaczącym źródłem zasięgu – twierdzi Paweł Baryś, specjalista PR Grupy Polsat-Interia.
Zobacz: Wyszukiwarka ChataGPT dostępna dla wszystkich
Marcin Bartnicki, dyrektor transformacji produktu wydawniczego w Wirtualnej Polsce podziela spostrzeżenia konkurentów: – W tej chwili narzędzia takie jak ChatGPT, Gemini czy inne podobne rozwiązania nie stanowią istotnego źródła ruchu dla witryn WP. Ich wpływ na generowanie ruchu jest minimalny i nie spodziewamy się, żeby sytuacja znacząco się zmieniła w 2025 roku. Prognozowanie na kolejne lata jest trudne, szczególnie w kontekście tak dynamicznie rozwijającej się technologii.
Ekspert w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zadaje jeszcze jedno pytanie – czy i w jakim stopniu aktywność użytkowników przenosi się z mediów do narzędzi typu ChatGPT.
– Na razie nie obserwujemy, aby miało to istotny wpływ na zasięgi dużych portali. Niemniej jednak, w miarę rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji, może się to zmienić. Z tego powodu kluczowe staje się analizowanie, jak te narzędzia mogą zostać włączone do strategii mediów w sposób, który umożliwi maksymalne wykorzystanie ich możliwości.
Warto zaznaczyć, że narzędzia AI dla mediów mogą w dającej przewidzieć się przyszłości czymś odwrotnym niż źródło ruchu. Jak wykazało bowiem śledztwo portalu Nieman Lab z czerwca ubiegłego roku, mimo podpisania umowy na wykorzystywanie treści dziennikarskich między OpenAI a właścicielem Business Insidera, należący do OpenAI chatbot odsyłał użytkowników do nieistniejących stron zamiast do artykułów branżowego portalu.
Śledztwo przeprowadzone przez Nieman Lab ujawniło, że podobny problem ChatGPT ma nie tylko z BI, ale i z The Times, Le Monde, Associated Press, The Wall Street Journal, The Times, El Pais, Vox, The Verge, The Atlantic czy Politico.
Dołącz do dyskusji: Czy ChatGPT daje ruch na stronach mediów? Wydawcy są zgodni