Andrzej Siezieniewski: Opłata audiowizualna od stycznia 2014
- Chcielibyśmy, aby powszechna opłata audiowizualna została wprowadzona w styczniu 2014 roku. Najlepiej, jeśli będzie ona połączona z rachunkiem za energię elektryczną - mówi Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia.
- Nowa ustawa medialna ma wreszcie uregulować system finansowania mediów publicznych, a z tym mieliśmy w ostatnich latach poważny problem. Wprowadzenie opłaty audiowizualnej ma odpowiadać nowym realiom, bo dzisiaj nie trzeba posiadać odbiornika radiowego ani telewizyjnego, aby być słuchaczem lub widzem, gdyż możliwości dostępu do mediów publicznych jest bardzo dużo. Powszechność tej opłaty sprawi, że będziemy mieli lepsze możliwości realizacji zadań zapisanych w ustawie o radiofonii i telewizji - tłumaczył Andrzej Siezieniewski w czwartek na antenie radiowej Jedynce.
Zdaniem Siezieniewskiego, jeśli Sejm zacznie intensywne prace nad nowymi regulacjami od razu po wakacjach, to nie ma żadnych przeciwwskazań, aby opłatę audiowizualną wprowadzić już w styczniu 2014 roku. - Uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby pobieranie opłaty audiowizualnej wraz z rachunkiem za prąd - to rozwiązanie wprowadzono m.in. w Czechach i sprawdza się ono tam bardzo dobrze - mówił Siezieniewski.
Wczoraj informowaliśmy, że Ministerstwo Kultury zakończyło właśnie prace nad założeniami nowej ustawy medialnej. Do końca wakacji w Sejmie mają zostać przeprowadzone eksperckie konsultacje na temat proponowanych zmian. Sejm musi m.in. rozstrzygnąć, które rozwiązanie dotyczące pobierania opłaty jest zgodne z prawem: opłata audiowizualna ściągana według bazy adresów pocztowych poszczególnych gospodarstw domowych czy też wariant pobierania takiej opłaty wraz z rachunkiem za prąd. Istnieją obawy, jeśli chodzi o termin wprowadzenia nowej opłaty. Jan Dworak, przewodniczący KRRiT uważa, że może to być dopiero 2015 rok (więcej na ten temat).
- Przygotowując regulacje związane z wprowadzeniem opłaty audiowizualnej, Sejm chce także jasno określić udział mediów publicznych w rynku reklam. I tutaj jest pytanie - czy media publiczne będą nadal walczyły z mediami komercyjnymi o udział w rynku reklamowym - obecnie jest to wciąż istotne źródło finansowania mediów publicznych. A może po wprowadzeniu opłaty audiowizualnej sytuacja finansowa mediów publicznych będzie na tyle stabilna, że będzie można rozmawiać o ograniczeniach reklamowych, za czym ja się opowiadam. Jestem zwolennikiem zmniejszenia liczby reklam - opieram się na opiniach słuchaczy i telewidzów, którzy w dużej części twierdzą, że reklamy im przeszkadzają w odbiorze programów - podkreślał w radiowej Jedynce Siezieniewski.
Siezieniewski mówił także o rozpoczęciu procesu cyfryzacji radia. - Pierwsze dwa nadajniki umożliwiające cyfrowy odbiór radia w aglomeracjach warszawskiej i katowickiej chcielibyśmy uruchomić już 1 października br. Przed nami załatwienie wielu formalności, które są konieczne, aby moc rozpocząć nadawanie cyfrowe w Warszawie i Katowicach i jedynie te formalności mogą zagrozić temu terminowi, ale jesteśmy dobrej myśli. Chodzi o przetarg na obsługę techniczną, zgody administracyjne itd. - zapowiedział Andrzej Siezieniewski.
Jak już informowaliśmy, proces cyfryzacji radia zamierza wesprzeć Krajowa Rada Radiofonii, która - jak powiedział nam Jan Dworak, przewodniczący KRRiT - podjęła uchwałę o przeznaczeniu części wpływów z abonamentu na rozpoczęcie cyfryzacji radia w aglomeracjach warszawskiej i katowickiej. W tym roku Polskie Radio będzie realizować ten proces z środków własnych, pieniądze od KRRiT zostaną przekazane w roku przyszłym (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: Andrzej Siezieniewski: Opłata audiowizualna od stycznia 2014
No chyba, ze placacy go dostana dostep do zasobow TVP (takze archiwalnych) przez internet, wtedy by to mialo jakis niewielki sens.