SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Analitycy o przejęciu Eurozetu za 326,75 mln zł: Agora zapłaciła za premię w postaci synergii

Agora, wspólnie z czeską spółką SFS Ventures kupi Grupę Eurozet, nadawcę m.in. Radia Zet. Sama nabędzie 40 proc. udziałów za 130,7 mln złotych, zatem za cały pakiet cena wyniosła ok. 326, 75 mln zł. Analitycy, pytani przez Wirtualnemedia.pl oceniają: „Trochę drogo, ale Agora zapłaciła za premię w postaci synergii”.

Siedziba Agory, fot. materiały prasowe Siedziba Agory, fot. materiały prasowe

Agora poinformowała w środę w komunikacie wydanym przez spółkę, że zapłaci 130,7 mln zł za 40 proc. udziałów Eurozetu. To na cena wyjściowa, która może zostać zmieniona po publikacji wyników przejmowanej spółki za ub.r.

Firma zaznaczyła, że sfinansowała tę transakcję częściowo ze środków własnych, a częściowo (w kwocie 75 mln zł) z sublimitu kredytowego w rachunku bieżącym, który zostanie skonwertowany na kredyt nieodnawialny).Można zatem szacować, że cena za 100 proc. udziałów wyniosła 326,75 mln zł.

Prezes Agory Bartosz Hojka uzasadnił, że Agora od ponad 20 lat inwestuje w radio.

- To dla nas strategiczny rynek, który w dodatku ma bardzo dobre perspektywy. A takie okazje inwestycyjne, jak sprzedaż drugiego największego nadawcy radiowego, zdarzają się raz na wiele lat. Dzięki tej inwestycji zapewniamy sobie możliwość przejęcia wszystkich pozostałych udziałów w Eurozet, jeśli uznamy to za korzystne, w przyszłości - powiedział.

Zakup wicelidera rynku radiowego wiąże się z zapłaceniem premii

Analitycy na pytanie, czy cena 130,7 mln zł za 40 proc. udziałów w Grupie Eurozet nie jest wygórowana, oceniają, że to wygórowany koszt, ale nie można było zapłacić mniej ze względu na rywalizację o drugą stację radiową w Polsce, jaką jest Radio Zet.

Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku ocenia, że skoro kupujący zaoferowali taką cenę to dla nich jest ona akceptowalna.
- My możemy jedynie odnieść tą cenę do porównywalnych podmiotów. Cena 130 mln zł za 40 proc. implikuje cenę ok. 330 mln zł za 100 proc. Z dostępnych informacji wynika ze Eurozet wygenerowało w 2017 roku ok. 173 mln zł przychodu, ok. 31 mln zł EBITDA oraz ok. 24 mln zysku netto i nie posiada długu. Czyli zapłacona cena implikuje wskaźnik ok. 11 krotności EBITDA oraz ok. 13, 8x C/Z, czy to drogo? Trochę drogo, gdyż najbardziej porównywalna spółka Lagardere jest dziś notowana na wskaźniku ok. 7-krotność EBITDA oraz ok. 12-krotności zysku. Natomiast, trzeba wziąć pod uwagę dwa czynniki: po pierwsze, w kolejce po zakup Eurozet było kilka podmiotów, czyli należało się spodziewać że sprzedający będzie oczekiwał wyższej wyceny - tłumaczy Księżopolski.

Dodaje: - Po drugie,  Eurozet jest drugą, co do wielkości grupą radiową w Polsce. Zakup takiego aktywa, czyli wicelidera także wiąże się z zapłaceniem pewnej premii. No i może na koniec, Agora z racji posiadania już w swoich strukturach biznesu radiowego jest swego rodzaju inwestorem strategicznym dla Eurozet , który także jest w stanie osiągnąć pewne efekty synergiczne z racji połączenia wszystkich aktywów radiowych w jedno. To także powoduje, że taki podmiot jest skłonny zapłacić więcej, gdyż liczy na odzyskanie tej premii w postaci synergii - ocenia analityk Haitong Banku.

Natomiast Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena wylicza: - Zakładając, że w 2017 roku Eurozet zarobił ok. 24 mln to historyczny wskaźnik ceny do zysku jest bliski 13-krotności. Nie jest to tanio, ale też biorąc pod uwagę potencjał do przejęcia pakietu kontrolnego, wydaję się być rozsądnym mnożnikiem. Oczywiście dla oceny ważniejsze jest to, ile Eurozet będzie zarabiać w przyszłości. Niestety trudno powiedzieć, jak ta wycena wygląda, bazując na ostatnich wynikach, bo nie mamy danych za 2018 rok. Rynek reklamy pozostaje dość stabilny, wspierany jest szybkim rozwojem gospodarki, więc być może nie było dużych zmian wyniku - stwierdza.

Do 2022 roku będzie mogła przejąć pozostałe udziały

Przejęcie mniejszościowego pakietu udziałów nie wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do 2022 roku Agora będzie mogła jednak przejąć pozostałe udziały Eurozetu od SFS Ventures.

 Według Księżopolskiego skoro opcja zakupu pozostałych udziałów została wpisana w umowę i skoro Eurozet wpisuje się w dość dobrze w medialny charakter biznesów Agory, analityk zakłada, że zarząd Agory będzie chciał skorzystać z takiej opcji.

- Natomiast potrzeba jeszcze pozyskać finansowanie na taką transakcję. Jeśli w międzyczasie nie pojawi się jakaś inna duża akwizycja, a nowa strategia Agory zakłada rozwój w kilku obszarach jak chociażby e-commerce, to spodziewałbym się skorzystania z takiej opcji - podkreśla.

Agora ma doświadczenie w segmencie radiowym

Eksperci rynku medialnego komentując transakcję po ogłoszeniu jej wyników sceptycznie podchodzili do wiadomości o inwestycji Agory w biznes radiowy, który w opinii niektórych będzie przechodzić kryzys, jeśli chodzi o radio jako tradycyjne medium.

Z kolei analityk Haitong Banku ocenia tę decyzję pozytywnie.

- Zdecydowanie bardziej podoba mi się strategia zwiększania pozycji rynkowej w segmencie radiowym niż "na siłę" wchodzenie w segment e-commerce, gdyż jak przykłady Trader.com czy GoldenLine pokazują że niekoniecznie zwiększają one wartość Agory. Segment radiowy jest ciekawy. Po pierwsze, Agora dział w radiu od wielu lat. Co więcej działa z sukcesami, czyli można powiedzieć, że wie jak robić biznes radiowy – stwierdza Konrad Księżopolski. - Po drugie, dodawania kolejnego aktywa radiowego do już istniejących daje potencjał do skorzystania z efektów skali oraz do wyciśnięcia efektów synergii. Po trzecie, radio pomimo że jest dość starym medium, cały czas pozostaje dość atrakcyjne dla reklamodawców ze względu na względnie stałą bazę użytkowników oraz ogólnokrajowy zasięg. Poza tym jest znacznie tańszym medium od telewizji, która także oferuje zasięg krajowy - ocenia ekspert dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Ekspert Raiffeisena podkreśla, że na razie spółka zakupiła udział mniejszościowy. - Gdyby przejęła kontrolę to pojawią się szanse na synergie. Dla podmiotu z silną pozycją w biznesie radiowym zakup konkurenta miałby sens ale będzie to uwarunkowane uzyskaniem odpowiednich zgód regulatora – przekazał nam Dominik Niszcz.

W połowie ub.r. Agora ogłosiła swoją strategię na lata 2018-2022. Zapowiedziała wtedy, że przeznaczy prawie 500 mln zł na przejęcie, m.in. w sektorze marketingu internetowego i e-commerce. We wrześniu poinformowała, że za 4,4 mln euro kupi 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów netto ze sprzedaży o 4,8 proc. do 795,1 mln zł oraz 7,1 mln zł zysku netto (wobec 7 mln zł straty netto rok wcześniej).

Segment radiowy Agory od stycznia do września ub.r. miał 77,9 mln zł przychodów (tyle samo co rok wcześniej) oraz 12,9 mln zł zysku EBITDA (w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku wyniósł on 10,3 mln zł). Do firmy należą udziały w nadawcy Radia TOK FM, a także stacje Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio.

Reakcja giełdy na zapowiedź kupna Eurozetu

W środę po godz. 16, tuż po tym jak ogłoszono kupno 40 proc. udziałów Eurozetu przez Agorę, kurs akcji spółki na warszawskiej giełdzie znacząco zmalał. O godz. 16:30 spadek wynosił 10,5 proc. (do 11,20 zł), a na koniec sesji - 9,3 proc. (do 11,20 zł). Z kolei w czwartek spółka zamknęła sesję ceną 11,35 zł za akcję, co stanowiło wzrost o 1,34 proc.

Konrad Księżopolski stwierdza krótko: - Wysoka cena zapłacona za Eurozet spowodowała negatywną reakcję rynku.
Natomiast Dominik Niszcz podkreśla, że trzeba wziąć pod uwagę to, że cena akcji Agory wzrosła mocno w miesiącu poprzedzającym informację o umowie.

- Być może wyższa wycena skłoniła niektórych inwestorów do realizacji zysku, co skutkowało spadkami na środowej sesji. Natomiast gdy porównujemy dzisiejszy kurs z ceną sprzed 10 dni to mamy praktycznie ten sam poziom. Z kolei miesiąc temu cena akcji Agory była kilkanaście procent niższa, a nie było w tym okresie bardzo istotnych informacji ze spółki poza zakupem udziału w Eurozet. Dlatego ocena reakcji inwestorów nie jest w tym przypadku jednoznaczna – mówi nam analityk.

38 mln zł zysku Eurozetu w 2017 roku

Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września 2017 roku działające pod nazwą ZET Gold), Radio Plus i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W 2017 r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.

W ostatnich latach Radio ZET notowało spore spadki słuchalności. Według badania Radio Track od sierpnia do października ub.r. stacja miała 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 13,9 proc. rok wcześniej. Pod koniec września rozgłośnia rozstała się z redaktorem naczelnym Sławomirem Assendi. Antyradio od sierpnia do października ub.r. miało 2 proc. udziału w rynku, Meloradio - 0,9 proc., a Chillizet - 0,2 proc.

Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu ub.r. Radiozet.pl zanotowało 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl - 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, Chillizet.pl - 1,21 mln użytkowników i 3,63 mln odsłon, a Planeta.fm (641,8 tys. użytkowników i 2 mln odsłon).

Dołącz do dyskusji: Analitycy o przejęciu Eurozetu za 326,75 mln zł: Agora zapłaciła za premię w postaci synergii

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ass
Nie słucham tej sieczki więc co mnie obchodzi kto przepłacił za to badziewne radyjko.
0 0
odpowiedź
User
ron
Przecież to są jaja. Główne media w Polsce są w rękach zagranicznych lub lewicowo- liberalnych polskich konglomeratów medialnych.A teraz pseudofachowcy będą tłumaczyć to synergią . Jaka synergia to jest monopol medialny starego układu. Nowy gracz zyskujący na rynku nie ma szans wygrać z nimi. Od razu odezwą się medialni pseudoobrońcy demokraci,którzy nie znoszą innego niż lewicowy punkt widzenia.Agora zrobi z tego już i tak liberalnego radia TOK FM bis. Czasem słuchałem Zetki od teraz nie zamierzam jej słuchać wcale.
0 0
odpowiedź
User
a
Przecież to są jaja. Główne media w Polsce są w rękach zagranicznych lub lewicowo- liberalnych polskich konglomeratów medialnych.A teraz pseudofachowcy będą tłumaczyć to synergią . Jaka synergia to jest monopol medialny starego układu. Nowy gracz zyskujący na rynku nie ma szans wygrać z nimi. Od razu odezwą się medialni pseudoobrońcy demokraci,którzy nie znoszą innego niż lewicowy punkt widzenia.Agora zrobi z tego już i tak liberalnego radia TOK FM bis. Czasem słuchałem Zetki od teraz nie zamierzam jej słuchać wcale.


synergia będzie taka, jak ta pomiędzy stacjami radiowymi, które agora posiada aktualnie. Nie ma czego słuchać. W zetce nic się zmieni i nadal będzie tracić słuchaczy, a więc nie pozostaje nic tylko się cieszyć, że agora umoczyła taka kasę.
0 0
odpowiedź