W Polsce działa 318 browarów. Rynek piwa rośnie
W 2018 na rynku sprzedaży detalicznej działało 318 browarów, a konsumenci mogli wybierać spośród 853 nowości na rynku piwa - pokazuje badanie firmy Nielsen.
Piwo generuje największe zyski spośród wszystkich segmentów alkoholi. W 2018 roku Polacy wydali na ten rodzaj trunku 16,7 mld złotych - więcej niż na wódkę czy whisky (dane Nielsena).
– Warto zwrócić uwagę, na to że w całym 2018 zmiana wolumenu sprzedaży była o połowę mniejsza i wynosiła 3,5%. Świadczy to o tym, że Polacy kupują coraz droższe piwo. Z jednej strony składa się na to wzrost średniej ceny najbardziej popularnych wariantów, z drugiej rozwój piwnych specjalności - podkreśla Edyta Prokopiuk, konsultant Nielsena.
318 browarów warzy w Polsce piwo
W 2018 na rynku działało 318 browarów, przy czym mówimy tutaj o sprzedaży detalicznej. To o 43 więcej niż rok wcześniej.
Eksperci Nielsena wskazują, że na taki wynik składa się coraz większa liczba dynamicznie rozwijających się małych browarów, ale również wycofywanie się graczy z rynku - głównie zagranicznych.
- Obserwujemy również coraz większą profesjonalizację browarów, szczególnie tych, które rozpoczęły swoją działalność na początku piwnej rewolucji. Już w tym roku pojawią się piwa z nowego zakładu Browaru Pinta. Natomiast Doctor Brew wydzierżawił Browar Lwówek i ma wyłączone prawo do jego zakupu. Przykładów jest więcej, a często tak duże przedsięwzięcia są możliwe głównie dzięki przeprowadzanym z sukcesem akcjom crowdfundingowym. Polacy już nie tylko chcą pić piwo, ale również być częścią tej społeczności - czytamy w analizie Nielsena.
Trendy na rynku piwa
Nasilającym się trenem w branży jest rozwój piw bezalkoholowych. Piwa o zawartości alkoholu poniżej 0,5% to już niemal 513 mln złotych, co odpowiada 3,1 proc. udziałów w całej kategorii. To więcej, niż udział win musujących i rumów razem wziętych. Rozwojem tego segmentu w największym stopniu kierowały piwa z zerową zawartością alkoholu, wygenerowały trzy czwarte całego wzrostu.
- Trend rozwoju piw bezalkoholowych jest o tyle ważny, że wpływa na sposób konsumpcji - oceniają eksperci Nielsena.
Co czeka branżę piwa w tym roku? - Prawdopodobnie kolejne konsolidacje na rynku. Polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany, więc browary będą musiał się skupić na jakości oraz budowaniu dystrybucji. Do wzrostu piwnych specjalności będą się przyczyniać Indian Pale Ale i piwa pszeniczne, a spośród smaków, popularne już wśród browarów rzemieślniczych, smaki tropikalne takie jak marakuja czy ananas - puentuje Edyta Prokopiuk.
Dołącz do dyskusji: W Polsce działa 318 browarów. Rynek piwa rośnie
Można tak? Kasujecie czy puścicie, redaktorzy?