SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVN WBD liderem, Republika wyżej niż Netflix. Pierwszy taki raport Nielsena

Firma Nielsen, mierząca oglądalność telewizji i steramingu, udostępniła nowy raport, pokazujący TOP 10 grup mediowych z największym udziałem w oglądalności wśród dystrybutorów treści wideo w Polsce. Wyniki obejmują zarówno oglądalność kanałów TV, jak serwisów na żądanie. Liderem okazała się grupa Warner Bros. Discovery przed Telewizją Polską i Grupą Polsat. Netflix był dopiero dziewiąty, wyżej znalazła się Telewizja Republika. 

fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Nielsen od ponad 25 lat mierzy oglądalność telewizji w Polsce - przypomniała na początku spotkania z dziennikarzami szefowa Nielsena w Polsce Lucyna Koba. W 2020 r. firma dodała pomiar streamingu na telewizorach. Teraz mierzy również oglądanie treści wideo w domu na innych urządzeniach jak komputery czy smartfony. Dzięki temu mogła przygotować nowy raport pod nazwą All Screens Video Landscape. 

Wykorzystano w nim dane pochodzące z jednoźródłowego panelu telemetrycznego składającego się z 3,5 tys. gospodarstw domowych i prawie 9,7 tys. panelistów. Zestawienie oparte jest o dane roczne dotyczące udziału w oglądalności AMR (Average Minute Rating) i dotyczy widzów powyżej 4. roku życia.

Co istotne raport obejmuje oglądalność z czterech ekranów: telewizorów, PC/laptopów, smartfonów i tabletów. Obejmuje on oglądanie treści wideo na telewizorze z anteną naziemną, satelitarną lub podpiętym do kablówki oraz innych urządzeniach podłączonych do domowej sieci internetowej (za pomocą kabla lub Wifi). Tym samym jeśli panelista oglądał jakiś materiał wideo np. na smartfonie w pracy czy w autobusie, to tego w tym badaniu nie ma. No i co ważne, badanie dotyczy 93 proc. polskich gospodarstw domowych, które posiadają w domu telewizor.

Trzy duże grupy dominują na rynku

Udział w oglądalności został wyliczony na podstawie całkowitego zasięgu i spędzanego czasu w danym medium przez widzów. Co pokazuje raport? Liderem w tym ujęciu jest grupa Warner Bros. Discovery, nadawca m.in. stacji TVN, TVN7, TVN24 czy Eurosport, ale też właściciel platform streamingowych Max i Player (dokładny wykaz wszystkich ujętych kanałów i serwisów na dole tekstu). Ta grupa ma 19,5-procentowy udział w kategorii źródeł treści wideo.

Na drugim miejscu znalazła się Telewizja Polska, która miała 18,4-procentowy udział. Dane dotyczą wszystkich kanałów nadawcy (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Seriale), ale nie obejmują oglądalności serwisów TVP VOD i TVP GO. Powód? Przyczyny techniczne – usłyszeliśmy na spotkaniu z przedstawicielami Nielsena, którzy przekonywali, że dodanie tych danych nie zmieniłoby kolejności grup w rankingu. Firma pracuje jednak, na tym, by wyniki serwisów TVP dołączyć do kolejnych raportów. 

Trzecia był Grupa Polsat, nadawca Polsatu, Polsat News, Super Polsatu czy TV4, ale też właściciel serwisu Polsat Box GO, z udziałem wynoszącym 18,2 proc.

Czwarte miejsce zajmuje Google, właściciel YouTube z 6,4-procentowym udziałem. Piąta była Telewizja Puls (TV Puls, Puls 2) z wynikiem na poziomie 3,8 proc. Udział na poziomie 3,24 proc. osiągnęła Telewizja Republika, której oglądalność w 2024 roku eksplodowała, dając jej szóste miejsce w zestawieniu. 

Spośród innych globalnych graczy, Meta, właściciel Facebooka i Instagrama zajął dopiero siódme miejsce z 2,67 proc. udziału. Netflix był natomiast dopiero dziewiąty (2,15 proc.). Mimo dużej popularności w Polsce jest to usługa, którą trzeba wykupić – ma to znaczeniu w porównaniu z największymi kanałami telewizyjnymi, dostępnymi zwykle bezpłatnie. 

Ósma lokata należała do kanałów i serwisów SPI (m.in. Kino Polska, Stopklatka TV), Co ciekawe Canal+, czyli właściciel SPI, nie znalazł się w top 10. Stawkę zamyka firma ByteDance, czyli właściciel TikToka.

- Nie jest zaskoczeniem, że to właśnie grupy właścicielskie wywodzące się z tradycyjnej telewizji znajdują się na szczycie listy graczy wideo w Polsce, co związane jest szerokim zasięgiem i długim czasem oglądania w szerokiej populacji. Jednak preferencje dotyczące ekranów stanowią interesujący wgląd w zwyczaje widzów w Polsce, szczególnie biorąc pod uwagę różnorodność globalnych i lokalnych graczy dostępnych dla widzów do wyboru - mówi Lucyna Koba.

Z zestawienia wynika, że ekran telewizora pozostaje niezwykle ważny dla widzów w Polsce, większość treści wideo jest oglądana właśnie na nim. W przypadku treści z YouTube, serwisów Mety czy TikToka w ich oglądalności dominują pozostałe ekrany. W przypadku Netflixa, 80 proc. jego oglądalności w domu przypada na ekran telewizora.

Rośnie udział streamingu na telewizorach

Przy okazji spotkania Nielsen podzielił się też innymi danymi. W 2024 r. średnio dziennie widzowie w Polsce oglądali wideo w domu przez 4 godziny 27 minut (276 minut). Z tej puli 56 minut dziennie, przeznaczaliśmy na oglądanie wideo „streamingowego” (filmy, seriale na żądanie czy kanały linearne w streamingu). 

W listopadzie 2024 r.  udziału streamingu w oglądalności treści na telewizorach wyniósł 9,1 proc. Rok wcześniej było to 6,7 proc.

Coraz większe korzystanie z treści wideo na telewizorach to efekt rosnącej liczny nowoczesnych urządzeń. W 2024 r już 59 proc. gospodarstw domowych posiadało telewizor Smart TV. W porównaniu do 2016 r. liczba domów z takim urządzeniem podwoiła się. 49 proc. telewizorów pozostawało w 2024 r. podłączonych do sieci. 


W skład poszczególnych grup wchodzą następujące kanały i serwisy:

Polsat: Eleven Sports1, Eleven Sports2, Disco Polo Music, Eska Rock TV, Eska TV Extra, Eska TV, Fokus TV, Nowa TV, Polo TV, Polsat, Polsat Café, Polsat Doku, Polsat Film, Polsat Games, Polsat Music HD, Polsat News, Polsat News2, Polsat Play, Polsat Rodzina, Polsat Seriale, Polsat Sport 1, Polsat Sport 2, Polsat Sport Fight, Polsat Sport 3, Polsat2, Super Polsat, Wydarzenia 24, TV4, TV6, Vox Music TV, Polsat News Polityka, Polsat Box Go, Polsat Go, Polsatnews.pl, Interia.pl

Warner Bros. Discovery: Cartoonito, Cartoon Network, Warner TV, Animal Planet HD, Discovery, Discovery Historia, Discovery Life, Discovery Science, Discovery Travel & Living, Discovery World, Discovery Civilisation, DTX, Eurosport1, Eurosport2, Food Network, HGTV, Investigation Discovery, Metro, TLC, Travel Channel, TTV – Twoja Telewizja, TVN, TVN Fabula, TVN Style, TVN Turbo, TVN24, TVN 24 Bis, TVN7, Max, Player, TVN24.pl

TVP: TVP4K, TVP ABC, TVP Dokument, TVP HD, TVP Historia, TVP Info, TVP Kultura, TVP Kobieta, TVP Nauka, TVP Polonia, TVP Rozrywka, TVP Seriale, TVP Sport, TVP1, TVP2, TVP3

Google: Youtube

TV Puls: TV Puls, Puls2

Telewizja Republika: TV Republika

Meta: Facebook, Instagram

SPI International: Stopklatka, Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Kino TV, Zoom TV, Gametoon, Novelas+1, FILMBOX Premium

Netflix: Netflix

Byte Dance: Tik Tok 

Dołącz do dyskusji: TVN WBD liderem, Republika wyżej niż Netflix. Pierwszy taki raport Nielsena

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dodzia
A zapowiedzi Stanowskiego względem tradycyjnych mediów takie buńczuczne były. :)
6 26
odpowiedź
User
p09
Youtube na 4 mcu pod wzgledem ogladalnosci video? tvn na 1? a co tam mozma ogladac - powtorki tych seriali dla madrych inaczej?
31 2
odpowiedź
User
...
Czyli Nielsen żyjący z badań dla tradycyjnej telewizji twierdzi, że tradycyjna telewizja w Polsce ma się dobrze? :)
30 1
odpowiedź