Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni
Połowa polskich internautów odwiedzających Facebooka jest w wieku 15-34 lat, 59 proc. ma wykształcenie średnie lub wyższe, a 36 proc. jest ze wsi. W ostatnich latach najbardziej wzrosła liczba użytkowników mających powyżej 35 lat i średnie wykształcenie oraz mieszkających na wsi. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Według Megapanelu PBI/Gemius w listopadzie ub.r. Facebooka odwiedziło 15,73 mln polskich internautów. To o 2,4 mln więcej niż rok wcześniej (co daje wzrost o 15,2 proc.), o 3,4 mln więcej niż dwa lata wcześniej (wzrost o 21,5 proc.), a o 6,6 mln więcej niż trzy lata wcześniej. Tym samym w ciągu trzech lat zasięg portalu wzrósł o 42 proc.
Przy czym nie wszyscy wśród odwiedzających Facebooka mają na nim konto, ponieważ spora część znajdujący się na nim treści (głównie na fanpage’ach) jest dostępna dla każdego. Według danych Socialbakers profile w serwisie ma obecnie 13,2 mln polskich użytkowników.
>>> Facebook kończy 10 lat. Jak zmienił internautów i e-marketing?
Wśród wszystkich polskich internautów, którzy w listopadzie ub.r. odwiedzili Facebooka, zdecydowanie największe grupy wiekowe tworzą osoby w wieku 15-24 i 25-34 lat. Tych pierwszych było 3,89 mln, a drugich - 4,06 mln. Razem stanowili 50,6 proc. ogółu użytkowników portalu. Z kolei 2,88 mln odwiedzających serwis miało 35-44 lat, stanowiąc 18,3 proc. wszystkich - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Internauci z pozostałych grup wiekowych stanowili łącznie 30,1 proc. użytkowników Facebooka. 1,65 mln to osoby w wieku 7-14 lat (10,5 proc. wszystkich), 1,69 mln w wieku 45-54 lat (10,8 proc.), a 1,55 mln w wieku 55 lat i więcej (9,9 proc.).
W ostatnich trzech latach Facebook zyskiwał użytkowników w każdej grupie wiekowej. Co ciekawe, najbardziej zwiększyła się popularność portalu wśród osób w wieku 35-44 oraz 55 i więcej lat. W obu grupach liczba jego użytkowników przez trzy lata podwoiła się - w pierwszej z 1,37 do 2,88 mln, a w drugiej z 718 tys. do 1,55 mln.
Wśród pozostałych internautów ten wzrost wyniósł od 50 do 72 proc. Najmniejszy był wśród osób w wieku 15-24 lat (z 2,59 do 3,89 mln), a najwyższy wśród użytkowników w wieku 25-34 lat (z 2,36 do 4,06 mln).
Ogółem Facebook w ciągu trzech lat wśród polskich internautów w wieku 7-14 lat zyskał 600 tys. użytkowników, w wieku 15-24 - 1,3 mln, w wieku 25-34 - 1,7 mln, w wieku 35-44 - 1,5 mln, w wieku 45-55 - 642 tys., a w wieku 55 i więcej - 835 tys.
W efekcie grono polskich użytkowników Facebooka nieznacznie się zestarzało. Osoby w wieku 7-14 lat w listopadzie ub.r. stanowiły w nim 10,5 proc., o 1 pkt proc. mniej niż trzy lata wcześniej, a osoby w wieku 15-24 lat - 24,7 proc., o 3,6 pkt proc. mniej. Za to udział użytkowników w wieku 35-44 lat wzrósł o 3,3 pkt proc., do 18,3 proc., a tych w wieku 55 lat i więcej - o 2 pkt proc., do 9,9 proc.
Tym samym największą grupę użytkowników portalu nie stanowiły już osoby w wieku 15-24 lat, tylko 25-34 lat. W poprzednich latach tych pierwszych było o 200-360 tys. więcej, natomiast w listopadzie ub.r. już o 170 tys. mniej niż drugich.
- Te zmiany wynikają z kilku nakładających się na siebie czynników: przede wszystkim pokolenie pierwszych użytkowników tego portalu się po prostu starzeje i zasila grono w wieku 34-44 lata; do tego przedziału wiekowego też stale napływają osoby dopiero rozpoczynające swoją zabawę z social media, więc ta grupa dość naturalnie staje się dominująca - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Dorota Brzozowska, research manager w agencji Mint Media. - Pokolenie 55+ to nowi użytkownicy: znaleźli się na Facebooku z ciekawości albo z potrzeby... bycia obecnym w życiu własnych dzieci. Kto z nas, pokolenia pierwszych facebookowiczów, jeszcze nie ma swoich własnych rodziców na Facebooku? Mój ojciec nie tylko odkrył Facebooka, ale też założył i moderuje własny fanpage (klubu golfowego) świetnie się czując ze swoimi znajomymi w social media - dodaje. - Wzrost udziału pokolenia 55+ pokrywa się z całościowym wzrostem z korzystania z internetu w tej grupie. Po prostu: masz internet, pewnie masz też profil na Facebooku, niezależnie od wieku - podkreśla.
4,86 mln polskich internautów, którzy odwiedzili Facebooka w listopadzie ub.r., ma wykształcenie średnie, a 4,4 mln - wyższe (to odpowiednio 30,9 i 27,9 mln wszystkich odwiedzających serwis). 3,69 mln użytkowników (23,5 proc. wszystkich) to osoby bez średniego wykształcenia, a 2,78 mln (17,7 proc. wszystkich) - z wykształceniem zawodowym.
Dalsza część analizy na kolejnej podstronie
1 2
Dołącz do dyskusji: Polscy użytkownicy Facebooka coraz starsi i mniej wykształceni