Polscy czytelnicy e-booków czytają dużo i długo, najczęściej na Kindle
Średnio 2,5 książki miesięcznie czytają polscy czytelnicy e-booków. Najpopularniejszym wykorzystywanym do tego urządzeniem jest Amazon Kindle - wynika z badania Virtualo, Burda Media i Allegro.
Badanie zostało zrealizowane na stronie czytnikoliczenie.pl. Odwiedzający byli proszeni o wypełnienie formularza, w którym trzeba było określić rodzaj urządzenia, na którym czyta respondent, liczbę przeczytanych przez niego książek, rok, w którym e-czytelnik dostał lub kupił swój czytnik oraz sposób czytania, a także płeć i wiek.
Wśród osób biorących udział w badaniu większość stanowili mężczyźni - 56 proc. w porównaniu do 44 proc. kobiet. 67 proc. stanowiły osoby w wieku od 25 do 45 lat, 44 proc. było w przedziale wiekowym 25-35 lat, a 23 proc. - od 36 do 45 lat.
Uczestnicy badania przeczytali łącznie ponad 250 tys. książek cyfrowych. W formularzu była możliwość zaznaczenia dokładnej daty otrzymania lub zakupienia e-czytnika. Została ona uznana za moment, w którym czytelnik zaczął czytać e-booki, a odpowiedzi zostały rozłożone proporcjonalnie do podanych dat, przy czym skrajne i nierealistyczne deklaracje zostały zdyskwalifikowane. Okazało się, że każdy z uczestników badania przeczytał średnio 50 e-booków na przestrzeni różnej liczby lat. 2 proc. osób rozpoczęło swoją przygodę z e-czytaniem przed 2009 rokiem, a 4 proc. ankietowanych czyta na e-czytniku od 2010 roku. Z kolei 10 proc. ankietowanych zaczęło czytać e-booki w 2011 roku, 29 proc. - w 2012 roku, a 39 proc. - w 2013 roku. Natomiast odsetek uczestników badania, którzy kupili swój czytnik w 2014 roku, wyniósł 16 proc.
Z uwzględnieniem upływu czasu i wielkości próby, średnia ważona wyniosła 29,8 e-booków czytanych rocznie przez jednego e-czytelnika. Daje to wynik 2,5 książki na miesiąc.
73 proc. osób, które wzięło udział w badaniu, posiada czytnik Amazon Kindle. Daleko w tyle znalazły się produkty marek OnyxBoox (4,6 proc.), PocketBook (4,2 proc.) i Prestigio (1,6 proc.), a 7,6 proc. respondentów wskazało na jeszcze inne marki urządzeń. 6 proc. e-czytelników czyta na tablecie, a 3 proc. na smartfonie. W ankiecie można było wskazać tylko jedno urządzenie.
41 proc. respondentów ankiety kupiło swój czytnik bezpośrednio od producenta na Amazon.com. 25 proc. zaopatrzyło się na Allegro.pl, 20 proc. skorzystało z usług innej strony internetowej, a 14 proc. - z marketu RTV/AGD.
Pod względem czytelnictwa 28 proc. badanych to "maratończycy", czyli osoby, które czytają dużo oraz długo i bardzo cierpliwie realizują swoją listę lektur. 24 proc. wybrało opcję "połykacza książek", czyli osoby, która czyta w kółko i bez przerwy, nawet kilka pozycji w jednym momencie. 20 proc. e-czytelników to "smakosze", którzy raz na pewien czas czytają książki, na których im szczególnie zależy. 14 proc. to "sprinterzy", którzy czytają bardzo intensywnie, nawet kilka pozycji jednocześnie, a później mają dość i robią sobie kilkunastodniową przerwę, aby ponownie wrócić do lektury. 4 proc. ankietowanych to "autostopowicze", czyli osoby, które czytają raz na pewien czas książki polecane przez znajomych lub media. 10 proc. preferuje jeszcze inny styl czytania.
Badanie "Czytnikoliczenie" zostało przeprowadzone na przełomie maja i czerwca 2014 r. przez Virtualo we współpracy z Burda Media i Allegro. W badaniu wzięło udział ponad 5500 osób.
Dołącz do dyskusji: Polscy czytelnicy e-booków czytają dużo i długo, najczęściej na Kindle