Na Legimi mniej nowych klientów. Płacą więcej
Sprzedająca e-booki i audiobooki firma Legimi zwiększyła w 2024 roku skonsolidowane przychody o 39 proc., m.in. dzięki podwyżce opłat. Natomiast wzrost liczby jej klientów był niższy niż wcześniej, a dynamikę wpływów i rentowność w czwartym kwartale osłabiły konsekwencje zmiany w prawie autorskim i sporu z częścią wydawców.

W 2024 roku przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Legimi sięgnęły 120,17 mln zł, rosnąc o 38,6 proc. z 86,68 mln zł rok wcześniej.
W sprawozdaniu firma wskazała dwa główne powody tej dynamiki. W ub.r. średnia liczba użytkowników jej platformy poszła w górę o 28 proc. Przełożyło się to na wzrost liczby jej klientów o 8,6 proc. do 302 tys. oraz abonentów (czyli klientów ponoszących comiesięczną opłatę, bez użytkowników oferty korporacyjnej i bibliotecznej) – o 0,6 proc. do 219 tys.
Więcej użytkowników, ceny w górę
Ponadto w efekcie podwyżki opłat wprowadzonej w 2023 roku średni przychód od użytkownika zwiększył się w ub.r. o 8 proc. – Ten średni wzrost przychodu od użytkownika był obserwowany już od drugiej połowy 2023 roku, jednak dopiero w 2024 roku podwyżka abonamentów miała realne przełożenie na wzrost przychodów, ze względu na objęciem nią istotnej części bazy użytkowników – wskazano w raporcie Legimi.
– Warto dodać, że na wzrost ARPU nie miało wpływu w 2024 roku wprowadzenie w listopadzie 2024 roku do oferty Legimi, Katalogu Klubowego, gdyż został on wdrożony w końcówce roku i skala transakcji w porównaniu do liczby transakcji opłat abonamentowych była jeszcze niewielka. Warto dodać, że model abonamentowy pozwala na zdecydowanie lepsze planowanie wyników finansowych i sytuacji ekonomicznej funkcjonowania Spółki w dłuższym okresie – dodano.

Przy czym dynamika użytkowników i klientów Legimi była znacznie niższa niż we wcześniejszych kilku latach. W 2023 roku liczba klientów platformy poszła w górę z 200 do 280 tys., a płacących abonentów – ze 160 do 217 tys. Z kolei w 2021 roku nastąpił wzrost odpowiednio o 41 proc. do 169,9 tys. i o 35 proc. do 116,1 tys.
Czwarty kwartał na minusie
Firma przyznała, że w czwartym kwartale ub.r. liczba jej abonentów zaczęła spadać. – W wyniku zamieszania oraz szumu medialnego jakie powstało wokół prawidłowości prowadzenia rozliczeń z wydawcami i negatywnego PR jakie niektórzy reprezentanci branży książki, a w szczególności podmioty konkurencyjne do Legimi, starały się zbudować wokół spółki – wskazano.
W połowie października kilku dystrybutorów i wydawców książkowych wyraziło zastrzeżenia m.in. wobec oferowanego przez Legimi kanału bibliotecznego. Swoje książki z oferty bibliotecznej Legimi wycofało m.in. Virtualo, zaznaczając że to ruch „do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości”.
Legimi pod koniec listopada udało się natomiast porozumieć co do powrotu, na zmienionych warunkach, książek z oferty Platformy Dystrybucyjnej Wydawnictw do kanału bibliotecznego.
Koszty operacyjne grupy Legimi w ub.r. zwiększyły się o 34,3 proc. do 115,91 mln zł. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki na usługi obce (czyli przede wszystkim licencje do oferowanych treści, marketing i część prac rozwojowych) poszły w górę z 76,55 do 102,44 mln zł, zaś te na wynagrodzenia – z 4,8 do 7,25 mln.
Całoroczny zysk na poziomie EBITDA poszedł w górę z 2,84 do 6,91 mln zł, na operacyjnym – z 367,6 tys. do 3,79 mln zł, a wynik netto – z 371,5 tys. zł straty do 2,72 mln zł zysku.
Przy czym w pierwszych trzech kwartałach ub.r. firma osiągnęła wyższy zysk (4,69 mln zł EBITDA, 4 mln zł operacyjnego i 3,09 mln zł netto), co oznacza, że w czwartym kwartale zanotowała straty.

Dołącz do dyskusji: Na Legimi mniej nowych klientów. Płacą więcej