SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koszty treści i reklam mocniej obciążą Audiotekę. Co po nowelizacji prawa autorskiego?

Platforma z audiobookami i e-bookami Audioteka pracuje na repakietyzacją swoich usług i analizuje skutki nowelizacji prawa autorskiego. - Robimy wszystko, co się da, aby uniknąć istotnego podnoszenia cen - podkreśla Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.

Wirtualna Polska Holding pierwszy pakiet akcji Audioteki kupiła we wrześniu 2022 roku, wyceniając spółkę na 156,4 mln zł. Natomiast w połowie ub.r., po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK, przejęła resztę jej akcji. Za pakiet kontrolny zapłaciła 74,64 mln zł.

Niedługo potem Audioteka wchłonęła należącą już wcześniej do  Wirtualnej Polski Holding spółkę Netwizor zarządzającą platformami Pilot WP i Open FM. Zaczęła działać jako Audioteka Group. Zaś na początku 2024 r. zmieniły się władze firmy: szefem został Michał Brański - wiceprezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, do kierownictwa dołączyły też Edyta Sidwa (poprzednio w grupie Allegro) i Jagna Wiszniewska z Telewizji WP.

Wolniejszy wzrost Pilot WP, bo wzrosła konkurencja

Nowe władze postanowiły zaktualizować założenia dotyczące strategii rozwoju Grupy Audioteka, co przełożyło się na zmianę prognoz finansowych.

Kierownictwo nadal zakłada, że wpływy Audioteka Group nadal będą rosły, ale nie we wszystkich obszarach tak mocno jak prognozowano wcześniej. - Po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji i perspektyw rozwoju rynku audiobooków, prognozuje się utrzymanie pozytywnego trendu wzrostu przychodów. Jednocześnie, w związku z wysoką konkurencją na rynku internetowego dostępu do programów telewizyjnych, Grupa szacuje wolniejszy wzrost tej linii biznesowej - opisano w sprawozdaniu Wirtualnej Polski Holding.

CZYTAJ TEŻ: Sport pomógł reklamowo Wirtualnej Polsce. Ale poprawa wolniejsza od oczekiwań

Władze Audioteka Group zakładają, że łączne wpływy z działalności subskrypcyjnej będą rosły w tempie kilkunastu procent. - Co będzie związane przede wszystkim z rosnącą liczbą subskrybentów głównego produktu Audioteka - wskazano.

Nieco gorzej będzie z zyskownością: marża EBITDA ma nieco zmaleć. - W związku z planowanymi większymi inwestycjami w marketing i reklamę, a także oczekiwanymi kosztami kontentu - zaznaczono.

Test na utratę wartości pionu biznesowego Audioteka „wykazał relatywnie niewielką nadwyżkę oszacowanej wartości użytkowej nad wartość bilansową testowanych aktywów”. W bilansie Wirtualnej Polski Holding wycena aktywów Audioteka Group się nie zmieniła: wynosi na koniec 2023 i na koniec września 2024 73,19 mln zł.

Audioteka z nowymi pakietami?

Wzrost kosztów treści odczuła ostatnio inna platforma z e-bookami i audiobookami należąca do Wirtualnej Polski Holding (firma od prawie roku jest w niej mniejszościowym akcjonariuszem) - Legimi. W połowie października zdecydowała się wprowadzić nowy Pakiet Klubowy z dodatkową opłatą za każdy tytuł. Uzasadniła to wejściem w życie nowelizacji prawa autorskiego.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Zbiegło się to z zarzutami części dystrybutorów i wydawców co do rozliczeń m.in. w ramach tzw. kanału bibliotecznego. Legimi częściowo wyjaśniło tę sprawę z Platformą Dystrybucyjną Wydawnictw, a w połowie listopada podało, że od uruchomienia Pakietu Klubowego straciło 5 proc. abonentów.

Co w świetle zmienionego prawa autorskiego zrobi Audioteka Group? - Cały rynek jest w procesie rozpoznawania, jak zaimplementować te nowe przepisy więc nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć - stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding, na telekonferencji omawiającej wyniki firmy w trzecim kwartale.

- Niemniej jednak Audioteka pracuje nad tzw. repakietyzacją swoich usług i oczywiście stara się wdrożyć te ewentualne dodatkowe opłaty w taki sposób, żeby użytkownicy ich nie odczuli. Działamy na silnie konkurencyjnym rynku, więc robimy wszystko, co się da, aby uniknąć istotnego podnoszenia cen - dodał. Zaznaczył, że nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji.

W trzecim kwartale br. cały segment reklamowo-internetowy Wirtualnej Polski Holding wypracował wzrost przychodów rok do roku o 6,4 proc. do 175,18 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 1,8 proc. do 60,88 mln zł. Firma nie podaje, jaką część wpływów i zysku zapewnia emisja reklam, a jaką sprzedaż subskrypcji.

Dołącz do dyskusji: Koszty treści i reklam mocniej obciążą Audiotekę. Co po nowelizacji prawa autorskiego?

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja
Chyba najlepszy gracz na polskim rynku audiobooków. Osobiście mam subskrypcję Audioteka Plus co oznacza 1 audiobook za 25zł / mc.
Biorąc pod uwagę ich ceny to całkiem niezły deal :)
odpowiedź
User
Moluszny
A imo wcale nie taka najlepsza na rynku. Ja wole serwis z pomaranczowa łzą. W cenie jednego audiobooka mam sluchania przez caly mc. A jak na audiotece wstawia reklamy to na pewno przybedzie wszystkiego pienieżnego a nie czekaj, tych noo uzytkownikow im przybedzie. W tych czasach ludzie tylko czekaja az w miejscu bez reklam pokaza sie reklamy. Takie dopasowane. Ooo te to tak.
odpowiedź
User
16latka
Polecam biblioteki stacjonarne 🙂
odpowiedź