Netia z niższymi wpływami i zyskiem. Więcej klientów telewizji, mniej internetu
W pierwszej połowie br. Netia zanotowała 769,1 mln zł przychodów, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej, oraz 223,1 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, 14 proc. mniej niż przed rokiem. Liczba pojedynczych usług świadczonych przez operatora (RGU) zmalała w skali roku o 7 proc. do 2,253 mln.
Spadek wpływów Netia tłumaczy właśnie niższą liczbą świadczonych usług. - Dotyczy to zwłaszcza usług opartych o dostęp regulowany (WLR) w obszarze B2C oraz z utrzymującą się presją cenową na usługi głosowe w obszarze B2B i relatywnie niższym wolumenem ruchu głosowego - komentuje spółka w komunikacie przesłanym Wirtualnemedia.pl.
W samym drugim kwartale br. przychody spółki wyniosły 380,3 mln zł i były o 2 proc. niższe niż w poprzednim kwartale. Zysk EBITDA w pierwszym półroczu osiągnął wartość 224,1 mln zł był mniejszy o 9 mln zł niż rok wcześniej. Marża EBITDA wyniosła 29,1 proc. w minionym półroczu oraz 29,6 proc. w zeszłym kwartale. Zysk netto w zeszłym półroczu wyniósł 7,82 mln zł wobec 19,25 mln rok wcześniej, a w poprzednim kwartale - 6,56 mln zł wobec 8,29 mln zł rok wcześniej.
Łączna liczba usług świadczonych klientom przez Netię (tzw. RGU) wyniosła 2,253 mln, malejąc w pierwszym kwartale o 38 tys., a w drugim o 13 tys. Przy czym liczba usług we własnej sieci wzrosła w drugim kwartale o 10 tys. do poziomu 1,2 mln, a tych oferowanych przez dostęp regulowany spadła do 1,053 mln.
Na koniec czerwca Netia miała 152 tys. aktywnych klientów usług telewizyjnych, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Już 37 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych Netii korzysta z usług telewizyjnych. - Kluczowym zadaniem na 2015 r. jest wzrost sprzedaży usług telewizyjnych do nowych klientów, zarówno na bazie zmodernizowanych sieci NGA, jak i na bazie sieci dawnej telewizji kablowej Aster - podkreśla spółka. Z kolei liczba usług szerokopasmowych świadczonych przez Netię zmalała w skali roku o 7 proc. do 771 tys. na koniec czerwca br. - Mając na celu obronę marży brutto Netia koncentruje się bardziej na usługach oferowanych we własnej sieci i na usługach pakietowych niż na usługach oferowanych w oparciu o dostęp regulowany lub na liczbie usług ogółem - komentuje operator.
Skorygowany zysk EBITDA Netii w segmencie usług biznesowych w drugim kwartale wyniósł 71 mln zł przy marży 43,4 proc., a w segmencie usług dla klientów indywidualnych - 36 mln zł przy marży 17,1 proc. Dla pierwszego duże znaczenie ma zakup przez firmę wiosną br. spółki TK Telekom. Na koniec czerwca 52 proc. klientów indywidualnych, o 5 proc. więcej niż przed rokiem, korzystało z usług szerokopasmowych świadczonych na własnej sieci, a 40 proc. z tych klientów korzysta również z usług telewizyjnych operatora.
- Skupiamy się na realizacji strategii przyjętej w listopadzie 2014 r dla Grupy Netia, w ramach której dokonujemy także proaktywnej konsolidacji w ramach polskiego rynku telekomunikacyjnego, czego wyrazem jest nabycie spółki TK Telekom - komentuje Bogusława Matuszewska, prezes Netii.
Dołącz do dyskusji: Netia z niższymi wpływami i zyskiem. Więcej klientów telewizji, mniej internetu