Mediaedge:CIA największym domem mediowym w Polsce
Dwa domy mediowe w Polsce zanotowały sprzedaż powyżej 1 mld zł wpierwszym półroczu 2009 roku - pokazuje analiza ZenithOptimedia. Zraportu wynika, że kryzys na rynku reklamowym osiągnął już punktkrytyczny. W 2010 roku przewidywana jest stagnacja, zaś tendencjewzrostowe pojawią się w 2011 r.
Największe domy mediowe i przychody w PLN wokresie Styczeń - Czerwiec 2009 | ||
Dom mediowy: | PLN | Udział w rynku: |
Mediaedge:CIA | 1144923781 | 10,00% |
ZenithOptimedia | 1091750637 | 9,00% |
Starcom | 897842184 | 8,00% |
Mediacom | 611227585 | 5,00% |
Media Direction OMD | 586087569 | 5,00% |
OMD | 544959477 | 5,00% |
Universal McCann | 410329754 | 4,00% |
MPG | 327990993 | 3,00% |
Mindshare | 242599174 | 2,00% |
Największe domy mediowe i przychody w PLN w2008 roku | ||
Dom mediowy: | PLN | Udział w rynku: |
ZenithOptimedia | 1753837238 | 8,00% |
OMD | 1426319477 | 7,00% |
Starcom | 1368716819 | 7,00% |
Mediacom | 1344396826 | 6,00% |
Mediaedge:CIA | 1306014318 | 6,00% |
Initiative | 964356326 | 5,00% |
PHD | 699842948 | 3,00% |
Universal McCann | 698657345 | 3,00% |
Media Direction OMD | 529201340 | 3,00% |
Mindshare | 456201361 | 2,00% |
* Źródło: ZenithOptimedia, dane rynkowe
Z danych ZenithOptimedia wynika, że segmentcharakteryzuje się marżą netto na poziomie 3-5 proc. Sytuacjarynkowa wymusiła na mediach znaczne obniżki cen, które w okresie IVkw 2008 i II kw 2009 roku zbliżały się do poziomu 45-50 proc. W IIIkw. 2009 roku właściciele mediów (szczególnie telewizja) powolizaczęli powracać do podwyżek cenników reklam.
- Zleceniodawcy skłaniają się ku większym oszczędnościom, abymóc sobie pozwolić na zwiększenie wydatków na reklamę w 2011 roku,poprzedzającym Euro 2012. To będzie pierwszy rok, kiedy wydatki wewszystkich kategoriach mediów zaczną rosnąć" - podkreślaJakub Potrzebowski, CEO ZenithOptimediaPolska.
- Kryzys zapoczątkowany w 2008 roku nieco uszczuplił iograniczył wydatki na media, tym samym obniżając wartość całegorynku. Zapoczątkowało to okres oszczędności i znacznie bardziejrestrykcyjnego podejścia do wydatków reklamowych w 2009 r. Aktualnasytuacja na rynku mediów skłania do przypuszczeń, że ceny wtelewizji, radiu i OOH spadną, natomiast w Internecie wzrosną. Wprasie i magazynach ze względu na koszty stałe ceny będą napodobnym poziomie jak 2008 roku. Również kina nie powinnywprowadzać dużych zmian w cenach - czytamy w raporcieZenithOptimedia.
Dołącz do dyskusji: Mediaedge:CIA największym domem mediowym w Polsce