Co drugi Polak czeka na letnie wyprzedaże
Początkiem czerwca sklepy zaczynają oferować klientom produkty po obniżonych cenach. I to właśnie letnie promocje interesują konsumentów najbardziej - wynika z badania IBRIS, które jest częścią raportu Santander Consumer Banku – „Polaków portfel własny – kochamy okazje””
Na pytanie o okazje zakupowe najbardziej sprzyjające zakupom, niemal połowa, bo 42,2 proc. osób badanych, wskazało wyprzedaże organizowane m.in. w sezonie letnim. W tej grupie zdecydowanie dominują kobiety – 39 proc. pań lubi upolować okazje na letnich wyprzedażach. Dla porównania, wśród panów odsetek ten wynosi 21,5 proc.
Polacy bardzo racjonalnie podchodzą promocji
Polacy bardzo racjonalnie podchodzą do wszelkich promocji. 48,1 proc. kobiet i 45,3 proc. mężczyzn deklaruje, że ze specjalnych okazji korzysta tylko wtedy, kiedy dotyczą czegoś, co i tak mieli kupić. z kolei prawie co dziesiąty Polak wybiera zawsze te towary, które są aktualnie w promocji.
Wbrew pozorom liczna jest także grupa Polaków, którzy na letnie promocje nie zareagują. 23,7 proc. kobiet i 31,2 proc. mężczyzn deklaruje, że nie zwraca uwagi na zniżki i kupuje to, co uważa za potrzebne bez względu na rabaty. Jednocześnie 8,6 proc. badanych uwielbia promocje i praktycznie nie kupuje niczego, co nie jest w specjalnej cenie.
Najbardziej cenioną akcją prosprzedażową jest mechanizm "drugi lub kolejny produkt za grosz". Tak uważa 44,2 proc. badanych. 41,3 proc. konsumentów za najbardziej przekonującą uważa tradycyjną zniżkę na produkt czy rabat podczas zakupów. Na trzecim miejscu znalazła się darmowa dostawa.
Coraz więcej klientów robi zakupy w sklepach online
Coraz więcej klientów robi zakupy w sklepach online, więc nie dziwi, że 25,3 proc. z nich skusi się na zakupy w internecie, o ile nie będzie musiało płacić za dostarczenie produktów. Wśród preferencji promocyjnych Polaków znalazły się również bony na kolejne zakupy (20,3 proc.) i punkty do programu lojalnościowego (16,1 proc.). Do zakupów na wyprzedażach klientów może zachęcić też zniżka za określoną formę płatności (13,9 proc.).
Preferencje promocyjne zmieniają się wraz z wiekiem. Darmową dostawę za atrakcyjną uznaje 33,8 proc. osób w wieku 18-29 lat, ale już tylko 23,2 proc. Polaków w wieku 50-59 lat. Drugi lub kolejny produkt gratis to interesująca okazja szczególnie dla osób po trzydziestce. Natomiast badani w wieku 70+ najczęściej wybierają zniżkę na produkt i rabat podczas zakupów (38 proc.).
Badanie "Polaków portfel własny – kochamy okazje" zostało zrealizowane przez Instytut IBRIS na zlecenie Santander Consumer Banku w dniach 9-11 października 2018 r., poprzez ankietę telefoniczną. W badaniu udział wzięły osoby pełnoletnie z całej Polski, próba n=1000.
Dołącz do dyskusji: Co drugi Polak czeka na letnie wyprzedaże