SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

WPP zarządziło wielki powrót do biur. Sprawdziliśmy, jak pracuje się u ich konkurentów

Od kwietnia pracownicy firm należących do holdingu reklamowego WPP, także w Polsce, będą musieli pracować w biurze przez cztery dni w tygodniu zamiast dotychczasowych dwóch. Ich konkurenci w Polsce pozostaną przy dotychczasowym, dużo elastyczniejszym modelu pracy. Powód? Ten model się sprawdził. Sprawdziliśmy, jak pracuje się m.in. w OMD, Mediahub i Group One. 

Fot. Pixabay Fot. Pixabay

Kilka dni temu Mark Read, CEO holdingu WPP poinformował, że od kwietnia pracownicy agencji należących do holdingu na całym świecie (ok. 110 tys. pracowników) będą pracować w biurze 4 dni w tygodniu, a nie tak jak do tej pory - 2 dni. W Polsce do WPP należą m.in. takie agencje, jak Burson, GroupM, Wavemaker, Mindshare, Essence MediaCom, Ogilvy, VML, Grey. 

Nie spotkało się to z wielkim entuzjazmem. Wręcz przeciwnie. Powstała petycja, w której osoby zatrudnione w spółkach WPP sprzeciwiają się decyzjom swoich przełożonych i apelują do nich, by zrezygnowali z zapowiadanych zmian, bo przyniosą one firmie więcej szkody niż pożytku (niektórzy z managerów wyższego szczebla miało zapowiedzieć, że odejdą z firmy, jeśli zmiany zostaną wprowadzone). Pod petycją w ciągu 4 dni zebrano podobno ok. 10 tys. podpisów. 

Nie wiadomo jeszcze, jak będzie w polskich oddziałach agencji WPP. Ale bardzo prawdopodobne jest, będą musiały dostosować się do nowej polityki firmy. 

Tymczasem, jak ustalił portal Wirtualnemedia.pl, u konkurentów WPP w Polsce dotychczasowe modele pracy hybrydowej mają zostać utrzymany. Są one zdecydowanie bardziej elastyczne od tego, który zacznie obowiązywać w firmie zarządzanej przez Marka Read'a od kwietnia. 

Zobacz też: Amazon każe wracać do biur

Najczęściej trzy dni w biurze

OMD, podobnie jak większość firm w czasie pandemii COVID przeszło na pracę zdalną - tak pracowała większość zespołu. Ci, którzy chcieli pracować w biurze, mieli taką możliwość. 

Po pierwszej fali pandemii agencja przeszła na model hybrydowy, który funkcjonuje do dziś. 

Obecnie pracujemy w systemie 3 dni w biurze plus 2 dni pracy zdalnej, z dodatkową możliwością skorzystania w ciągu roku z 24 dni pracy zdalnej okazjonalnej. Wprowadziliśmy także stałe dni obecności – poniedziałki i wtorki – które umożliwiają zespołom regularne spotkania w większym gronie, budowanie relacji między współpracownikami oraz wymianę doświadczeń pomiędzy różnymi działami – mówi Alicja Miklaszewska - Kowalczuk, managing director OMD. 

Podkreśla, że na ten moment nie ma planów zmian w sposobie funkcjonowania biura. – Obecny model hybrydowy pozwala nam utrzymywać społeczny wymiar pracy w agencji, jednocześnie oferując elastyczność osobom, które preferują pracę z domu. Widzimy, że nasi pracownicy traktują taką formę jako istotny przywilej, co dodatkowo wpływa na ich zadowolenie z pracy – mówi. 

Alicja Miklaszewska - Kowalczuk dodaje, że jeśli chodzi o pełny powrót do pracy stacjonarnej, wydaje się to mało prawdopodobne. – Wpływa na to kilka czynników: zmniejszenie powierzchni biurowej przez wiele firm w trakcie i po pandemii, co wymusza hybrydowy tryb pracy, a także oczekiwania pracowników. Praca hybrydowa stała się jednym z kluczowych elementów oferty pracodawców, szczególnie w kontekście konkurencyjności na rynku pracy – wskazuje nasza rozmówczyni. 

Elastyczność potrzebna i wskazana

Hybrydowy system pracy obowiązuje też w agencji mediowej Mediahub. Jej pracownicy trzy dni spędzają w biurze, z czego dwa są wspólne dla wszystkich, a trzeci każdy ustala indywidualnie z przełożonym. 

– Chcemy, żeby zespół miał okazję spotkać się na miejscu i pracować razem. Jednak rozumiemy, że czasami potrzebna jest elastyczność, dlatego do takich sytuacji podchodzimy indywidualnie. Jednocześnie to rozwiązanie wcale nie jest nadużywane dzięki naszej ogromnej trosce o budowanie kultury pracy opartej na zaufaniu, która daje najlepsze biznesowe efekty w porównaniu do nadzoru i kontroli – podkreśla Ewa Góralska, managing director Mediahub. 

Również wszystkie agencje IPG Mediabrands (Initiative, UM, Kinesso) pracują hybrydowo: 3 dni w biurze i 2 dni zdalnie. I tak ma pozostać. 

Zobacz też: Powrót do biur w mediach

Praca hybrydowa niesie wiele benefitów

Na utrzymanie hybrydowego modelu pracy zdecydowała się też grupa Group One (należą do niej takie agencje, jak Change Serviceplan, Value Media, Salestube).

– Pięć lat później dostrzegamy, że to podejście okazało się skuteczne, a kultura zaufania oraz jasne zasady komunikacji przynoszą wymierne korzyści. Wewnętrzne badania wyraźnie pokazują, że pracę hybrydową i idącą za nią elastyczność docenia 97 proc. pracowników Group One - mówi Ewa Górska, head of human capital w Group One. 

- Jednocześnie wciąż ważne są dla nas spotkania offline, dlatego utrzymujemy zasadę, by cały zespół spotykał się w biurze przynajmniej raz w miesiącu. Widujemy się też podczas onboardingów i wybranych statusów wewnętrznych oraz z klientami. Nie planujemy znosić wypracowanego przez nas podejścia do pracy hybrydowej, bo niesie on ze sobą dużo benefitów, jednocześnie w żaden sposób nie wpływając negatywnie na efektywność i wyniki naszego biznesu – zaznacza Górska. 

Z kolei zespół Havas Media Network od czasu pandemii pracuje hybrydowo w systemie 50 proc. na 50 proc. Taki system został wypracowany przez grupę projektową składającą się z przedstawicieli pracowników i zaakceptowany przez zarząd firmy.

– Dodatkowym benefitem dla pracownika jest fakt, że sam planuje on dni, w których chce pracować zdalnie, a w których stacjonarnie w biurze. Tworzenie harmonogramu wsparte jest specjalną aplikacją, która pozwala zarezerwować miejsce na parkingu firmowym, w dniach, w których pracownik zamierza pracować z biura. Aktualnie w Havas Media Network planujemy pozostać przy tym modelu pracy – mówi serwisowi Wirtualnemedia.pl Anna Maciągowska, head of people & culture w Havas Media Network. 

Dołącz do dyskusji: WPP zarządziło wielki powrót do biur. Sprawdziliśmy, jak pracuje się u ich konkurentów

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
już w Polsce
Staram się szanować swoich pracowników, stawiam na efektywność. Dla mnie mogą pracować na Księżycu.
6 0
odpowiedź
User
EronMusk
Biedni - muszą przyjeżdzać do pracy aż 4 dni w tygodniu
2 2
odpowiedź
User
Patriota
No cóż, najlepsi specjaliści przejdą po prostu do konkurencji. Widocznie wolą w WPP zatrudniać miernoty, skoro wybrali model dopasowany do ludzi przeciętnych i słabych.
6 1
odpowiedź