„Smacznie i kropka” zamiast rosyjskiego McDonald’s
Nowa sieć rosyjskich fastfoodów, która ma zastąpić lukę po wycofaniu się koncernu McDonald’s z Rosji została wstępnie uruchomiona w niedzielę pod nazwą Vkusno & tochka, czyli „Smacznie i kropka”. Na razie otwarto pod tą marką kilkanaście restauracji w Moskwie. Sieć opracowała także własny znak graficzny. Logo ma w założeniach prezentować frytki i hamburgera.
Po rosyjskiej napaści na niepodległą Ukrainę amerykańska sieć restauracji McDonald's ogłosiła decyzję o zamknięciu wszystkich 850 restauracji w Rosji. Oficjalnie w lokalach przestano obsługiwać gości 14 marca. Firma wyjaśniła w komunikacie, że nie może dalej działać w Rosji ze względu na „przywiązanie do swoich wartości”.
W drugiej połowie maja br. McDonald's poinformował o sprzedaży swoich rosyjskich aktywów partnerowi franczyzowemu Alexandrowi Govorowi. Biznesmen, który ma 25 restauracji na Syberii, przejął całe portfolio amerykańskiego fastfoodu i chce je rozwijać pod nową marką. To dlatego, że Amerykanie nie sprzedali Govorowi licencji na użycie swoich marek i własności intelektualnej.
W menu nowego fastfoodu znajdą się za to takie przekąski jak Chiken Premier, Nuggets i burger Grande. Popularny Cheeseburger, czy sałatka Cezar zmienią jedynie swoje opakowania. Na Telegramie pojawiły się informacje, że z menu „rosyjskiego Maka” znikną kanapka BigMack i lody McFlurry.
Vkusno & tochka to „rosyjski Mak”
W niedzielę byłe restauracje McDonald's ponownie otworzyły swoje podwoje pod nową nazwą Vkusno & tochka, co oznacza „Smaczne i kropka”. Wcześniej spekulowano, że nowa sieć może nosić nazwę Just So, Fun and Tasty, The One, Free Cash Register, This is It, Exactly It lub Compass.
Na razie uruchomiono 15 przemianowanych restauracji w stolicy Rosji i okolicach. Jednak Oleg Parojew, dyrektor generalny nowej sieci zapowiedział, że firma planuje ponownie otworzyć 200 restauracji w Rosji do końca czerwca br., i wszystkie 850 do końca lata.
- Naszym celem jest, aby goście nie zauważyli różnicy ani w jakości, ani w atmosferze - powiedział Parojew na konferencji prasowej w byłej pierwszej restauracji McDonald's, która została otwarta w radzieckiej Moskwie w 1990 r.
Alexander Govor, nowy właściciel sieci poinformował z kolei, że firma zatrudnia 51 tys. osób. - Korporacja poprosiła mnie, abym przede wszystkim utrzymał zatrudnienie, zapewnił ludziom pracę. I to właśnie zamierzam zrobić – zapewnił Govor.
Zmieniona marka sieci fastfoodów zachowa dawne wnętrza McDonald's, ale usunie wszelkie odniesienia do starej nazwy, wyjaśnił Parojew, który został mianowany dyrektorem generalnym rosyjskiego McDonald's na kilka tygodni przed wysłaniem przez Moskwę żołnierzy na Ukrainę 24 lutego br.
Menedżer zapowiedział, że firma będzie utrzymywać „przystępne ceny”, ale nie wyklucza, że w najbliższym czasie mogą one nieznacznie wzrosnąć.
Czytaj także: McDonald's już bez Ukraińskiego Burgera. Zebrano 2,4 mln zł dla Ukraińców
„Smacznie i kropka”
Wraz z uruchomieniem nowej, rosyjskiej sieci fastfoodów pojawił się znak graficzny tej marki. Grafika składa się z dwóch kresek i kropki umieszczonych na zielonym tle. W założeniach kreski mają symbolizować frytki, zaś kropka – hamburgera lub plamę keczupu, zależnie od interpretacji. Z kolei zielone tło powinno swą barwą odzwierciedlać przyjazny charakter nowej marki, nastawionej na potrzeby klientów.
Czytaj także: McDonald's pozwany za reklamy burgerów
W Polsce pojawienie się logo „Smacznie i kropka” wywołało skojarzenia ze znakiem graficznym, którym posługuje się (m.in. w mediach społecznościowych) sportowy serwis Meczyki.pl.
We wpisach niektórych internautów na Twitterze pojawiły się sugestie mówiące wprost o tym, że logo rosyjskiej sieci było, delikatnie rzecz ujmując, „inspirowane” logo Meczyki.pl.
Zaprezentowano logo sieci, która zastąpi w Rosji McDonald's. Nazwa nie została jeszcze podana.
— Łukasz Bok (@LukaszBok) June 9, 2022
Logo podobno przedstawia burgera oraz frytki. pic.twitter.com/AY2MK6dpw7
Dołącz do dyskusji: „Smacznie i kropka” zamiast rosyjskiego McDonald’s